Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av ralvejd »

0% garanti på denna:
---------------------------------------------
Apron = Framplåt (förkläde)
Saddle = Släde
Cross Slide = Tvärslid
Top Slide = Toppslid
Tool Post = Stålfäste med mera med mera ......
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Efter lite labbande och material-letande har jag kommit fram till följande (för min del):

Dom billiga surfplattorna från MediaMarkt har åkt tillbaks eftersom dom saknade bluetooth och det visade sig vara svårare än jag trott att hitta billiga magnetskalor. Eller rättare sagt, jag hittade ganska billiga skalor (samma princip som skjutmått) men frakterna gör att priset hamnar på runt 4-500:- per skala, och till det är det stor chans att moms/tull tillkommer.

Så lösningen som sådan med två skalor, surfplatta och Aurdino med lite krinkomponenter och låda hamnar på runda slängar 2000:-, inte så farligt i och för sig, men jag har hittat en kines via AliExpress som jag håller på att förhandlar med och det ser ut som att jag kan få tag på en DRO med två glasskalor för runt 3000:- (lite oklart om jag kan få till frakten DPD istället för EXW).

Känns när allt kommer omkring som en enklare och bättre lösning med en "riktig" DRO när priset inte skiljer så mycket (även om det hade varit roligt att bygga :) )

Edit: glömde ju frågan till er som använder DRO:er, jag kan välja om jag vill ha en DRO avsedd för endast svarv eller en som kan användas till allt möjligt. Det som skiljer främst är att den "flexibla" har fler matematiska funktioner (och knappar) som jag inte vet om det behövs, jag har ju inte använt DRO så mycket. Vad anser ni, är det bar eller till besvär att ha en DRO som klarar mer än vad man behöver till en svarv?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av lgrfbs »

De två funktionerna jag har använt är "C" så att när jag tangerat ett ämne kan jag nolla skalan. "Input+" för att justera värdet på displayen.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Menar du med "C" en helt vanlig nollställning? Hur används "input +" Den DRO jag beställt har ett begränsat antal funktioner, jag tänkte det blir lite "renare" och enklare om jag tar en DRO avsedd för endast svarv...

Dessa funktioner finns:
DS-2L.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av X-IL »

X-IL skrev:Jag svängde ihop en arduino nano med en 20x4 som läste en skala (kina-skjutmått i detta fall) på en kväll, koden fanns färdig. När jag får lite tid skall jag utöka till två skalor, montera den i någon låda och sen montera den bredvid julafräsen.

Igaging-skalorna verkar ju vara lika lätta att interfacea, men man får skicka egen klocka till dem verkar det som. Billiga var de också, 300mm digitalt skjutmått får man inte för 237kr, då dessutom med en display vid sidan av: http://www.ebay.com/itm/Igaging-12-300- ... 1e7f5dd9b2

Två igaging, en 300 och en 150mm skulle duga fint, då ser jag inte ens en anledning att bygga min egna. Inte lika snyggt som Android-varianten förstås, men du kan ju lika gärna koppla till en pc och koda ihop något enkelt snyggt där.

Citerar mig själv. Lade just en order på tre skalor på AliExpress, 100$ inkl frakt för 2st 150mm och en 300mm, ganska mycket billigare än om jag tagit dem från USA. Detta är samma tillverkare (SHAHE), men nu är de inte omdöpta till Igaging.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av lgrfbs »

PeterH skrev:Menar du med "C" en helt vanlig nollställning?
Ja, det är vanlig nollställning jag tänker på.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av X-IL »

En liten uppdatering till. Nu har jag skalorna hemma och gjorde ett litet kort som jag kunde docka en Arduino Nano på, med hylslist för bt-modulen också samt tre st mini-usb-kontakter. Det funkar fint, nu ska det bara monteras på Jula-fräsen (och en låda skall hittas/fräsas/konstrueras till kortet).

Nu ska jag inte förstöra denna tråd mer.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av PeterH »

Det är ingen fara, men du måste lägga upp bilder och scheman på dina alster också! :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av Eli »

Schema & beskrivning för inkoppling av digitalt skjutmått. Någon som har en bättre lösning med t.ex. Arduino?

http://www.lima.com.tr/BasicTiger/Appli ... 6e_Reading
%20out%20a%20digital%20vernier%20caliper.PDF
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Någon som har monterat DRO på en liten svarv eller fräs?

Inlägg av X-IL »

Jag har fixat med arduino hemma förut, kan se om jag har det kvar.
Skriv svar