Enkel motorstyrning till liten USB-fläkt (5V)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pawel
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juni 2013, 10:38:21

Enkel motorstyrning till liten USB-fläkt (5V)?

Inlägg av Pawel »

Har köpt en sån här liten billig USB-fläkt på Kjell o Co. Nu vill jag montera en enkel motorstyrning på den för att sänka/kunna ställa hastigheten något. Samtidigt ville jag gärna lära mig något då jag är ganska ny på elektronikfronten. Har sneglat lite på PWM-lösningar fast det känns nästan lite overkill på en 49:- fläkt.

Skulle någon kunna enkelt bena ut för mig olika motorstyrningar, deras för och nackdelar och kanske något exempel? Har läst runt mycket här på forumet om de men hittar mest "stora" grejor.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5304
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Enkel motorstyrning till liten USB-fläkt (5V)?

Inlägg av MNorrgren »

Oavsett storlek och effekt, även om fläkten är billig är ändå PWM bäst. Du får bäst styrning och bäst reglermöjlighet. Budgetlösning, kan vara en Lm317 med en potentiometer till. Du måste dock ha en ingångspänning på minst 7 volt pga spänningsfallet i den... PWM klarar sig på 5 volt, och du kan köra upp till hela 5 volt också, alltså full fräs på fläkten utan att höja inspänningen.

Bästa och enklaste PWM-styrningen enligt mig iaf. Om du inte räknar med PIC etc.
http://www.pcsilencioso.com/cpemma/pwm_erg.html
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Enkel motorstyrning till liten USB-fläkt (5V)?

Inlägg av jesse »

nja.... PWM är väl inte så krångligt eller dyrt?

Hur vill du kunna styra fläkten?

*med en ratt (potentiometer) som du skruvar på?
*ställa in en lägre hastighet som inte går att ändra
*styra fläkten beroende på temperatur
*med hjälp av dator

potentiometer tror jag kan fungera direkt (utan lm317) om du väljer rätt värde och en pot som inte är allt för klen (den ska tåla lite effekt).
vill du ha en fast hastighet använder du bara ett seriemotstånd.
ska du styra beroende på temperatur --- nu blir det kul --- så finns det säkert massor av sätt att lösa det på - från superenkla till mer sofistikerade.
styra via dator kan ju vara lite svårare om fläkten inte har passande signalingångar.
Pawel
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juni 2013, 10:38:21

Re: Enkel motorstyrning till liten USB-fläkt (5V)?

Inlägg av Pawel »

Tusen tack för förslaget, ser ut som en rolig sats att bygga ihop för lite lärdom. Om jag använder den rekommenderade LM324 i satsen, går det då att köra hela vägen upp 5V?

Vad klarar en sån av som max belastning/effekt?
Pawel
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juni 2013, 10:38:21

Re: Enkel motorstyrning till liten USB-fläkt (5V)?

Inlägg av Pawel »

jesse skrev:nja.... PWM är väl inte så krångligt eller dyrt?

Hur vill du kunna styra fläkten?
...
ska du styra beroende på temperatur --- nu blir det kul --- så finns det säkert massor av sätt att lösa det på - från superenkla till mer sofistikerade.
....
Nu satte du ju griller i huvudet på mig :D Får ju kanske bli både standardkretsen med pott, samt en omkopplare så den går på temp. Skulle det gå att lösa lätt?
Skriv svar