Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av Kronberg »

säter skrev:Här är Aktiv Energi för Jun 2018.
Dalaenergi1.jpg
Reaktiv Energi för Jun 2018.
Dalaenergi2.jpg
Märkligt att det är så mycket reaktiv energi. :humm:
Kanske dags för lite faskompensering. :humm:
Det är inte så att de visar den skenbara effekten.
Enheten på y-axeln är hursomhelst fel för både reaktiv och skenbar effekt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av xxargs »

Beloppen är ungefär lika för aktiv och reaktiv effekt, vilket gör att att din cos(fi) ligger runt och kanske något över 0.7

cos(fi)=0.7 är vad de flesta elmotorer burkar ange vid märklast.

I detta så har du motorer som går lättare och därmed lägre cos(fi) för just dem, men du har också säkert elelement, lampor (med faskompensering) nära cos(fi)=1

Det du ser på elräkningen är alltså genomsnittet för alla laster tillsammans över tiden.

Tyristor-likriktare och andra switchade nätaggregat ha en annan förbrukningsprofil vilket gör att ur fasvinkelmässigt sett så är det ganska nära cos(fi)=1 men ändå ogynnsam ur strömsynpunkt då de bara drar strömmen vid nära period-toppen och ingen ström alls resten av tiden - det är hög crest-faktor (faktorn mellan RMS-strömmen av lastens ström gentemot strömmens högsta uppmätta peak-värde på tex. period-toppen ) och det syns inte eller väldigt lite på en reaktivt VAr-registrerande elmätare som mäter på fasvinkelskillnad och beräknar mellan ström och spänning enbart, utan för detta måste man ha en elmätare som också mäter effektfaktorn på olinjär ström - detta brukar kallas 'PF' eller 'power factor' vilken är en utökning av att mäta skenmässig ström i avseende värmeverkan på tex. ledningar och säkringar - där reaktiv ström är en del av det men också tar värmeverkan av strömspikar när strömmen bara rusar just vid halvperiod-topparna.

Kort sagt PF anger andelen 'riktig effekt' av den strömmen (och därmed totala skenmässiga effekten) som går i ledningen och säger den 0.5 vid 10 ampere på en 10 ampere-säkring så är det bara 1150 Watt nyttig effekt i lasten men säkringen ändå fullutnyttjad och man kan inte koppla in mer - resten är bara ström som värmer ledningar och säkringar.

---

Reaktiv effekt kan man faskompenseras med kondensatorbanker men inte 'skenbar effekt' i form av ökad ström som beror på att lasten bara drar i period-topparna.

Det är därför som alla större nätaggregat (över någon eller ett par 100 Watt) måste ha in PFC-kretsar på sina ingångar idag, men gammal utrustning som tyristor-likriktare byggdes vid en tid när kraven inte fanns vilket gör att de drar mer toppström än vad som är idealt med dagens ögon och elnäts-dimensionering.

---

Om vi antar att all din reaktiva effekt är av induktiv slag och genomsnittliga värdet är cos(fi)=0.7

Då kan man med kondensatorbanker dra ned strömmen till ca 70% av den nuvarande förbrukningen och ur den synpunkten kan gå från 80A abonnemang till 63 amperes abonnemang (motsvarar neddrag till 78.7% av tidigare kapacitet) - men samtidigt måste du klara av dina maskinstarter och de kommer inte att dra mindre med ström än tidigare även om man går ned till 63 ampere-säkring och har fas-kompensering.

Nu vet jag inte hur din tyristorlikriktare drar ström över spänningsenveloppen - men troligen av 'ful' modell och då kommer inte faskompensering att hjälpa och är den den dominerande strömförbrukaren så kan dess strömstoppar ändå tvinga dig att hålla dig kvar vid 80 eller 100 A abonnemang.

Jag har switchad nätaggregat på 1.2 kW (telecom-typ, 20 ampere 60 Volt byggd ca 1980...) med simpel likriktad ingång, och av praktisk 'återkoppling' vet jag att den behöver egen 10 Ampere-säkring vid fullast och inget annat kan kopplas in parallellt på samma säkring om det skall hålla mer än kort tid, och säkringen blir ordentligt varm! - så dess PF är förmodligen under 0.5 eftersom man stressar säkringen så mycket trots att bara halva maximala säkringseffekten tas ut ur nätaggregatet...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

säter skrev:Vad tror ni, finns det mycket att tjäna på att gå ned till 63A huvudsäkring?
Då får jag ju vanlig tariff.
Om jag klarar att starta svarven på 63A är en annan sak.
Nu har jag läst att det ska bli effekttariff för alla abonnenter i Sverige.
Då är det väl knappast någon idé att fundera över att minska huvudsäkringarna?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av mrfrenzy »

Effekttariff ger ännu större incitament att installera effektvakt eller på annat sätt minska toppeffekten. Genom att sätta i lägre huvudsäkringar kan du redan nu prova på hur låg ström du kan klara dig med.

När effekttariffen kommer så blir det ännu dyrare än idag med din höga toppström.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

När kommer effekttariff att bli obligatorisk?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av danei »

Det kommer den inte. Det är nätbolagen som bestämmer vilken debiteringsmodell de vill ha.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

Jag hörde av en elektriker att det skulle genomföras i hela Sverige.
Han sa inte när. :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av mrfrenzy »

2025 är det lag på att alla mätare ska klara timdebitering. Sedan är det bara frågan om att trycka på en knapp för de bolag som vill använda effekttariff.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... i-sverige/
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av limpan4all »

Läs själva lagen istället 2018:1426 https://svenskforfattningssamling.se/si ... 8-1426.pdf
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:2025 är det lag på att alla mätare ska klara timdebitering.
Det tolkar jag som att då är det knappast någon mening att säkra ner?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är isåfall för din egen skull, för att förhindra att komma upp i höga effekter. Då kommer det bli jättedyrt den månaden.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

Det kan ju vara bra att ha stora säkringar, ifall man skulle få för sig att göra ett stort effektuttag.
Då är det ju bara den månaden det kostar.

Vad jag menar är att jag kan hålla ner elkostnaderna utan att byta säkringarna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av mrfrenzy »

Vi vet ju inte hur debiteringen kommer ske ännu, och det är alltså fem år framåt i tiden. Tills dess får du betala som vanligt för dina stora säkringar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av säter »

Jag håller på att hjälpa kompisen på tegelbruket lite.
315A normaltariff på abonnemanget.
Inte att undra på att det blir dyra elräkningar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av PeterH »

Den här tråden har 9 sidor, är det samma ställe vi pratar om (din verkstad) och du har kollat storleken inkommande säkring först nu?!! :humm:
Skriv svar