Grundläggande förståelse om trefas motorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jimmieh
Inlägg: 28
Blev medlem: 3 oktober 2009, 14:07:07

Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av jimmieh »

Hej
Jag har lite basic frågor om hur trefas motorer fungerar.
Bild
Vad händer om man bryter en eller 2 faser till motorn när nollan är ansluten enligt bilden?
Går det då ström genom nollan och hur mycket? Är detta skadligt för motorn eller något annat i elsystemet. Varför ansluter man nollan över huvud taget?

Hur fungerar det när man använder solid state relä som brytare till faserna där alla relä stänger av sig vid olika tider(när strömmen passerar noll)?

Ha nån någon bra bok eller sida att rekommendera gällande detta ämne?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av Walle »

Jag kan/hinner inte svara på alla frågor, men nollan ansluts normalt inte, varken vid D- eller Y-koppling.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av prototypen »

Normala trefasmotorer är bara anslutna till huvudspänningen, nolla behövs inte då alla tre lindningarna är lika och bildar en egen nolla i mitten av en Y-kopplad motor.
Stora motorer startas i Y-koppling och när de fått upp farten så kopplas de över till D-koppling och då matas varje lindning med huvudspänningen.

Nollan används normalt bara till enfasbelastningar som belysning, motorvärmare och sladdborrmaskin.

Protte
jimmieh
Inlägg: 28
Blev medlem: 3 oktober 2009, 14:07:07

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av jimmieh »

På den 3 fasmotor som jag har är nollan ansluten till jord och jag undra varför den är det. Om alla faserna är på så borde ju det inta vara någon spänning i nollan. Men om två faser bryts och man bara har en fas till motorn då borde det ju vara en massa ström som går till jord?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av mrfrenzy »

Nollan får inte vara ansluten till jord, det är livsfarligt.

Kan det inte vara så att du sett fel och det är den vanliga jordanslutningen?

Ladda gärna upp ett foto på anslutningsplinten och motorns märkskylt.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av tompa74 »

Då är det något galet, nollan skall INTE vara ansluten till jord.
Hur vet du att det är en nolla?

Det där bör någon kika på tror jag, någon som vet hur det skall vara.
Vill du har fler utlåtande så lite bilder, schema mm skulle sitta fint. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av prototypen »

En bild av kopplingslådan kommer att förklara mycket. En trefasmotor behöver 4 ledare, tre faser och skyddsjord, det ska inte finnas någon kontakt mellan faserna och skyddsjord (om motorn är hel).

Protte
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av Mindmapper »

Du får se över inkopplingen av nollan.
I övrigt för att skydda motorn har man alltid motorskydd som löser om strömmen ökar så att man riskerar överhettning av motorn. Man justerar överlastskyddet så att det löser om strömmen överstiger det som motorn tål enligt motorplåten. Sedan skyddar det både mot att motorn går för tungt eller att en fas försvinner. Rätt inkopplat då förstås.
jimmieh
Inlägg: 28
Blev medlem: 3 oktober 2009, 14:07:07

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av jimmieh »

Det är kanske inte jord den går till. Har bara sett kopplingsschemat och på den är det utritat att N och AC RE är kopplat till en jord symbol. Men det kanske inte är en riktig jord, men vad är det isåfall? Vad är AC RE?

Till motorn finns kopplat: fas 1, 2, 3, N, AC RE, och nån jord till höljet.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av Shargo »

Nu är inte jag nån elektriker men på gamla installationer var man inte alltid så noga med att skilja på neutral och jord: På inkommande till elcentralen är de väl fortfarande exakt samma sladd som delas till nolla och jord?
Att inte hålla koll på vad som är nolla och jord i ett system med jodfelsbrytare däremot vore dödsfälla.

Skäl att dra fram nolla till elmotorn är reläer i olika former eller förberedelse för dessa samt möjlighet att dra vidare enfas till yttre förbrukare.

Sen när man går in o rotar i kopplingar ska man inte lite på att något är vad det borde så mät + kontrollera vart sladdarna verkligen går i andra ändan (om de nu är inkopplade där :oops: )
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av prototypen »

Det vanligaste in till elcentraler är fortfarande som du skriver 4 ledar system med gemensam skyddsjord och nolla, PEN.
Efter elcentralen där uppdelning till PE och N får INTE N och PE kopplas ihop.
Att förväxla nolla och skyddsjord i en installation med jordfelsbrytare är absolut ofarligt, JFB kommer att slå ifrån och göra anläggningen spänningslös.
Man BÖR inte blanda in enfasbelastningar i installation med ren trefaslast (alltså utan nolla som en motor är inkopplad). Med en säkring pangad så blir spänningen till enfas belastningen lite låg och beroende på kvoten mellan ström till enfas och motor. Spänningen kan dock aldrig bli högre än 230 V så utrustning går inte sönder pga överspänning

Tillbaka till motorn.
N, AC, RE kan vara anslutningar till broms eller temperaturavkännare eller tacho eller ....

Protte
jimmieh
Inlägg: 28
Blev medlem: 3 oktober 2009, 14:07:07

Re: Grundläggande förståelse om trefas motorer

Inlägg av jimmieh »

Har ni kollat mer på hur motorn är uppbyggd och vet nu att neutral ledaren är ansluten till nollan. Men jag undrar fortfarande varför man gör så. Normalt sett borde det väll inte gå någon ström i nolla?

Har även skruvat sönder motorn för att försöka förstå hur bromsen i motorn fungerar och såhär ser den ut på insidan:

Bild
Bild

Är det någon som vet hur en sånär motorbroms fungerar? Den är kopplad mellan en fas och nolla, så jag antar att det statiska magnetfältet släpper när den blir matad med spänning.

Jag hade även tänkt försöka bygga en softstarter till motorn genom att använda mig at triacar som jag slårpå vid olika tillfällen så att sinusvågen i varje fas blir klippt enligt bilden:
Bild

Tror ni detta skulle fungera till denna Y-kopplade motor med denna broms?
Jag undrar även hur strömmarna kommer att gå när de olika faserna inte är påslagna samtidigt. Antar att det kommer gå mycket ström genom nollan, är det tillåtet?
Bild

Hur skulle denna softstart metod fungera om nollan inte var ansluten?
Skriv svar