Bygga telestyrning till villapanna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av MiaM »

Mellantinget att ha cirkpumpen igång men låta fläktarna på aerotempern stå still är kanske bäst?

Med tanke på prisläget, beg 1000:- inkl brännare så kvittar det kanske om pannan slits hårt vid start?

Jag trodde brännare nästan alltid var en lös mojäng påskruvad på pannan, och termostaten också en lös grej.
Nu googlade jag lite och hittade iaf bild, bild på pannan. Den verkar ju rätt "lyxig" med integrerad elpatronstyrning och oljebrännartermostat.

Det du skulle kunna göra för att styra fläktarna så att de startar vid viss temperatur är att koppla bort elpatronen och koppla in ett brytande relä istället för elpatronen, och låta det bryta matningen till aerotemper-fläktarna. Ställ "temperatur el" på 50-60 grader och "temperatur olja" på 80 grader. När strömmen slås på till pannan så startar den brännaren och vill också starta elpatronen, men drar då istället ett relä som ser till att fläktarna är *avstängda*. När "temperatur el" uppnåtts så stängs reläet av och då kopplas strömmen in till fläktarna.

Men, eftersom du ändå verkar händig med mekande så är det kanske enklast att låta pannan vara som den är, och sätta en termostat på vattenledningen ut från pannan, ställa den på 50-60 grader och låta den styra fläktarna.

(Om du använder 12V-fläktar från bilar så tänk på att de drar väl rätt mycket ström, grova kablar är en bra idé om du inte vill elda spänningsfall för kråkorna typ)


Hade det varit min egen installation så hade jag gett mig på elektroniken i pannan och byggt något som drar igång fläktarna när pannan är tillräckligt varm.

Eller så kan du bara köra igång hela skiten på en gång. Pannan kostar ju tydligen bara nån tusenlapp så största förlusten/risken är väl att garaget förvandlas till ett glykolvattenbad ifall pannan blir slutkörd... :wink:

Om ni eldar med ved så lär ni vilja ha en äggklocka som automatiskt minns vilken tid som kördes sist, för att hålla reda på när det är dags att slänga in mer ved. :tumupp:


Tänk på att en såndär fjärrstyrmojäng orkar troligen driva oljebrännaren mer eller mindre rakt av men om elpatronen inte lobotomeras bort så lär du behöva en kontaktor (= fett relä) eftersom elpatronen lär kunna dra mycket mer än reläutgången på en fjärrstyrmojäng.
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av Bumpe »

Har bollat fram och tillbaka.

Blir ett Vikinglarm med GSM styrning som styr ett relä/kontaktor + en strömbrytare för att kunna brygga över när man bara kör på ved och stängt av fjärrstyrningen. Detta driver sedan cirkuspump, brännaren och fläktarna. Allt får hoppa igång samtidigt helt enkelt.

Pannan står i ett skjul så det gör inget om den dör och läcker vatten.

Elpatronerna går att stänga av, behöver dom avlägsnas med?

MVH
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av MiaM »

Välj själv hur du gör med elpatronen.

Bäst är kanske att mata hela paketet med panna, cirkpump, fläktar o.s.v. via en kontaktor (t.ex. en sånhär - nån annan har säkert nåt bra att säga om hur lämplig/olämplig den är) som orkar strömmen som elpatronen skulle dra om den går igång. Med en sån så blir det en rätt snäll last för strömbrytaren och för fjärrstyrningsmottageren, d.v.s. du kan använda vilken "lampknapp" som helst och behöver inte oroa dig för att fjärrströmbrytaren har för klen utgång.

Det kan vara värt att kolla så att avstängningen av elpatronen verkligen fungerar när det blir riktigt kallt, det kanske (eller kanske inte) finns nån frostskyddsautomatik som inte går att stänga av.

Du behöver definitivt inte montera bort elpatronen rent fysiskt, däremot kanske det är en bra idé att koppla bort kablarna om det nu t.ex. finns ett frostskydd eller liknande.

Förresten, du har väl inte glömt att ha nåt expansionskärl? Vattnet utvidgar sig en hel del när det värms från -20 till +80...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av danei »

Har du ett slutet kärl ska du ha en övertrycksventil. Har man ett öppet på vinden eller annat ställe där det finns en frysrisk bör man ha en då med.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av MiaM »

Om man eldar med ved och har kommunalt vatten och har varmvattenslingor ska man dessutom ha en ventil som spolar ut varmvatten (i avloppet) för fullt ifall pannan blir för varm.

Inget av det här lär väl vara aktuellt här...
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av Bumpe »

Jodå, har ett slutet exp-kärl som sitter precis ovanför pannan :) Sitter en ventil som går att vrida på och som verkar vara fjäderbelastad som jag inte kan få till annat än en övertrycksventil. Dräneringen från den går ut ur pannrummet och sen riktas mot marken :)

Kör ju ett slutet glykolfyllt system så spola ur systemet med kallvatten blir svårt då vi inte ens har vatten indraget i kåken :(
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av MiaM »

Aha.

En (metall)hink är nog en bra idé att ställa där dräneringen rinner ut, för att se ifall det skulle läcka.

Kravet på att spola ut varmvatten vid överhettning gäller alltså bara om man har kommunalt vatten, det gäller inte ens om man har vatten från egen brunn med automatisk pump o.s.v.


Just ja, jag har läst att ett halvvanligt fel på gamla pannor är att det blir läck mellan varmvattenberedare och värmesystem. Ett bra tips kan nog vara att plugga igen varmvattenberedaranslutningarna (ifall det finns sådana och de inte används till annat).
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av Bumpe »

Ja det kan man ju ha för nyfikenhetens skull iaf :)

Ja okej, har satt en slangnippel + kulventil på kallvattenintaget för att kunna fylla systemet, tappvattenanslutningen är pluggad rakt av bara :) Borde med andra ord inte göra något om det läcker emellan eller tänker jag fel?

mvh
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga telestyrning till villapanna

Inlägg av MiaM »

Det borde bli bra så.

Lyx med inbyggd påfyllningskran, det är helt separat på min dubbelt så gamla panna :)
Skriv svar