90V växelspänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

90V växelspänning?

Inlägg av adent »

Hejhopp!

I ett rum har vi en vanlig lampbrytare på väggen, den går till två vanliga lamputtag, dock placerade på golvet bredvid varsitt eluttag.
I brist på vanlig lampa tog jag multimetern för att testa dem. Med brytaren på mätte jag upp 230V ungefär, med brytaren av mätte
jag upp 90V ?

Letade ändå fram en lampa (lågenergi) och kopplade in och mätte. nu blev det runt 30-40V växelspänning istället när strömbrytaren var
avslagen (Lampan lös när brytaren var på).

Har jag världens konstigaste kopplingar, jordfel eller en kina-multimeter?

//Mikael
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: 90V växelspänning?

Inlägg av grym »

kapacitans mellan ledare som hänger i luften och ledare som ligger jämte denna med 230 på hela tiden
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

adent: du mäter på fel sätt! Om du visste hur vanligt det är... testa att göra exakt samma mätning (med brytaren i av-läget) och lägg ett 1M motstånd över probpinnarna. Notera spänningsskillnaden. Då kan du räkna ut hur mycket ström det finns.

Hade du ett mätinstrument med ännu högre impedans ville du ha mätt en högre spänning.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ah, jo, jag anade att det var något jag missade. Tackar!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

När vi bodde i Lund gick en fas för hela byggnaden och eftersom nån hade nån platta eller annat mer-än-en-fas-grej inkopplad så fanns det
lite spänning i uttagen, tillräckligt för att driva mobilladdaren och DVD's off-LED.

Min första tanke nu var att ansluta laddaren för att se om den laddade. Hade den gjort det hade jag blivit lite orolig för då fanns det så att säga något bakom de 90 volten, annars inte. Men eftersom det var ett lamputtag orkade jag inte leta reda på min adapter.
Skriv svar