EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Två snabba frågor i Eagle cad.

Scheman är juh till för att vara så tydliga som möjligt, inte strikt representera verkligheten. I ett projekt som jag gör nu så blir dessa två (symbol och board-läge) riktiga motpoler.
Jag har ett shiftregister och en darlington array som drivare. Om jag kopplar de 7 ledarna (7segments display) mellan dessa två Ics så att det ser enkelt ut i Schemat blir det omöjligt (för mig i alla fall) att routa ledarna på Boarden eftersom alla 7 är korsade (tvinnade). Så lösningen har varit att korsa alla 7 i Schemat. Detta innebär att det är riktigt lätt att Routa på boarden men ser för taskigt ut i schemat.

Finns det något enkelt sätt att flytta pinnarna på en symbol?



Nästa fråga.
Skriva vit text på tex en Jordplatta. Alltså jag har tidigare skrivit i samma lager som jordplattan och då får man en snygg marginal runt texten. Detta funkar men tar onödigt stor plats.
Jag skulle vija ha jordplattan och så bara text som är bortetsad från kopparn.
Jag har testat att göra ett eget lager i Eagle och satt färgen till vit. Detta ser perfekt ut i Board läget men när jag skriver ut i svart för att belysa så försvinner texten. Gissar är pga att den gör alla synliga lager svarta.
Hur löser man detta?

MVH Peter
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av 13th.Marine »

När det gäller pinnarna kan du ju skapa en egen schema-symbol.

Text på kortet, kommer jag tyvärr inte ihåg, och kan inte testa på jobb för här kör jag PADS =)
Men farbror google vet nog annars =)
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av PopUnoNkoK »

Njäe, jag tyckte inte att Google levererade riktigt.

Alltså det finns massor med grundläggande tutorials men ingen jag har hittat berör något av de problem jag har.

Att göra en ny symbol är jag med på. Har gjort två Komponenter från "scrach" som har funkat bra. Men det känns som en lite bökig lösning då jag vid ett tillfälle kanske vill ha pinnarna på ett sätt och vid ett annat sätt vill ha det på ett annat sätt. Tycker man borde kunna dra omkring pinnarna så att schemat blir så enkelt som möjligt.

TAck för svaret.

MVH Peter
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av H.O »

Du får göra en ny/kopia på befintlig komponent och flytta pinnarna som du vill ha dom. Alternativt använda referenser/flaggor, typ:
Eagle.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av PopUnoNkoK »

Kom på svaret på den vita texten själv.
Lite bökig lösning dock.

När jag ska skriva ut väljer jag att ändra färgen till de lagrena jag vill ska vara svarta till svart.
TopLayer, Pads, och Drillaid.
Det vita textlagret får förståss vara vitt.

Sedan när jag skriver ut väljer jag inte Black i option utan väljer istället Solid.

Funkar perfekt men lite bökigt.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av jesper »

1. Det enda sättet att få schemat snyggt är att göra en ny komponentsymbol. Ett alternativ är att bara ha namngivna ledare och inte rita själva "trådarna" mellan kretsarna.

2. Detta går men är lite omständligt :
* Skriv texten i lager 41, bRestrict (om det nu är bottenlagret du vill ha texten på).
* Sätt rank på din jord polygon till 2.
* Rita en ny liten polygon på samma lager runt din text och namnge den samma som jordpolygonen.
* Sätt Width och Isolate på din ny lilla polygon till 0, 1 eller liknande litet värde som ger ett bra visuelt resultat. Rank ska vara 1.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av Swech »

I andra cadprogram kör man med bussar för just detta problem, vet inte hur eagle gör.
Att rita om kretsen för att passa schemat är en riktigt dålig lösning.

Swech
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av PopUnoNkoK »

Swech: Att köra Buss i detta fall löser problemet. Men det ser ändå onödigt "tjorvigt" ut. Alltså det ser "renare" ut på PCBn och syftet är juh att schemat ska vara så enkelt som möjligt. Men jag kör med en buss. Det kanske bara är i detta specifika fallet som det blev otroligt enkelt på PCBn och inte lika enkelt på schemat.
Nu har jag i alla fall lärt mig använda "Bussar", så det är toppen. =)

Jesper: Angående Vit text, då var juh nästan mitt sätt enklare. I alla fall om man inte har en massa lager man vill visa. (Eftersom jag byter färg på dem precis vid utskrift). Att rita extra, små, polygoner låter inte så lockande. Låter som om det blir onödigt "kladdigt/plottrigt".
Tack för svaret i alla fall.

MVH Peter F
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av Borre »

Texten går att lösa på annat sätt om det fungerar med att texten är av koppar, men ändå tar lite plats. Skriv texten i topp eller bottensidan och välj Vector som Font, då blir det samma isolationsavstånd till jordplanet som för andra ledare och inte den stora "ramen" runt.

Angående schemasymbolen så kan man, om alla ledare korsas, först rotera den ena symbolen ett halvt varv och en spegla den (mirror). Då hamnar pinnarna mot varandra. Visserligen hamnar oftast VCC och GND åt "fel" håll men det brukar inte göra så mycket.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av jesper »

PopUnoNkoK:
Det blir inte en massa lager, bRestict är ju inte ett lager man skriver ut. Och du ska bara rita 1 polygon, ungefär runt texten.
Poängen med min lösning är att det är en "rätt" lösning, som även funkar om du ska göra Gerber filer till en tillverkare.
Prova, så ser du att det är hur enkelt som helst.
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: EagleCad - Flytta pinnar på symboler och skriva vit text

Inlägg av PopUnoNkoK »

Borre: Jag använder redan Vectorfonter. Men de blir ändå bredare än om man bara har dem i bortetsad koppar istället för Texte i koppar och med en kant runt med bortetsad koppar. Men absolut bättre än dom blafforna det blir om man inte har Vectorfonter. Tack för svaret.

Jesper: När du säger det så ska jag absoult kolla hur det funkar. Jag tyckte det lät som en tjorvigare lösning än min och hade inte en tanke på att om man beställer kort från företag ska det förståss vara gjort på ett speciellt sätt. Tack för svaret, ska som sagt undersökas när tillfälle ges.

Tack för svaren
Skriv svar