Protokoll / OBD2 ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av choppertony »

Jag håller på att luska lite med att fixa en billig OBD2 för att kolla data och släcka service lampa på min S70 -98. Jag har lite problem men den bilen i bland.
Rätt som det är så börja den dra 1,2-1,5 liter milen och ryker ganska mycket. Men lossar jag batterikabeln och väntar en stund så är den normal igen. Jag gissar att det är Lamdasensorn som spökar. Men man kan inte gissa hela tiden. Jag vill veta.

Jag har jagat runt lite på Internet. Och om jag hittat rätt information så är protokollet till S70 -98 ISO9141. Är det någon här som har information i sin låda att detta kan stämma?

Är det någon som kört ODB2 på sin gamla Volvo och har tips på mjukvara som är bra?

Jag skall nog köpa något från DX. Sneglar lite på denna:
http://www.dealextreme.com/p/obdii-blue ... -12v-41925

Men bara för att kunna kolla felen i en app i luren.... Men funkar det inte så får datorn fram.

Appen hittade jag i annonsen och heter Torque och finns både som gratisversion, och en som kostar några kronor där man skall kunna nolla fel o lampor. Någon som provat denna mjukvaran ??????

Vet du något om detta så skriv en rad!!!!! Tror du bara så gå in på Svenska Kyrkans hemsida!!!!! ;)
Mauritz
Inlägg: 245
Blev medlem: 5 november 2010, 23:18:04
Ort: Järna

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av Mauritz »

Volvo har haft lite fuffens för sig i sina bilar första åren dom gick från SJälvdiagnos med blinkningar till OBD att det en OBD kontakt i bilarna men stiften var kopplade för gamla självdiagnosen.

9141-2 är ju samma som en massa vanliga europeiska bilar borde vara en billig adapter.

Ha du en gammal serieports dator kan du få en adapter som är utrangerad mot porto.

Programvara finns i överflöd på nätet.

Själv kör jag Elm-327 med köpt Palmer perfomance programvara och plugins för GM och FORD funkar till dom flesta europeiska dock snårigare att serviceåterställa franskt/japanskt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av Andy »

Har inte alla bilar f o m 1996 OBD?

Edit, då menar jag de som inte har egna system förstås.
Mauritz
Inlägg: 245
Blev medlem: 5 november 2010, 23:18:04
Ort: Järna

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av Mauritz »

Grundprotokollet som idag är Eobd finns men alla tillverkare använder inte allt och så lägger dom till lite eget.

GM och Ford har egna tillägg likaså fransoserna.

Service återställning kommer man inte åt på alla bilar.

Sen lyckas dom trassla till Busprogrameringen så till den grad att man inte kan byta backspegel på bileländet utan att åka till verkstad.

Och där ligger Volvo surt till, det är omöjligt att programera offline utan ska göras uppkopplad mot deras huvuddator snacka om konkurensbegränsning.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av bonecrime »

http://www.ebay.com/itm/ELM327-OBD2-OBD ... 25618830c3

Billigare lär du inte hitta. Blir väl dryga hundringen med frakt! Jag har en sådan och den har funkat utan problem hittills. Har kört med appen "Torque" till min android-lur. :)
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av choppertony »

billigt bonecrime!

kör du det mot en volvo oxå?
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av bonecrime »

Nope, det gör jag däremot inte. Har bara provat den på min Saab 9-5, så jag vet inte alls hur det funkar på en Volvo tyvärr. Men för en hundring är det ju värt att testa om man inte är utfattig! ;)

Koden för ihopparning ligger på (den hembrända) CD-skivan som följer med, i en textfil. Ganska B, men det funkar ju. :lol:

Gjorde en ganska kass video när jag testade den:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av PHermansson »

Hur gammal är din 9-5? Det verkar ju vara samma där som med Volvo, de tidiga har lite si och så stöd för OBDII. Annars är det väl från 2001 det är EU-standard, 1996 var väl i USA.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av bonecrime »

Ah ok, ja min 9-5 är på gränsen till modellår 2001. Uttagen augusti år 2k. Men på klibborna under huven står det MY01. Så jag vet inte vad som gäller i mitt fall. :D
Användarvisningsbild
Pronic
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 januari 2006, 13:42:56
Ort: Göteborgs Skärgård

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av Pronic »

Hej!
Har samma bil , fast en 99á , och det är samma "bonnastyrning" i den som i de äldre 850 (fenix 5.1),
det ända som skiljer är att volvo tagit bort diagnosuttaget i motorrummet med lysdiod , och monterat
ett ODB2 uttag i mittkonsollen i stället , alltså -rätt uttag för de felkodsläsarna du länkat till , men bilen stödjer bara simpelt
"blinka en diod interface" .

kolla här hur man bygger ett, har byggt ett med gott resultat .

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=49036


/andreas
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av PHermansson »

bonecrime skrev:Ah ok, ja min 9-5 är på gränsen till modellår 2001. Uttagen augusti år 2k. Men på klibborna under huven står det MY01. Så jag vet inte vad som gäller i mitt fall. :D
Ahh ok. OT, men 2001 års modell byggdes från mitten av augusti 2000 till mitten av juli 2001. Så din är en tidig 01a, troligen byggd alldeles efter semestern (kanske ev en bil som provbyggdes innan).
danielb
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:10:17

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av danielb »

Har kört den DX adaptern i v70 då i en -00 via gratisversionen av Tourqe i android och kunde då här hitta felkoden och tyda denna: http://www.autoelectronico.com/001/Volvo-obd-ll-01.html
Edit, tillägg: Sevicelampan har jag dock inte lyckats släcka via torque ev. okunskap månne..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av Glenn »

äldre 9-5 är tydligen inte alls OBD2'iga.. inget fungerar på min 99'a iaf. ..tydligen fungerar det däremot på sena 9000 ? mycket märkligt..
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av choppertony »

Det är inte helt enkelt alltså . Men som sagt för en hundring så kan det vara värt ett försök.
Listan på protokoll som jag nämnde i början på tråden hittade jag på denna adressen:
http://www.orebrobildiagnos.se/SMS/OBM/OBD2.pdf

Men Jag vet inte om det stämmer. Jag får offra en hundralapp så får jag prova.
Hoppas det går snabbare att få grejen från Ebay istället för DX :)
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Protokoll / OBD2 ?

Inlägg av choppertony »

Pronic rekommenderade mig att bygga en sådan här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=49036

Det har jag gjort. , Men så som den är kopplad får jag ingen signal på min S70 -98. dioden lyser om jag trycker ner knappen, men jag får ingen signal tillbaka.
om jag gissar rätt, så bör signalen bli noll/ground på pinne 3 för att det skall kunna blinka ett svar?

Jag skulle vilja flytta runt kabeln som går till pinne 3, till någon annan ledig pinne. gronkan jag byggde var ju till 850'n och inte till S70. men man vill ju veta var man skall koppla den så man inte förstör något. Någon som vet om vilken pinne jag skall ha?

Jag har 1470 Ohm motstånd mellan plus och dioden.
Skriv svar