Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tjomme
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 februari 2008, 09:33:21
Ort: Stockholm

Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Tjomme »

Knepig rubrik men jag ska försöka förklara...

Jag har ett båtsläp som används av olika bilar, både med gamla 7-poliga kontakter och med de nyare 13-poliga. På släpet vill jag sätta backljus eftersom jag har tröttnat på att backa utan att se och synas i mörker. Först tänkte jag byta koppling på släpet till 13-polig (som innehåller ett stift för backljus) men det funkar inte eftersom många olika bilar använder släpet.

Alltså måste jag göra något smart. Först tänkte jag överlagra en styrsignal på matningen till släpet via något man kan ansluta i ciguttaget i bilen. Mina begränsade kunskaper kring detta och risken för att sabba något i moderna bilar med databus gjorde att jag lagt ner detta. (jag är dock forfarande intresserad av tips inom området)

Det jag nu funderar på är en "MacGyver-lösning" - tanken är att om man i rask takt blinkar t.ex. höger-vänster-höger ska ett relä fås att slå till matningen till backljuset. Då man blinkar samma sekvens, eller kanske en annan, ska den slås av.

Frågan är hur man gör elektroniken så enkel som möjlig? Den ska vara robust och tåla miljön (epoxiingjuten?) och spontant tänkte jag ta tre stycken 555:or och sätta efter varandra. En högerblink triggar den första, om sedan en vänsterblink kommer inom någon sekund triggas den tredje, och om ytterligare en högerblink kommer inom någon sekund slås backljuset på.

Lösningen med 555:or känns inte så "premium", därav denna tråd. Har ni andra förslag? CMOS-logik? Mer känsligt?

I den bästa av världar skulle jag få till en lösning som funkar både för 12 och 24 volt eftersom släpet i övrigt har LED-lampor som klarar båda spänningarna. Det är dock inte så viktigt.

/Tjomme
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av CPMS »

Kanske använda varningsblinkersen för att trigga ett relä, när både höger och vänster tänds samtidigt drar ett relä och vid nästa samtidiga puls faller relät?

Bör nog vara någon fördröjning så relät bara tar första impulsen så slipper du försöka att bara ge en impuls för att tända.

Ännu enklare (kanske): AND-grind (2st relän?) och ett impulsrelä och snabb på knappen. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Glenn »

kanske bygga en 7-13-adapter till bilen, där du "jackar in" signalen från backljuset ? ..alltså en ensam kabel extra.

Då är ju släpet detsamma, och du gör bara en enklare modifiering på bilen.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av johano »

Ska alla bilar som drar släpet få "backljusfunktionen" eller räcker det om bara "din" har det?

/johan
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av danielr112 »

Dra en adapter med lång kabel som du lägger genom bagaget hela vägen fram med en brytare.

Varför göra det svårt för sig? =)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av AndLi »

7 poliga kontakten har ett stift "över". Bosch standarden säger att detta är reserv, vid montering på drag på en S80 tex kan man välja mellan +12V kontinuerligt, backljus eller dimljus på denna kontakt.

+12V kontinuerligt på det stiftet och backljus är ju ingen bra kombination.... Jag har själv funderat i banerna av att på min bil dra ut det till backljus och på släpet sätta en brytare så att man kan slå av backljuset om någon "felkopplad" bil skulle hamna före

http://www.nordpost.se/shop/pdf/8232.pdf
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Glenn »

felkopplade ? att ha permanent +12V är är väl nästan vanligast ?

Vet också att man kunnat välja funktion på det stiftet med originalkablage till bilar vid dragkroksmontering.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av AndLi »

Glenn: Felkopplat stog ju inom "" bara därför, felkopplat för släp med backljus.

Vad som är vanligast vågar jag inte sia om, konstigt kopplade bil & släp är inte ovanligt (Vilket fick mig att köpa en ljusramp att ha som referens när släpvagnskontakten strular)
Bild
(Reserv(Back/kontinuerlig 12V har fått en egen vit lampa för att vara komplett...)

Byggde mig också en platta med 6 brytare för att kunna kontrollera att släp var rättkopplat, MYCKET smidigt att ha istället för att lita på närmaste bil är rätt (och hur kul är det att testa bromslamporna??)
Tjomme
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 februari 2008, 09:33:21
Ort: Stockholm

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Tjomme »

CPMS - bra idé med varningsblinkers! Tyvärr har jag redan knyckt den och gjort en liten krets som slår på de LED-blixtljus jag monterat på släpvagnen. Den funkar bra med eftersom jag gjorde den med relä så är den fortfarande bara för 12 V. På sikt ska jag modifiera den och försöka få till en ren transistorkoppling som även funkar för 24 V.

Glenn - adaptern gör att det bara funkar för en bil och jag vill ha det på godtycklig bil, eller åtminstone på ett antal bilar som brukar låna/hyra släpet.

johano - jo, jag vill gärna att det funkar för alla bilar.

danielr112 - det är ju fusk! :-) Dessutom lite oproffsigt med kablar som ska klämmas i dörren.

AndLi - jag har dåliga erfarenheter av det överblivna stiftet. Allt för många bilar har permanent 12V på det, plus att Volvo verkar använda det för glödtrådsvakten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av danei »

Jag kan nog garantera att det inte används för glödtråds vakten. Min erfarenhet är att det är vanligast med att dimliuset är kopplat på det stiftet original. Men om det är någon som gjort det själv så är det för att man vill ha konstant ström. Men det är inte ovanligt att den är oansluten.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av PeterH »

Man kan ju hitta på en massa varianter... har du använt varningsblink till en funktion kan du ju använda:

Bromsljus + vänster blinkers = på
Bromsljus + höger blinkers = av

Backljus + vänster blinkers = på
Backljus + höger blinkers = av

Bromsljus + backljus + vänster blinkers = på
Bromsljus + backljus + höger blinkers = av

Vill man göra det mer avancerat kan man ju köra koder:

Backljus + 1 gånger med bromsljus = funktion 1
Backljus + 2 gånger med bromsljus = funktion 2
Backljus + 3 gånger med bromsljus = funktion 3
osv.

Eller kanske något i stil med:

2 gånger högerblink + 1 gånger vänsterblink + 3 gånger bromsljus = funktion x

Men det blir ju svårt att hålla reda på alla funktioner till slut :lol:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av säter »

Varför inte sätta en brytare ute på släpet?
Tjomme
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 februari 2008, 09:33:21
Ort: Stockholm

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Tjomme »

Släpet används tidvis ganska mycket och då yrkesmässigt. Att springa ut och slå på nån brytare på släpet är ointressant, dessutom är det en poäng att det är enkelt att slå på backljuset eftersom det varnar de som är bakom släpet om att man snart börjar backa. Det är en ganska stor död vinkel bakom en rejäl båt.

PeterH - jag förstår inte vad du menar. Det är klart att det finns oändligt många kombinationer men att kombinera bromsljus och blinkers innebär ju att backljuset slår på i nästan varje sväng. Att kombinera "Backljus + vänster blinkers = på" går ju inte eftersom det är just backljus jag saknar i kontakten.

Jag har varit inne på en trådlös variant, tex att slita isär en Nexabrytare men det föll på att de använder 24 V invändigt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av PeterH »

Jo det är klart, vissa kombinationer blir lite korkade :oops: Jag tänkte närmast på att logiken skulle sitta på vagnen, då spelar det mindre roll om det saknas kontakter. Så länge det finns 12V på vagnen (som finns i bakljusen eller den extra kontakten) kan man läsa av blinkers och bromsljus, men backljuset faller ju precis som du säger... :humm:

Det var någon här i forumet som för ett tag sedan började rita på en RF-styrd lösning till skogsvagn har jag för mig. Var själv intresserad av en sån lösning men hörde inget mer om det...
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av danielr112 »

Bygg in elektroniken i adaptern och sätt en trådlös mottagare och sedan en handhållen sändare i bilen om inte det enkla med en kabel funkar.. Är ju inga problem att ha in den i bagageluckan om inte annat...
Skriv svar