krets för simpelt labagg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Gustav180 »

Hej Alexander13
Det var en finurlig lösning med transistorn som strömavkännare. Du har ritat den som bipolär transistor, bör det inte vara en P-MOS? Jag får en känsla av att när den bipolära blir varm, så minskar dess resistans och även strömbegränsningen ändras till ett högre värde. Även en MOS ändrar resistans vid uppvärmning, men den ökar så att max utström minskar vilket inte är lika farligt. Kul idé i alla fall att ersätta en effektresistor med en transistor.

Det du frågade efter kommer här:
1. Det räcker med en vanlig pot på ca 0,5W för kopplingen. Max effekt kan bli ca U^2/R = 9/470 = 19 mW. Då har jag räknat med ca 3V över dioder och resistor.
2. Ja, det skall klara alla 5 A:en. Om du använder 0,47 ohm blir max effekt R * I^2 = 0,47 * 25 = 11,75 W. 10 W är lite i underkant, men du kan kanske gå ner till 0,33 ohm.
3. Resistansen, det blir ingen stor effekt över det.
Användarvisningsbild
Alexander98
Inlägg: 138
Blev medlem: 7 februari 2009, 13:37:19
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Alexander98 »

Jag tror att jag kör med en P-kanals MOSFET (eller vad det nu heter). låter helt klart lättast.
Användarvisningsbild
Alexander98
Inlägg: 138
Blev medlem: 7 februari 2009, 13:37:19
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Alexander98 »

labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av labmaster »

Funkar säkert men kolla hos Electrokit först. De levererar på dagen och då ingår moms och tull i priset.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Glenn »

blir nog knappast tull och moms på en trissa för $2.99 iofs, även om jag gärna handlar från sverige av andra skäl :)
Användarvisningsbild
Alexander98
Inlägg: 138
Blev medlem: 7 februari 2009, 13:37:19
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Alexander98 »

Jag har aldrig råkat ut för tull på smågrejor. Handlar nästan all elektronik där, vilket vi i familjen tycker är bra och billigt. Inte ofta vi råkar ut för falska säljare heller :tumupp:
Användarvisningsbild
Alexander98
Inlägg: 138
Blev medlem: 7 februari 2009, 13:37:19
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Alexander98 »

Hej, nu ser schemat ut så här, verkar det stämma?
labagg 2.png
Någon får gärna ta schemat och rita ut lite kondingar, eller bara förklara var de ska sitta.
Vilket värde bör R3 vara på, ganska högt antar jag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Gustav180 »

Hej Alexander
Nu har jag räknat lite på din konstruktion. Du har gjort ett bra jobb i själva idékläckandet med MOSFET som strömbegränsare, men det kommer lite smolk i bägaren när man börjar att räkna på konstruktionen.

Det stora problemet med linjära aggregat är värmeavledning. Det utvecklas mest värme när man tar ut lägst spänning, för då är den största spänningen över regulatorn. Med den kylare du valt, så kan du med skohorn ta ut 5A vid högsta utspänningen som inte kan bli större än ca 18 V. Det som begränsar är inspänning till LM138 och en rimligt stor laddningskondensator. I det här fallet 20000 µF och det är mycket.

Likriktaren måste klara minst 5A och likaså transformatorns sekundärlindning. Du bör ha en transformatoreffekt på ca 150 VA.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av hcb »

Utan att tillföra något i sak kan jag bara konstatera att det där var det mest pedagogiska, uppmuntrande och konstruktiva inlägget på mycket länge :bravo:


Edit: pedagogiska _för mig_
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av kimmen »

Det behövs tyvärr mer transformator än så om man verkligen vill ha ut 5A kontinuerligt.

9-10A (effektivvärde) någonting behöver transformatorn klara för att inte överhettas vid kontinuerlig drift. Detta beror på att likriktaren endast drar ström i korta pulser och då blir det stor skillnad mellan strömmens absolutmedelvärde (utströmmen) och effektivvärdet, vilket är det som spelar roll för uppvärmningen i transformatorn.

Transformatorer klarar ju i och för sig överlast ganska bra bara en kort stund bara de får svalna mellan belastningspulserna, så det beror ju på då vad man önskar. Välj då säkringen mellan likriktare och transformator efter vad transformatorn klarar så skall transformatorn få relativt bra skydd.

En transformator som är märkt 28V betyder ju också ofta att det är något högre i tomgång - kanske 6% eller så för en ~280VA som skulle behövas. Sen kan ju nätspänningen vara högre än 230V - +-10% är tillåtet nuförtiden (det var -10% +6% i en övergångsperiod fram tills nyligen) så uppåt 1,1*1,06*sqrt(2)*28V - 1V = 45V efter likriktning om man räknar på 500 mV spänningsfall i dioderna (låg utström). Med utspänningen inställd på 1,24V och olastat kommer alltså spänningsfallet över den högra regulatorn kunna bli uppåt 43V (spänningsfallet över den första borde bli c:a 1V med obelastad utgång).

Den där kopplingen med MOSFET:en kommer förresten att bete sig lite märkligt - strömmen kommer att få kraftig foldbackkaraktäristik och det är inte ens säkert att den kommer att starta. När C2 är urladdad kommer source att hamna på en potential av 1,24V över ut-minus vilket inte kommer att räcka för att slå på den. Är resistansen R2 nedvriden till 0 kommer eventuell start dessutom att leda till att V_GS(max) för fet:en överskrids. Jag skulle rekommendera en annan lösning. :)
Användarvisningsbild
Alexander98
Inlägg: 138
Blev medlem: 7 februari 2009, 13:37:19
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Alexander98 »

Hej.
Av lathet köpte jag en färdig transformator som ska klara 4,5A, men det kanske var fel :oops: http://cgi.ebay.com/100W-24V-4-5A-Regul ... 2a1176b680

Kommer nog inte att ta ut mer än 3A särskilt ofta, men komponenterna är dimmensionerade efter transformatorn. Behöver jag fortfarande den där 20000µf kondingen med den trafon??
Sen tänkte jag ha en Switch för förbikoppling av strömregulatorn, vilket väl borde innebära att jag kan få ut iaf 21 V. Jag vet att brytaren måste klara minst 5A, eller ett relä på brytaren.
Vad är vitsen med en 2,2k pot, innan hade jag räknat med en på 5k och en resistor på 260 Ohm. Får jag högre utspänning med det första alternativet?

Gustav180, är det du som har ritat schemat? Mycket bra gjort :tumupp:

Kimmen: Vad menar du med att det inte kommer att starta?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av kimmen »

Det där är ju inte en transformator - men det blir ju lättare med en sån och då behöver du inte tänka på den biten. Då har du ju 24V likspänning in.

Vad jag menar är att IRF9540 inte kommer att kunna börja leda om det inte redan finns spänning över C2.
Användarvisningsbild
Alexander98
Inlägg: 138
Blev medlem: 7 februari 2009, 13:37:19
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Alexander98 »

Vad kan man göra åt det. ett högohmigt motstånd mellan anoden på C2 och vcc :mrgreen: :?:
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av Gustav180 »

Alexander98 och hcb.
Jo det är jag som ritat lite, en yrkesskada från mitt förra liv som lärare i elektronik. Tack för komplimangen.

Att jag valt en pot på 2k2 i stället för 4k7 är att det behövs en viss nollström för regulatorn. Den blir i lägsta laget med 220 ohm och 4k7 pot. Det kan vara en finess att använda en logaritmisk pot i stället för en linjär. Låga spänningsvärden som 3,3 V och 5 V blir lätta att ställa in.

Jag är också intresserad av hur din koppling kommer att fungera när den är klar.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: krets för simpelt labagg?

Inlägg av labmaster »

Alexander, börja med att köra Gustav180s kretslösning i LTSpice så får du en fingervisning om den kommer att fungera i praktiken.
Skriv svar