En fråga om drossel till lysrör.
En fråga om drossel till lysrör.
Jag undrar om det är möjligt att använda en drossel på tex. 60 watt till ett lysrör som är på 15 watt?
En dum fråga kanske?
En dum fråga kanske?
Re: En fråga om drossel.
nej, inte om du förväntar dig att röret skall hålla någon längre tid
det är strömmen genom röret som är det viktiga vilket innebär att du behöver ungefär 3-4 ggr högre induktans i drosseln för en 1/4-del i ström i jämförelse med en 60-Watt rör (har inte räknat på detta)
det är strömmen genom röret som är det viktiga vilket innebär att du behöver ungefär 3-4 ggr högre induktans i drosseln för en 1/4-del i ström i jämförelse med en 60-Watt rör (har inte räknat på detta)
Antar att det innebär att drossel för ett 15 W lysrör fungerar till ett 60 W lysrör. Dock med reducerat ljus.
Det är inte säkert att strömmen räcker för att hålla glödtrådarna varma för att tända röret stabilt.
OK. Tack för infon. Så det är bättre att använda en 15 w drossel till 15 w lysrör.
Bättre att använda ditt 60wdrossel till 4*15watt lysrör.
Drosseln är till för att det ska in mindre kräm i lysröret, har du en för fläskig sådan kommer rören sura.
Drosseln är till för att det ska in mindre kräm i lysröret, har du en för fläskig sådan kommer rören sura.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: En fråga om drossel till lysrör.
Är det inte glimtändare som menas i tråden? Drossel är bara en komponent.
Drosseln/induktansen/reaktorn är en serieimpedans som begränsar strömmen.
I röret sitter det en glödtråd i varje ända som är belagd med ett ämne som har lättrörliga elektroner som exiteras vid värme.
Glimtändaren har en termostat som kortsluter en liten stund vid start så att strömmen går genom drossel->ena glödtråden->glimtändare->andra glödtråden.
När sedan glimtändaren öppnar så blir det hög spänning mellan glödtrådarna och dom frigjorda elektronerna gör att det blir överslag i röret som tänder plasmat.
Sedan kommer rörströmmen att hålla temperaturen uppe i glödtrådarna (katoderna).
För låg ström i glödtrådarna ger ju samma problem som att tända lysröret i stark kyla.
I röret sitter det en glödtråd i varje ända som är belagd med ett ämne som har lättrörliga elektroner som exiteras vid värme.
Glimtändaren har en termostat som kortsluter en liten stund vid start så att strömmen går genom drossel->ena glödtråden->glimtändare->andra glödtråden.
När sedan glimtändaren öppnar så blir det hög spänning mellan glödtrådarna och dom frigjorda elektronerna gör att det blir överslag i röret som tänder plasmat.
Sedan kommer rörströmmen att hålla temperaturen uppe i glödtrådarna (katoderna).
För låg ström i glödtrådarna ger ju samma problem som att tända lysröret i stark kyla.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag måste ha varit trött igår när jag skrev det inlägget. Drosseln sitter ju inte i glimtändaren.
Ok, så då är det reaktorn som menas. Inte konstigt att jag inte fick ihop det med frågorna...

Ok, så då är det reaktorn som menas. Inte konstigt att jag inte fick ihop det med frågorna...
Tack för alla svar. Nu har jag lärt mig lite mer.
Har nu fixat en drossel på 15 watt till lysröret.