Sida 92 av 156

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 maj 2018, 14:05:41
av mrfrenzy
Mr B skrev:@TomasL:
Och lådor med momentomvandlare är iofs enklare att ha med att göra, men förlusterna är högre än i en låda med riktig koppling, så oavsett om det är enkel eller dubbel-låda, så är det den vägen man kommer gå, i jakten på att få aldrig så liiiiite bättre resultat i jakten på minsta miljöpåverkan. Det kommer alltså bara bli vanligare med mekanisk koppling i automatlådorna.
Tack och lov har dom nu kommit på en lösning för att göra "riktiga" lådor med momentomvandlare energieffektiva.
Det sitter en elektrisk hydraulpump som bygger upp tryck när bilen står stilla. Tack vare detta eliminerar man förlusterna som uppstår då en gammal låda kör länge på hydrauliken från start.

Dessa lådor från Aisin sitter i Toyota, Volvo, Citroen, Peugeot och är helt underbara att köra.

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 maj 2018, 20:32:37
av Mr B
MiaM skrev:Framtiden är elektriskt mellanled på något vis och det ger alla de fördelar hos klassisk automat kombinerad med alla fördelar hos manuell / modernare automat.
Jag är inte säker på vad du menar, men konvertering från rotationsenergi från en förbränningsmotor, till elektricitet, och tillbaka till rotationsenergi, har ju förluster den med, så jag vet inte om det egentligen är bättre.
mrfrenzy skrev:Tack och lov har dom nu kommit på en lösning för att göra "riktiga" lådor med momentomvandlare energieffektiva.
Det sitter en elektrisk hydraulpump som bygger upp tryck när bilen står stilla. Tack vare detta eliminerar man förlusterna som uppstår då en gammal låda kör länge på hydrauliken från start.
Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Har du en länk eller något så man kan läsa in sig lite? Så vitt jag vet är det skillnaden i varv in vs varv ut, som är effekt-tjuven, och det finns ju lösningar för det, med låst momentomvandlare i vissa driftslägen, men det brukar ju vara i specifika driftsituationer endast, som i Mickes exempel, när sista växeln lagts i. De där 500 rpm'en är ju ingen konstant effektförlust, utan det pendlar ju upp och ned och olika mycket beroende på belastning. Men det är ju bra om man lyckats få dem bättre. Och bränsle ekonomin i automater brukar vara väl så bra i dag, även om jag tror det har mer med när de växlar att göra, än att drivlinan har mindre förluster än motsvarande manuell låda.

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 maj 2018, 14:05:48
av MiaM
Mr B: Ja, antingen så, eller "Priuslösningen" med en diffrential med drivaxel på en anslutning, förbränningsmotor och mindre motorgenerator på en axel, och en större motorgenerator på den sista axeln.

Fördelen med att ha helt separata motorgeneratorer på förbränningsmotorn v.s. drivningen är ju att man kan göra sånt kul som att t.ex. styra varvtalet på alla hjulen beroende på rattutslaget för att få en slags kombination av att ha vanlig diff v.s. diffspärr, d.v.s. greppet som diffspärr ger fast även när man svänger, utan att den tvingar bilen gå rakt.

Nackdelen är ju att det väger en del.

Om man tittar på riktigt stora fordon så lär väl t.ex. fartyg ofta ha så sen ett antal år. Där är det ju annars ändå inget jättestort problem att ha propellrar direkt på motoraxeln. För lok på järnväg så är rent elektrisk överföring det enda som verkar fungera riktigt riktigt länge. Det rullar ju fortfarande lok som tillverkats på 50-60-talet med en stor GM-diesel, en stor generator och sedan separata banmotorer för varje boggi. För fordon med måttliga effekter såsom en dieselmotorvagn så verkar väl kardanaxel eller hydraulisk drift funka, men på större lok verkar det mest bli problem. F.d. Västtyskarna är väl de enda som envisas med hydralisk drift på större diesellok, och de funkar väl ungefär bara att köra i f.d. Västtyskland.

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 maj 2018, 14:23:08
av mrfrenzy
Mr B skrev:Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Har du en länk eller något så man kan läsa in sig lite? Så vitt jag vet är det skillnaden i varv in vs varv ut, som är effekt-tjuven, och det finns ju lösningar för det, med låst momentomvandlare i vissa driftslägen, men det brukar ju vara i specifika driftsituationer endast, som i Mickes exempel, när sista växeln lagts i. De där 500 rpm'en är ju ingen konstant effektförlust, utan det pendlar ju upp och ned och olika mycket beroende på belastning. Men det är ju bra om man lyckats få dem bättre. Och bränsle ekonomin i automater brukar vara väl så bra i dag, även om jag tror det har mer med när de växlar att göra, än att drivlinan har mindre förluster än motsvarande manuell låda.
Här är en länk med en kortfattad beskrivning: https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Man får läsa länkarna om Ravenaux och Lepelletier, det senare en relativt ny uppfinning från 1992.
Det viktigaste som du säger är att den spenderar så mycket tid som möjligt i lockup. Det underlättas också av att lådan kommunicerar med motorn för att anpassa varvtal och moment vid växlingarna.

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 maj 2018, 15:14:35
av Glenn
mrfrenzy: det där handlade väl inte alls om det du skrev om ?

Låter som det där en kombination av en konventionell låda och en planetväxellåda ?

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 maj 2018, 16:32:36
av mrfrenzy
Njae det är ju en momentomvandlare som sköter starten från stillastående, det finns ingen koppling som slirar likt en dsg eller pilotlåda.

Beskrivningen är ganska luddig, helst skulle man vilja se en sprängskiss.

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 maj 2018, 21:30:10
av Mickecarlsson
Tråden har spårat ur 8) vad det gäller Senaste Reparationen

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 maj 2018, 22:51:48
av prototypen
Har installerat ett apparatskåp med en massa kabel, så tyckte jag mig vara färdig, en kabel hade en massa trådar över som bara hängde, de behövs ju inte och just som det knäpper till i avbitaren så kom jag på att det var trådar till några lysdioder som inte är monterade än.

Dagens reparation, lött ihop 5 trådar som inte borde varit avklippta.

Protte

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 maj 2018, 23:12:52
av GastonDeVille
mrfrenzy skrev:Njae det är ju en momentomvandlare som sköter starten från stillastående, det finns ingen koppling som slirar likt en dsg eller pilotlåda.

Beskrivningen är ganska luddig, helst skulle man vilja se en sprängskiss.
Det är skoj att titta på





Re: Senaste reparationen

Postat: 15 maj 2018, 20:43:03
av TomasL
Frågade en av mina leverantörer i går om jag kunde få några FPC-kablar som varuprov, i dag dök de upp FOC.
Bytte den trasiga kabeln i skannern, och nu funkar den igen.Satte i en 50mm längre kabel, så den inte behöver bockas runt kontaktdonet på den rörliga delelen av scannern (sensor-delen)

Re: Senaste reparationen

Postat: 21 maj 2018, 20:23:22
av AndLi
Har haft ett klonkande ljud i framvagnen ett tag, eller helt ärligt ganska länge.. Men varken bilmeken eller bilprovningen har hittat något.

Och härommånaden började det klonka om andra sidan med, min gissning var helt slut stötdämpare...

Svaret var bakre upphängningen av avgasröret, tur det ligger lite plåtar under som det har kunnat vila på!
Biltema(!!) hade såklart två reparationssatser för avrostade fästen, mellersta och bakre. Så nu hänger avgassystemet på plats igen och bilen klonkar inte längre!! :D

Re: Senaste reparationen

Postat: 23 maj 2018, 14:20:04
av prototypen
Har varit ute på jobb söderöver (och klippt av en del trådar) när jag kom hem och öppnade garagedörren så lutar traktorn
P1060250.JPG
Aj då, punka. Traktorn stå så nära väggen att hjulet inte går förbi mellan vägg och axeltapp. Det funkade en gång tidigare att blåsa i luft och snabbt ut med traktorn och vända den, det var ju bara en pyspunka.
Nåväl, släpet hade fortfarande dubbdäck. Måste bytas.
P1060251.JPG
Sedan lasta hjulet, vi var tre för att få upp det. ryms inte riktig på släpet, bara 160 högt hjul.
P1060252.JPG
Gummiverstan har en behändig apparat, allt är hydrauliskt
P1060253.JPG
P1060254.JPG
P1060255.JPG
P1060256.JPG
Sådär, runt och fint igen, kostade "bara" 1500 spänn. Inget påkört utan slangen hade bara gett upp.
P1060257.JPG
Protte

Re: Senaste reparationen

Postat: 24 maj 2018, 22:10:18
av Jolles
Köpte mig en fin gammal TLR kamera på en loppis för ett par veckorsedan, den hade stått väldigt dammigt och dammet hade trängt in i mekaniken for fokusen (kugghjulen som är ganska tydliga på bilden) samt så hade den 60-70år gamla smörjningen för mekaniken till slutaren kläggat ihop.

Nu slipper jag använda polygrip for att vrida fokusen utan det räcker med en touch från lillfingret :D
Slutaren och resten av kameran funkar nu superbt och den ser riktigt fin ut igen!
DSC_6871.JPG

Re: Senaste reparationen

Postat: 24 maj 2018, 22:17:13
av Platis
Cool kamera! :) :tumupp:

Re: Senaste reparationen

Postat: 25 maj 2018, 03:56:52
av 4kTRB
Handbromsen gick inte igenom på besiktningen. Det visade sig vara justeringsskruvarna till bromsbackarna som var försvunna. Jag förklarade för de på verkstaden att jag i vintras plötsligt märkt att handbromsen gick att dra extremt högt. De höll god min och hade enda förklaringen att det gick igenom utan anmärkning förra året pga de hade bettat på gränsen. Till saken hör att jag inte använder handbromsen. Jag kör automat. 1200kr gick det på.