Sida 91 av 157

Re: Senaste reparationen

Postat: 28 april 2018, 21:52:45
av Danny
prototypen skrev:Senaste reparationen blir nog inställd. Med en ljudlig knall och en del sprakande, avslutat med lite rök så gav en av mina arbetslampor upp. Blir nog att ersätta denna 38 W D lysrörslampa med något med lysdioder i stället.

Kan vara den vänstra 250V 10µF som orsakat obalans i drivspänningen då den har svullnat.
lagning.jpg
Protte
Så det är dina rackarns kondingar som startat upproret!
Nu har det spridits till mig också :)

Bild

Re: Senaste reparationen

Postat: 28 april 2018, 22:32:14
av Henry
Jösses, måtte blivit hyfsad smäll.

Glömde en gång bort att kondingen på 450V 100µF (som jag ändock tyckte var ovanligt liten för sin kapacitet) jag kopplade till en 1hk motor inte var en driftkodning utan en startkonding. Det blev en rätt bra smäll en knapp minut senare och rök som varken luktade gott eller var speciellt hälsosam i hela rummet samt brun sörja på det mesta i närheten, blev till att öppna allt vad fönster hette.

Re: Senaste reparationen

Postat: 29 april 2018, 21:56:37
av Micke_71
Inga foton och inte heller något märkvärdigt på mina senaste reparationer.

Först ut är en 32” lcd tv. Säkringen hade gått och den hade 2 svullna kondingar. Passade på o mäta diodbryggan i nätdelen, kortis. Plockade en likadan brygga från gammalt dator nätagg.

Nästa var lite roligare men enklare. Jag o frugan kom spontant på att vi skulle gå ut på lokala danshaket. Klockan 22.30 så kommer hon på att hon ska lägga upp ett par byxor. Jag hämtar fram symaskinen och stoppar i kontakten. Den börjar gå av sig själv. Rycker ut fotpedalen men den fortsätter och lukten av bränd plast sprider sig.

Det är en gammal Huskvarna maskin. Första tanken ”det måste vara kortis i en kondensator”. 1minut senare var kåpan borta och kondensatorn som till och med spruckit demonterad, hämtar en ny i elektroniklådorna. Fixade byxorna. Sen att frugan ångrade sig och tog andra byxor är en annan sak....

Poängen är att tiden från fel till färdig reparation tog mindre än 10minuter en lördagkväll efter en flaska vin. :) Det är nyttigt med vissa hobbies....

Re: Senaste reparationen

Postat: 29 april 2018, 22:47:18
av sommarlov
Lagade en Marantz SR6003 reciever åt en polare. Den hade dött när åskan hade gått en gång. Visade sig efter ett tag med felsökning (säkringar och komponenter nära strömingången var ok), resettade jag hela recievern (hålla in 3 knappar på fronten), och den kickade igång igen. Var någon slags safetymode den hade gått in i. Skön "lagning".

Re: Senaste reparationen

Postat: 2 maj 2018, 11:38:23
av Glenn
Glenn skrev: Nu återstår även att byta ut några trasiga SIMM-socklar, måste bara få hem dom först.

Dessutom har jag bytt ut lite kända problemkondensatorer, vissa hade läckt, två sitter felvänt monterade.

Sen återstår att testa att ljudet låter bra.
SIMM-socklarna bytta, och ljudet lagat.

Det var helt tyst i vänstra kanalen, och lät riktigt illa ur högra.

Skapade en sinuston och följde med oscilloscopet, hittade först en elyt som satt och kortslöt en OP i vänstra kanalen, med den bytt så distade det i båda, vilket visade sej bero på ytterligare en konding som orsakade att audioreferensspänningen blev felaktig, jag bytte helt enkelt ALLA elyter som har med ljud att göra, och sen funkade det.

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 maj 2018, 19:16:42
av lond
Lagat den glappande batterihållaren i min Moskito Finito®. Flygfäna har ju vaknat.....

/// Marcus

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 maj 2018, 22:09:49
av Mickecarlsson
Efter att ha startat upp min Cheva ElCamino skulle jag ta en tur för att kolla bromsarna. Och upptäcker då att automatlådan inte växlar upp :(
Efter samtal med leverantören av växellådan kom vi fram till att throttle valve kolven hade fastnat. Jag testade det som rekommenderades, fullvarv och rycka i tv-kabeln. Men tji.
Så det var bara att bita i det sura äpplet och börja riva ner lådan. Av med sumpen och ventilhuset. Men inte satt kolven fast. Dock rekommendrade leverantören att jag plockade bort en kula som styr throttle valve.
Tillbaka med allt igen och se på f*n, nu växlar lådan igen.
För de som inte vet hur ett ventilhus ser ut kommer här en bild.
4BEB8AC3-E3A8-427F-AC65-896F4EF21385.jpeg

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 maj 2018, 23:32:21
av MadModder
Hehe, ja såna ventilhus är roliga... :lol:
logic-puzzle-game-labyrinth-children-adults-help-car-get-out-forest-find-way-start-till-end-vector-106329774[1].jpg

Re: Senaste reparationen

Postat: 12 maj 2018, 23:44:55
av TomasL
Det är så det ska se ut i en riktig växellåda, milsvitt från dessa otrevliga dubbelkopplingslådor.

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 maj 2018, 03:14:29
av Mr B
@TomasL:
Jag vet iofs inte, men ventilpaket torde det ju finnas oavsett växlingsteknologi. Och lådor med momentomvandlare är iofs enklare att ha med att göra, men förlusterna är högre än i en låda med riktig koppling, så oavsett om det är enkel eller dubbel-låda, så är det den vägen man kommer gå, i jakten på att få aldrig så liiiiite bättre resultat i jakten på minsta miljöpåverkan. Det kommer alltså bara bli vanligare med mekanisk koppling i automatlådorna.

Lite trist, eftersom det tar bort de främsta fördelarna automatlådor har i mina ögon. Sjukt dragvilliga från stillastående, och inga slitage delar. (Nå, i kopplingen. Det är ganska sällsynt att man sliter ut dreven i själva lådan...) Jag har dessutom en Lancer Ralliart med Mitsubishis SST låda. Mm, en sådan där dubbelkopplings grej. Kul som fan att köra, men den slirar notoriskt på kopplingen, och lyckas trots det både växla ryckigt, och har svårt med att ge fan i kopplingen när man bara rullar med i laglig hastighet så varvtalet pendlar trots konstant hastighet... Den vill helt enkelt köras som om den är stulen, då först växlar den som en dröm. Men vem har råd att tanka om man ska köra på det viset hela tiden.

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 maj 2018, 08:23:34
av Mickecarlsson
Just denna automatlåda är en 700R4 med Lock Up på turbinen, strax efter 4:an har gått i låser turbinen och jag njuter av ca 500 varv mindre från motorn.
Så fort jag rör bromspedalen släpper Lock Up och jag återgår till ”normal” turbin.
Den enda nackdelen är att jag måste byta utväxling i bakaxeln från 2.97 till 3.73-någonting för att få vettigt ax 8)

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 maj 2018, 09:09:18
av säter
måste byta utväxling i bakaxeln från 2.97 till 3.73
Den som ändå hade 2.97.
Det skulle passa perfekt till min TH400.

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 maj 2018, 12:03:20
av MiaM
Mr B skrev:@TomasL:
Jag vet iofs inte, men ventilpaket torde det ju finnas oavsett växlingsteknologi. Och lådor med momentomvandlare är iofs enklare att ha med att göra, men förlusterna är högre än i en låda med riktig koppling, så oavsett om det är enkel eller dubbel-låda, så är det den vägen man kommer gå, i jakten på att få aldrig så liiiiite bättre resultat i jakten på minsta miljöpåverkan. Det kommer alltså bara bli vanligare med mekanisk koppling i automatlådorna.

Lite trist, eftersom det tar bort de främsta fördelarna automatlådor har i mina ögon. Sjukt dragvilliga från stillastående, och inga slitage delar. (Nå, i kopplingen. Det är ganska sällsynt att man sliter ut dreven i själva lådan...) Jag har dessutom en Lancer Ralliart med Mitsubishis SST låda. Mm, en sådan där dubbelkopplings grej. Kul som fan att köra, men den slirar notoriskt på kopplingen, och lyckas trots det både växla ryckigt, och har svårt med att ge fan i kopplingen när man bara rullar med i laglig hastighet så varvtalet pendlar trots konstant hastighet... Den vill helt enkelt köras som om den är stulen, då först växlar den som en dröm. Men vem har råd att tanka om man ska köra på det viset hela tiden.
Framtiden är elektriskt mellanled på något vis och det ger alla de fördelar hos klassisk automat kombinerad med alla fördelar hos manuell / modernare automat.

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 maj 2018, 12:35:12
av prototypen
Det är väl redan elektrisk / datoriserad styrning på växellådorna.

Protte

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 maj 2018, 14:00:44
av MiaM
Mellanled = kraftöverföring. D.v.s. att kraften överförs elektriskt istället för mekaniskt.