Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Senaste reparationen

Inlägg av daspunner »

X-IL skrev:Lagade svärfars Nilfisk högtryckstvätt, pulserade hela tiden men pumpade bra och man kunde ibland lyckas att få den att inte pulsera. Har haft samma problem på min för några år sen och bytte då en ventil som hade spruckit (av isbildning antagligen), så tänkte att jag kan kolla igenom denna. Hittade inget trasigt och även efter rengöring så pulserade den. Frågade svärfar om jag skulle prova att byta start/stop-ventilen, han tyckte jag kunde chansa och mycket riktigt så funkar den nu som den ska. Kanske hade det räckt med en ny O-ring i ventilen, men för 268kr som inte var mina till en maskin som inte var min så tyckte jag att ventilen var prisvärd :)

Och visst funkade det efteråt.

Jag skulle vilja veta vad det var för modellpå den "Fisken". Jag har en stående som har liknande problem som du beskriver. Bilder tog du väl inga? Ge mej all info du har! 8)

/D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Det är en Nilfisk 120 eller 125 nånting, av lite äldre modell, den jag har själv ser typ exakt likadan ut men är den andra modellen av de två. De verkar skilja lite invändigt. Det jag bytte var start-stop-ventilen, den kostade 268kr på ClasOhlson. Det är en fjäderbelastad ventil som trycker på strömbrytaren som går till motorn. Den ser ut så här på Clas Ohlsons sida (och i verkligheten):
Clas Ohlson: 51-15
När man fått loss höljet (djupa brunnar, philips-skruv) så är det bara att ploppa loss brytaren som är intryckt i ventilen, sen är det 24 eller 27mm nyckel, kommer inte ihåg vilken. Den här satt som järnet så den drogs sönder när jag försökte med fast nyckel/skiftnyckel, men med en hylsa var det inga problem. Det går bra att köra tvätten utan höljet så kan man testa om det kanske räckte med en rengöring eller byte av O-ring i ventilen innan man beställer en ny.

Hoppas det var till nån nytta!
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Det verkar som att Nilfisk köpte upp Alto (eller nån annan affärsöverenskommelse ingicks) i mitten av 00-talet. Så den som inte hittar info om sin Nilfisk kanske hittar för motsvarande Alto.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Kanske skulle försöka göra ren den där på min nilfisk också, för den är lite svårstartad ibland, speciellt når den stått länge.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Kul att jag valde att skriva om det här nu när det verkar som att det kanske hjälper flera forumister.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Hedis »

Glenn skrev:Kanske skulle försöka göra ren den där på min nilfisk också, för den är lite svårstartad ibland, speciellt når den stått länge.
Provat startgas? ;)

Ja det var ett bra inlägg, det kan nog få mig att tillslut få tummen ur och skruva isär min som läckt och start/stoppat hela tiden i säkert 5 år snart. :)
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av janno »

Frun körde sin bilnyckel i tvättmaskinen (Saab 9-3). Såklart helt död efteråt.
Plockade isär den, Batteriet hade koroderat en av IC-kretsarna såg ut som att ett batteri läckt över det, antagligen tvättmedel. Sköljde med vatten och putsade med isopropanol och tandborste. Efter femte försöket så hade jag fått bort allt och den hoppade igång igen med ett nytt batteri.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Eli »

Ett mera hållbart filter till diskmaskinen.
DMFILTER.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av BallInPlay »

Bytte ett par IGBT'er i en liten drive på kvällen... 525 VDC in, säkrat 450A ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rofhök
Inlägg: 560
Blev medlem: 11 februari 2006, 14:15:19
Ort: nässjö

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Rofhök »

Hittade en gammal miniräknare, TI-51-III, den var utan batterier, så meckade ihop den lite snabbt och ersatte packet, med ett 9v batteri istället. Lite rengörning sen blev den som ny.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Reparerat bilen, dock inte av mig...
Tur att reparationen täcktes av maskinskada på försäkringen, så att jag bara behövde betala självrisken på 7000:- istället för 25000:- :vissla:

/// Marcus
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av nifelheim »

@Rofhök, du har inga tips på hur man blir av med kontaktstudsande tangenter , jag skulle vilja ha igång min gamla :-)
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mygg@n »

Fixade ett relä åt en kompis, det har utgått ur Volvos sortiment och finns knappt begagnat...
Hittade 1 kallödning och några som va på gång...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Jag hade lött om varenda lödpunkt på framförallt den vänstra sidan för det finns någon till som är på väg förutom de inringade samt att det inte skadar att fräscha upp lodet på mer eller mindre all för ännu en 30 års hållbarhet.
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mygg@n »

Jo det blev en hel del lödning som fixades till, glömde ta bilder på det... nu sitter det i bilen och fungerar :-)
Skriv svar