Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Att inte använda handbromsen brukar vara ett ypperligt sätt att få laga den varje besiktning förvisso.

Med det sagt så undviker jag det själv på vintern eftersom jag varit med om att den fryst fast i draget läge.. INTE kul.. alltså bilen tinar när man kör den och så kommer det vatten nånstans i handbromsmekanismen, sen parkerar man och då fryser det och det går inte att släppa den, suck.

..Det är väl förvisso ingen skillnad med automat eller manuell ? ..man ska ju alltid lägga i en växel ändå.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Zkronk »

När jag köpte min Saab 9-5 med automatlåda så var det första jag fick göra att renovera parkeringsbromsen, för att föregående ägaren aldrig använde den.
Nu använder jag alltid den när jag parkerar, och brukar "rycka i kryckan" lite varje gång jag är ute och åker så att grejorna får röra på sig lite :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av nifelheim »

Den rycker man ju alltid i när någon ligger lite nära bakom, efter det håller dom avståndet.
:D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

På jobbet har vi ett ganska stort EIB/KNX-system, mestadels för belysning men även annat.

För några månader sen pajade en slinga, jag kollade upp det och strömförsörjningen för den felindikerade "oberlast", efter att ha kopplat ur lingans delar insåg jag att den indikerade det oavsett hur mycket man kopplade in.

Då togs det beslut att ta in en konsult som var och tittade, han konstaterade samma sak som jag och beställde hem en ny strömförsörjning, eller "Spannungsversorgung 640 mA mit integrierter Drossel" som tyskarna säger.

Jaha, då var väl problemet löst då ? ..nää, för denna har inte samma typ av anslutning till slingan som den gamla, så man fick även byta linjekopplaren.. bara att beställa en sådan också.

Detta blev ju ganska dyrt, 10k för grejerna, och fan vet hur mycket för konsulttiden.

Nåväl.

Nu förra veckan så pajade ytterligare en slinga.. i en annan korridor, på exakt samma sätt, överlast vad man än kopplade in på den.

Jag var ju inte så sugen på att köra konsultspåret igen så jag försökte köpa delarna löst - nu visste jag ju vad dom hette.. men tji fick jag, tillverkaren (Gira) listar dom förvisso, men att hitta nån som säljer var mycket svårare.. suck.. "vi återkommer", och samtisigt fungerar inte belysningen alls i en korridor.

Igår lessnade jag, bröt förseglingen och öppnade upp strömförsörjningen, hittade en konding som lyft på hatten.. tyvärr hade den blivit så varm(?) att det inte gick att läsa kapacitans/spänning på den.. bah! ..nu hämtade jag den som byttes förra gången, samma konding hade lyft på hatten, men nu kunde jag med nöd och näppe se att den var på 220uF 63V 105°C

Beställde 10 stycken, kom fram idag och jag bytte ut kondingen, testmonterade och voila, varde ljus!

Nu sparade jag rätt mycket pengar här, en konding för 2:10 och några timmars arbete istället för 10k delar, konsulttimmar och min arbetstid :)


..Och om fler pajar har jag redan en fungerande enhet att byta med, och vet exakt hur jag ska laga nästa.. jag tror vi har.. tja.. ett femtiotal? sådana här i drift.
Senast redigerad av MadModder 14 juni 2018, 14:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: tog bort dum insinuation
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Handtaget på djurtransporten gick av, var nog inte gjord för 7,5 kg katter.... Reparationen har fått vänta tills jag var klar med hjärntransplantationen i lasern: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1390705

4 bitar utskurna i plexi och en rem senare:
Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av prototypen »

Det är klart att man måste ha en laser för att kunna kapa till lite plexi.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

nifelheim skrev:Den rycker man ju alltid i när någon ligger lite nära bakom, efter det håller dom avståndet.
:D
Varför? Bromsljusen tänds inte av det. Det enda som eventuellt händer är att du själv tappar fart. Eller är det det du vill åstadkomma, snabbt sakta ner utan bromsljus?
Jag skulle nog hellre vilja tända bromsljusen utan att sakta ner. Känns säkrare.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

prototypen skrev:Det är klart att man måste ha en laser för att kunna kapa till lite plexi.
Har man haft tillgång till lasern i 7år, så blir man lite lat :D :vissla:

/// Marcus
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Gimbal »

Ljudet hade försvunnit i höger högtalare på sommarbilen. Märkligt, funkade ju förra året.
Det var en fin (ironi) installation som någon tidigare ägare gjort så både stereo och högtalare var någorlunda moderna.

Men det visade sig att de sytrådstunna kablarna till högtalaren hade ärgat av ett par cm från högtalaren, båda polerna. Känner lite på kablarna till den andra högtalaren varpå de genast gick av.

När jag ändå gräver bakom stereon ser jag att matningen går genom en säkringshållare (typen glassäkring på sladd) med några kardeler stickandes ut i ena änden. Tittar närmare och endast en bråkdel av kardelerna har fortfarande kontakt med bläcket mot säkringen, de är dessutom lösa.

Så lite fix senare låter det ju riktigt skapligt.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av simply »

Hjälpligt sparkat liv i 2st Dymo LabelManager. Den enda klagade på "Motor Stall" och den andra snurrade vid utskrift men inget kom ut.

Nummer ett: En liten flisa hade körts loss från motordrevet och fastnat i gängorna.
Nu fungerar den igen, men för ett jävla oväsen vid utskrift, sannolikt pga lilla drevet saknar lite på gängorna ;)

Nummer två, en trasig fjäder mellan locket och kläm-mekanism för skrivhuvudet gått sönder, som gjorde att skrivhuvudet aldrig klämdes åt mot drivhjulet.
Tog den andra fjädern från locket (som inte var lika viktig) och och satte den på den trasigas plats, så nu klämmer skrivhuvudet åt igen - It's alive!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndersG »

Batteribyte i en Garmin GPSMAP 420S. Dokumenterade så att förhoppningsvis andra kan ha nytta av det:

http://www.dalton.ax/gpsmap420/

edit: Blev en viss skillnad, typ 10s till en fix, mot 10 minuter förut...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndLi »

Tyckte min elvärmepanna har låtit konstigt tidvis. Tänkte det är säkert cirkpumpen som gett sig...
Men det fortsatte låta efter strömmen var avslagen.
Ljudet låter som det kommer från varmvattenberedare, stänger av inkommande vatten, det tystnar efter ett tag.
Stänger av vattnet till varmvattenberedaren, tystnar.

Känner på röret från övertrycksventilen, skållhett....

Lossar avloppsröret och mycket riktigt, rinner en liten strid ström vatten därifrån!

Tur man hade en över sedan bytet av varmvattenberedaren, byttes veckor innan hela beredaren byttes...

Visar bara på att det är bra att ha avrinnngsröret synligt så man ser när det blir fel, kan ha blivit några liter varmvatten som försvunnit där.

(Mitt går bak till ett avloppsrör bakom varmvattenberedaren...)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GastonDeVille »

Lyckades "laga" lilla bilen som började att konstra i tändsystemet... sotade och hade sig.
Inte de smidgaste att hitta felet i en datorstyrd V6:a.
Massor av olja i kontaktstycken, tändhattar och säkringshållare, kass(?) tändspolar dåliga tändstift mm
Med hjälp av XP-laptop och Lexia och ett gudomligt tålamod brummade hon igång till slut och verkar trivas med livet igen.
Till och med frun tyckte att jag var duktig :whoho:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Angående VV-beredaren: Om man är en sån person som faktiskt orkar göra ett hembyggt "smart hem" med sensorer överallt så kunde man ju ha en sensor på övertrycksröret. Om det ökar i temperatur avsevärt mycket mer än innetempen i pannrummet så är det läge att larma för ett icke-akut fel (eller akut om det inte finns avlopp/golvbrunn, så är det i mitt fall så det är bara en balja det kan rinna i, men jag har inte råkat ut för detta å andra sidan).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av prototypen »

Det är ju bara det att min övertrycksventil sitter på inkommande kallvatten (efter backventiler och kran) så det rann kallvatten för mig.

Protte
Skriv svar