Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mik4el »

Renoverade min bortgångna svärmorfars fina skruvstycke som sett mycket av hans fixande och var slitet men funktionellt. Årtionden av smuts, rost och småskador som såg lite trista ut gick bra att tvätta med målarsoda och slipa bort med stålborste och slippapper. Lite hammarlack och ny smörjning så är den så gott som ny och borde hålla för framtida barnbarn.
IMG_6013.JPG
Känner nån igen modellen och kanske kan uppskatta ålder?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Senaste reparationen

Inlägg av daspunner »

Liknar ett farsan lämnade efter sej. De flesta av hans verktyg var sent 60-tal och en bit in på 70-talet. Har för mej att hans kan ha varit i lite ljusare grön hammarlack.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mik4el »

Tack daspunner! Det låter som en rimlig ålder för denna med.

Den ljusgröna färgen stämmer överens med denna också. Den var i en sliten ljusgrön-grå färg innan sen hittade jag bara grå hammarlack så det fick bli det när jag målade om den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Svår att se hur stort det är, men även jag har ett liknande hemma, ganska litet dock.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Hotplate-stirrern jag nämnt i senaste köpet tråden fungerade inte enligt beskrivningen mer än att plattan blev varm, inget annat fungerade men jag hade vissa aningar om vad som skulle kunna vara felet på i alla fall rotorn.

Fick hem den idag och öppnade den direkt utan att testa och visst, vem som än varit inne i den och pillat hade både glömt hälften av hur det skall kopplas och haft noll kunskap om resten samt saknat en större dos logik.

Värmeplattans kablar var utdragna till en vanlig strömsladd (borttagen på bilden) som gick igenom höljet så det gick att komma åt och kontrollera värmeplattan utanför men i andra änden satt en UK stickpropp så alltså fullt ös.

Värmeregleringen på plattan var således internt helt bortkopplad likaså det interna överhettningsskyddet och det var parallellkopplade strömsladdar både till höger och vänster som inte hade någon som helst funktion.

Kände sedan på rotorn och den var som väntat seg som tuggummi.

Efter omkoppling av strömmen till så som det helt säkert såg ut från fabrik och rengöring och uppsmörjning av lagren i motorn så fungerar den nu som om den vore ny. Verkar för övrigt knappt vara använd då det inte är några märken i höljet och inga skrapmärken, flisor eller dylikt på den keramiska plattan och väldigt ren i allmänhet så det var bra att det bara var ett skitfel som jag hade hoppats/gissat på.
hotplate_stirrer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Senaste reparationen

Inlägg av peo007 »

Har ett mätinstrument som inte funkar på strömmätning och visar fel värde på spänningsmätning.
euratele rpg.jpg
Det visade sig att en del motstånd hade åldrats lite "ändrat värde/avbrott"
Så jag fick plocka fram lödkolven och Elfa´s serviceförpackning.
5 små rackare som givit upp
20180707_160202.jpg
Sen så funkar det igen med rörprovaren :)
20180707_155300.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mulle-Meth
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juni 2018, 08:26:37

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mulle-Meth »

Min kompis hittade en förstärkare i soprummet med en avklippt strömsladd, närmare bestämt en Akai UC-U2. Vi lödde dit en ny väggkontakt och täckte över de två "lederna" med krympslang för att undvika kortslutning. Vi testade sedan förstärkaren med två högtalare och den fungerar precis som den ska!
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Akai »

Hur kan man kasta en sån fin förstärkare som dessutom fungerar?

Människor är märkliga
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Min fiero slutade ju funka precis när den blev godkänd i 24mån på besiktningen :/

När man vred på nyckeln så startade den helt enkelt inte, det luktade bensin ur avgaspiporna och den tände till nån enstaka gång, dessutom kroknade startmotorn rätt fort och klickade bara. Man kunde även notera att varvräknarnålen hoppade upp och ner mellan ca 0 och 800rpm, dom gångerna den tände till var när en hoppade upp på 800.

Efter lite diskussion med fierofolk om kända problem beslutade jag mej att kontrollera jordflätorna, av flera skäl, dels tydde flera saker på jordproblem, dels startmotorns uppförande, dels att voltmätaren pendlade 2V när man körde blinkers osv.. Det var uppenbarligen en bra ide, för av de tre jordanslutningarna motorn ska ha så existerade en, och den såg ut såhär..
jordflator.jpg
Den befintliga under, den nya överst..

Sen hade nån gjort nån kalleankajordning genom att ta en tunn kabel från batteriet och ansluta den med en klämkaelsko i fjäderbenstornet istället för motorn där den ska sitta.. bilen har ju glasfiberkaross så jordning är ju lite udda.. den sista kabeln som ska gå från växellådan till subframe hittade jag inte alls.

Köpte två jordflätor och satte en mellan batteri och motor där den ska sitta, och en mellan ram och motor på avsedd plats. Den sista kunde jag inte fixa då det behövs en längre kabel, ska se om jag kan skaffa material och klämma en på jobbet.

Nu var det en JÄVLA fart på startmotorn, och voltmätaren vajade inte, och centrallåset funkade bättre och till och med elhissarna blev snabbare.

..Men motorn startade fortfarande inte, efter att ha nötit lääänge (med stopp för att startmotorn ska kallna då och då) hoppade den tillslut igång, men gick EXTREMT dåligt, den spottade och fräste, misstände och när man gasade hostade den och dog nästan, tillslut stannade den och gick inte att få igång igen.

Jag hade ju redan gjort rent fördelarlocket, alla kontakter till tändkablar och sprayat i diverse kontakter vid fördelare tändspole, utan resultat.

Då fick jag tips om pickupspolen på ett fieroforum. Jänkarna ska ju alltid lösa allt konstigt så fördelaren 'är lite udda konstruerad..
fordelare.jpg
..och i detta fallet även rostig.

Enligt folk som kan så är pickupspolen och tändmodulen de vanligaste problemen, och som vanligt tycker dom att "byt! kostar nästan inget", nänä, om man bor i USA nej, men i sverige kliver man inte in på bilfirman på hörnet och köper dessa saker, man får beställa från typ hansen racing till överpriser.

I alla fall lossade jag modulen, och konstaterader att spolen såg förjävlig ut, och kontakten till den ännu värre..
fordelare_modul.jpg
Ja, det är kontaktbleck under all oxid där.. egentligen ska det vara ett kontaktstycke runt med, men det har disintegrerat, inte ovanligt enligt fierofolket.

Jag kontrollmäter spolen, enl haynes så ska dne vara på 700-1000ohm, min är 825, dessutom oändligt mellan ledarna och jord, vilket det är. Den verkar ok trots att den ser så kass ut.

Det tog ett tag att rengöra kan jag säga, och när jag var klar med både kablarna och modulen så hade jag ju givetvis lyckats tvätta bort min markering av vilken kabel som satt var, jag gick på längden och anslöt båda, trodde ändå inte det hade nån betydelse, sen skruvade dit modulen efter att ha rengjort undersidan noga och lagt på värmeledande pasta (vanligt fel att dessa brinner upp annars), på med fördelarlocket och av med det igen när jag kom på att jag glömt rotorn, ihop med allt och provstart.

Nej, NÅNTING hade ju hänt för den uppförde sej annorlunda, varvräknaren hoppade nu mellan 800rpm och max istället, och bilen spottade och fräste och feltände hela tiden, men gick inte igång. Nu gick jag in och tvättade mej och tog kväll.

..Fick nästa dag tips om att spolen måste kopplas rätt, och eftersom jag var osäker öppnade jag allt och skruvade loss och bytte plats på kablarna, ihop med allt igen och..

Wee!

Fick först gnida på startmotorn i kanske 3x10sek men bilen startade, misstände i några sekunder men gick sen snällt och fint. Gick att varva och varmköra. tomgången var lite hög, typ 1000-1200 rpm, jag letade vaccumläckage och hittade ett liiitet men det ska enligt folk som vet vara så hög tomgång, dels går varvräknaren normalt lite fel, dels ligger den ofta så högt.

Så jag hade fixat felet!

Nu måste jag bara klura ut varför den är så svårtstartad, för den är så krånglig VARJE gång, det var den inte innan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Skogen »

Fick en gammal snöslunga som behövde lite TLC. Passar ju bra när sambon har köpt sommarstuga med 500m grusväg.
Även om man inte tillbringar allt för mycket tid där på vintern så får man ju titta till det ibland.

På slungan var det punka, defekt tändningslås utan nyckel och förgasaren läckte som ett såll.
Beställde en förgasare från Kina utan större förhoppningar om att den skulle passa, tänkte att man kunde använda packningarna i alla fall.
Men ta mig tusan, den var identisk. Dryga hundralappen för förgasaren och lika mycket till post och moms så går motorn perfekt.
Tändningslåset ersatte jag med en strömbrytare jag hade liggande och punkan fixades med slang från Jula.
Ny olja och nytt tändstift så ska det vara klart för vintern. Totalkostnad ungefär 500:- :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Finns det nåt trick för att få en snöslunga att orka med mer än den mest lättvirvlade snön?

Typ trimma motorn eller vad man kan göra?

Efter att ha provat lite med snöslunga så har jag konstaterat att den dög väl egentligen mest bara till att trycka snön framför sig som "plog" ett tag, till nån kugge i nåt drev verkar ha gått av. Det var väl iofs väntat, men ändå.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hsd »

En del har en brytbult på mataraxeln, kolla om den har gått
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Senaste reparationen

Inlägg av XorXaX »

Brukar få byta nån av brytpinnarna (numera M8-skruvar) ett par tre gånger per säsong på vår snöslunga. Går nån av de av blir den till en plog.

.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Alltså den här snurrar för fullt så länge det är väldigt lite snö, men den orkar helt enkelt inte trögare snö.

(För framdrivningen så måste det vara en enda kugge som gått av, den går framåt/bakåt men rycker. Lite märkligt att mekanismen inte orkar med motorns styrka så att säga).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

MiaM: vad har du för slunga? Märke/modell? Är det enstegs eller tvåstegs?

Enstegs duger bara för att ta några centimeter på gångväg
Tvåstegs med rejäl motor plockar snövallar utan problem.

Har en gammal stiga med Tecumseh motor som tuggar igenom det mesta. Man får byta lite packningar i förgasaren vartannat år bara.
Skriv svar