Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av danei »

Jag har en enstegs på min klippare. Den funkar hyfsat så länge det inte är blötsnö. Då dätter den igen sig. Den går helt klart bättre om det är lite mer snö. Jag ska försöka måla den och se om det fastnar lite mindre då.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Inte 100% på modell, men nästan helt säker på att det är fabrikatet Canadiana. Den är grön, tror väl inte det säger jättemycket om modellerna dock.

Framtill så sitter något som ser lite ut som en jordfräs monterad i en snöskovel-tratt-ish, ifall man likt mig inte sett en jordfräs sen åttiotalet. Men sen är det väl nån mer mekanism som trycker ut snön genom utblåset.

Den har band istället för hjul, vilket får mig att tro att det inte är en av deras minsta modeller.

Jag har provat att när den är torr spraya på silikon på alla delar snön passerar. Detta brukar ju minst sagt göra susen på vanliga snöskovlar man skottar för hand med (åtminstone de i plast), men det verkade inte göra nån nytta.

Motorn kanske är trött? Eller feljusterad, får en känsla av att bensinblandningen inte direkt är optimal, men det är väl standard för dessa enkla förgasare.

Som sidospår så känns det som att man borde bygga nån grej med elektroniskt styrd insprutning och tändning på en sånhär (gäller även gräsklippare och sånt), tror det skulle göra susen för funktionen.

Min lösning blev istället att köra några gånger på snön med fyrhjulsdriven bil så att den platta till sig såpass att det går hyggligt att även köra andra bilar. Det har räckt, det har inte kommit så värst mycket snö de senaste åren. :wink: :wink:

Jag har lekt med tanken att göra om den till elverk. Den verkar trots allt starta i alla väder så länge tändningen hålls torr, t.ex. med en plastpåse över motorn om den står utom hus. Just att den alltid startar är ju en av de viktigaste sakerna med ett elverk. Å andra sidan har jag typ aldrig strömavbrott trots luftledningar på landet så det kan kanske kvitta.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Skogen »

mrfrenzy skrev:Har en gammal stiga med Tecumseh motor som tuggar igenom det mesta. Man får byta lite packningar i förgasaren vartannat år bara.
Se där, ja. Det är en Tecumseh på min med, 5Hp. Jaså, det är vanligt med taskiga packningar.
Den gamla förgasaren såg inget vidare ut, hade nog behövt ett ultraljudsbad eller nåt.
Enklare och billigare att byta förgasare, förutom att det tar lite tid att få hem den.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

Skogen: det är etanolet i mackbensinen som löser upp packningarna, släng inte din gamla förgasare för du kommer behöva den om några år när kinesen börjar rosta :)

MiaM: avancerad insprutning behövs inte, bara en service.
Kolla vad det är för motor och skaffa en servicemanual om du saknar erfarenhet av tvåtaktare.
Börja med att kolla så att vartvtalsregulatorn fungerar, den ska påverka gasreglaget vid förändrat varvtal.

Om det är ok så är det sannolikt något med förgasare eller däromkring.
Luftläckage i packningar
Dålig bränsletillförsel
Igensatta munstycken
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Skogen »

det är etanolet i mackbensinen som löser upp packningarna
Vad kostar en packningssats och vad köper du sådana?
Dom jag hittade kostade mer än en ny kinaförgasare inkl avgifter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Skogen skrev:Fick en gammal snöslunga som behövde lite TLC. Passar ju bra när sambon har köpt sommarstuga med 500m grusväg.
Även om man inte tillbringar allt för mycket tid där på vintern så får man ju titta till det ibland.
Coolt, en simplicity, jag har också en simplicity men en annan modell, Sno-away S5 om jag minns rätt, från 1976, jag har dessutom en mapp från första ägaren, tror det var produktblad, manual och garantibevis :)

Simplicity såldes under namnet crescent i sverige på 70-talet, på min har man bemödat sej med att klistra över ett av simplicity-märkena med ett crescentmärke, men resten har fått vara kvar.

Det är ju bra grejer, min slunga har använts varje år sen den var ny (42 år alltså) och fungerar fortfarande hur bra som helst, tvåstegs förstås och jag har bytt remmar och packningar i förgasaren. Finns ett par lager som jag funderar på att byta och jag borde kanske renovera magnapullen också, den drar tillbaka snöret dåligt, men den fungerar ju som sagt bra.

Grannen fick ju reparera sin kinasunga ett par gånger om året, men min bara funkar.. han gav upp och köpte en dyr modern med hondamotor ;)
Senast redigerad av Glenn 13 juli 2018, 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag tankar den för övrigt med alkylatbensin numera, dels är det mindre otrevliga avgaser i ansiktet, men framförallt så blir det mindre problem när den står still större delen av året.

Förr tyckte jag det var bökigt att köpa små dyra flaskor osv, då körde jag det bara i motorsågen, men nu har lokala OKQ8 4T-alkylat på pump så man kan ta dit en 20l jeepdunk och tanka full, på pump kostar den ca 20:- litern, inte så mycket dyrare än vanlig BF95 som kostar nästan 16 spänn litern numera.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Ruxus »

Haha, gjorde den sjukaste räddningen idag. Måste bara berätta för några som förstår⚙️Bild

Driver en liten krog, vilket betyder att 50% av tiden går åt till att vara röris, elis, servicetekniker osv. Så att man har ett brinnande intresse för elektronik/mekatronik är ju bara ett plus.

Ok, vi har en liten bokningslaptop som står i baren, lite farligt nära allehanda drycker....
Två gånger har den fått sig ett bad. Första gången cola, touchplattan lägger av. Öppna skrubba rent med iso och tops. Puh, den klarade sig. Igår däremot fick den sig ett större bad av visserligen vatten, men aj vad dom inte gillar vatten.
Ok, öppna, jora, ligger lite fina droppar här och var. Koppla loss batteriet, lät den torka över natten. Kom in i morse, skruva ihop. Inget händer, helt död. Tog loss mb och kollade under, lite vita fläckar och någon liiite bränd bana. Tänkte, det här är lönlöst. En dator kostar ju inte alltför mycket ändå. Men för skojs skull badade jag kortet i iso, skrubbade försiktigt med plastborste, blåste torrt med luft, den är ju ändå körd kan ju inte göra mer skada...
Skruvade ihop, döm av min förvåning när den jäkeln hoppade igång.
Man ska aldrig ge uppBild

Ledsen för lång post, blev bara så uppspelt när det funkade
/Matte


.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Ruxus skrev:Haha, gjorde den sjukaste räddningen idag. Måste bara berätta för några som förstår⚙️Bild
Visst är känslan av att mot all förmodan lyckas laga något som är sönder helt fenomenal?
Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

:tumupp: :tumupp: :D
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Ruxus »

Oslagbar känsla, för att inte tala om hur mycket pengar man kan spara. Täcker nog snart 10% av alla verktyg jag ”behövt” köpa in.....


.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den här känslan! Att inte bara behöva slänga och köpa nytt! Det borde fler få uppleva.
Titta på mickecarlssons renoveringstråd. Så skall det gå till, vi myntar begreppet "Bättre än Fabriksnytt"
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Ledsen för lång post
Då har du inte varit medlem länge här om du tycker det där var långt. :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hawkan »

Fixade poolpumpen med en 1-fas 750W motor. Efter åskan i veckan med strömblinkningar
så startade den inte. Bytte motorkondensator och det gjorde susen, startar nu alltid och går bra.
Är ju jättenöjd så långt och det är väl inte meningen man ska fråga i den här tråden men efter
reparationen går motorn märkbart tystare, så tyst att jag tror den är avstängd, men går jag ner
i källaren så hör jag den allt, fast tystare. Kan det göra så stor skillnad på ljudnivån med en
ny motorkondensator? 20 uF 475V.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev:Skogen: det är etanolet i mackbensinen som löser upp packningarna, släng inte din gamla förgasare för du kommer behöva den om några år när kinesen börjar rosta :)

MiaM: avancerad insprutning behövs inte, bara en service.
Kolla vad det är för motor och skaffa en servicemanual om du saknar erfarenhet av tvåtaktare.
Börja med att kolla så att vartvtalsregulatorn fungerar, den ska påverka gasreglaget vid förändrat varvtal.

Om det är ok så är det sannolikt något med förgasare eller däromkring.
Luftläckage i packningar
Dålig bränsletillförsel
Igensatta munstycken
Frågan är väl hur man ens vet vad som är normal motorstyrka på en såndär?

Men vad jag minns så orkar den väl snurra runt men snön liksom bara snurrar med utan att ta sig vidare i mekanismen.

Och visst läcker det väl nånstans, det luktar bensin om den så länge det inte är soppatorsk, och man måste alltid tanka den när den ska användas för vad som är kvar verkar dunsta rätt snabbt.

Hade den varit en gräsklippare eller nåt annat som körs på sommaren så hade jag låtit bli att köra den alls...
Skriv svar