Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hsd »

Njaae, det sitter en liten timerkrets i de däringa
Hoo ho ho
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

eljonas skrev:Där något kan förklaras med dumhet (Eller snålhet!) finns ingen konspiration. Har två LED-lampor från Jula modell anslut som båda gått sönder strax efter att garantin gått ut. Gissade på snålt dimensionerad konding och sågade upp plasthöljet - Men det var faktiskt en av lysdioderna som fått genomslag. Den skarpsynte ser en svart prick i diod #3 och den leder som en.. halvledare med kortis! Vore faktiskt intressant att göra felfallsanalys på några hundra ledlampor från nån återvinningsstation, något för den som behöver göra ett skolarbete i miljö och hellre sitter vid köksbänken? ;-)

Eller är det avsaknad av mjukstart som gör att en diod till sist ger vika? Finns här en lika ful "planned obsolescence" som HPs bläckpatroner?
Lysdioderna i dessa lampor drivs till max och förmodligen även lite över men deras kylning är högst medioker som bäst så livslängden är som en brant skidbacke. Hade dessa haft kylning som de skall hade det inte varit dessa som gått sönder utan till slut drivenheten men hade den varit av bra kvalitet och inte heller gått varm hade även den hållit en bra tid.

Att de går sönder precis efter garantin tycker förstås tillverkarna och affärerna är perfekt så kan de sälja än mer. Styrkan från de går också ner rätt mycket efter en kort tid och jag hade några motsvarande 75W led som var tända rätt mycket under dagarna och de var så starka att de inte riktigt gick att direkt titta på de. Efter ungefär knappt två månader kunde jag titta direkt på de utan problem, den blev också skållheta och några få månader till havererade några och resten inom några månader till om det ens var det.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Maalobs »

Lyfte mitt Rigol DS2102 oscilloskop från bordet för första gången på sex år, och hörde hur det skramlade metalliskt inuti chassit. :shock:
Skruvade isär den och skakade ut två öglor som har varit handlödda från fabrik, och två fjädrar som hade varit fastkrokade i öglorna för att spänna fast ett par kylflänsar.
coldsolder.jpg
Som tur var satt kylflänsarna fastklistrade i silikonpastan, men de trillade av i hanteringen nu.
Filade bort lodresterna på öglornas ben och tryckte ner dem med en platt-tång i hålen igen, och lödde fast dem.
Det intorkade silikonet torkades bort med IPA och ersattes med en tunn hinna av Arctic Silver II pasta.

Jag tittade på australienarens teardown-video först för att se om det fanns nåt krångel med isärtagningen, och där nämner han att någon på hans forum hade råkat ut för samma sak med öglorna, och i hans fall hade något kortslutits inne i chassit:
https://www.youtube.com/watch?v=BWZXGzAVkD8&t=10m11s
Som tur var hade inget sånt hänt för mig, inte ens när den andra öglan släppte.
Satte ihop allt igen och oscilloskopet funkade som det skulle.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Henry skrev:
eljonas skrev:Där något kan förklaras med dumhet (Eller snålhet!) finns ingen konspiration. Har två LED-lampor från Jula modell anslut som båda gått sönder strax efter att garantin gått ut. Gissade på snålt dimensionerad konding och sågade upp plasthöljet - Men det var faktiskt en av lysdioderna som fått genomslag. Den skarpsynte ser en svart prick i diod #3 och den leder som en.. halvledare med kortis! Vore faktiskt intressant att göra felfallsanalys på några hundra ledlampor från nån återvinningsstation, något för den som behöver göra ett skolarbete i miljö och hellre sitter vid köksbänken? ;-)

Eller är det avsaknad av mjukstart som gör att en diod till sist ger vika? Finns här en lika ful "planned obsolescence" som HPs bläckpatroner?
Lysdioderna i dessa lampor drivs till max och förmodligen även lite över men deras kylning är högst medioker som bäst så livslängden är som en brant skidbacke. Hade dessa haft kylning som de skall hade det inte varit dessa som gått sönder utan till slut drivenheten men hade den varit av bra kvalitet och inte heller gått varm hade även den hållit en bra tid.

Att de går sönder precis efter garantin tycker förstås tillverkarna och affärerna är perfekt så kan de sälja än mer. Styrkan från de går också ner rätt mycket efter en kort tid och jag hade några motsvarande 75W led som var tända rätt mycket under dagarna och de var så starka att de inte riktigt gick att direkt titta på de. Efter ungefär knappt två månader kunde jag titta direkt på de utan problem, den blev också skållheta och några få månader till havererade några och resten inom några månader till om det ens var det.
Undrar hur mycket skillnad det är mellan "bra märken" och andra LED-lampor? Finns säkert massor att googla på.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Det är normalt skillnad med tex bättre byggd elektronik som inte går lika varm pga förluster och LEDs som inte heller blir lika varma, detta nu under förutsättning att det är märkeslampor för det ser man normalt inte hos alla andra då det bara är "så billigt som möjligt" som gäller.

Dessa normalt dyrare märkeslampor har jag sett tex ha en designad kylfläns med fenor och som låter luft strömma igenom för att hjälpa till med kylningen så mycket som möjligt när de hänger upp och ned. De är sedan normalt inte på högre effekter då den passiva kylningen inte klarar av det annars utom om det suttit i en liten fläkt som hade gjort under men det har jag inte något minne av att jag sett på märkeslampor eller ens på kina lampor heller.

Hade en Philips för några få år sedan med genomgående kylfläns och som kostade runt en 180:- eller så tror jag men ville bara testa den och den var på lite drygt 40W har jag för mig men lös på bra ändå. När alla de andra Jula lamporna havererat i lampkronan var det bokstavligen bara denna som fortfarande lös och lika starkt som innan, tror jag skall ha den kvar någonstans.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Hedis »

Glenn skrev:
Dock lyckas inte tech2 (servicedatorn) få kontakt med den av nån anledning, jag kunde utföra en reservdelsprogrammering, men efteråt får den ingen kontakt, mycket märkligt.
Reservdelsprogrammeringen ger lyktans styrdon olika id beroende på om den är programmerad som höger eller vänster. Du har med mycket stor sannolikhet lyckats få två styrdon som ligger på samma adress. Ryck ur kontakten till den lykta som du inte bytt styrdon på, gå sedan in med Tech2 och programmera om det nya styrdonet till rätt sida så ska det funka fint sen.
Ligger båda på samma id kan det bli lite vadsomhelst när man läser felkoder osv.

Därav levereras nya med ett tredje id som är specat som reservdel och vanligtvis så byter man ju bara en, då kan man programmera om det nya utan problem.

Om det var ett fabriksnytt styrdon du satte dit och programmerade så är det väl troligen det gamla som du inte bytt som är felprogrammerat. Då får du kanske programmera om båda två, ett i taget.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Eli »

I SDHC kort håller minnet längre än mekaniken för mig.
Har här byggt upp en ny Write enable klump med gel superlim.
IMG_3847 (2).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndLi »

Efter allt för många år av sjungande lager i ftx:n, tog jag tag i det hela och bytte lager.

I med två fina slutna 608 lager från Biltema, för alla vet att de säljer de bästa lagrena.

Relativt lättbytt, ena lagret var lite trångt att få i. Men inget en 14 hylsa och hammare inte kunde lösa.

Fick även rejäl rengöring av fläkthjulet.

Nu spinner den tyst igen, det andra fläkthjulet byttes helt för något år sen. Vilket kommer dö först tro?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Kupefläkten på Aeron har ju gett upp, först funkade den för det mesta men la ner tidvis, sen fungerade den nån gång per resa kanske, och nu har den varit heldöd i nån vecka.

OTROLIGT irriterande, det är ganska torrt ute och lite fartvind trycker igenom så imman hålls borta hyfsat så länge man kör snabbare än ~60, men det blir kallt satan i bilen, när det var -19 ute satt man med jacka, handskar och mössa och frös ändå..

Det finns ju i princip tre grejer som kan gå sönder efter att man kollat det uppenbara som säkringar. Antingen fläkten (oftast kolen som är slut), fläktkontrollern , eller hela ECC-enheten.

ECC-enheten skickar ju en signal till fläktkontrollern hur mycket blåst man vill ha, sen är väl fläktkontrollern typ en PWM-enhet antar jag.

Självklart sitter allt trångt till, det är snökaos ute och minusgrader också..

Då det verkar som att den hoppar igång ibland (mer och mer sällan) gissade jag på antingen dåliga kol, eller dåliga lödningar i fläktkontrollern, båda dessa verkar vanliga.

För att ta reda på vilket det är bestämde jag mej för att göra en fulkoppling så jag med hjälp av en strömbrytare:
20190127_120318.jpg
Skulle kunna koppla förbi fläktkontrollern och jorda motorn direkt, alltså full spätta. Efter kontroll med elschemat så är detta rödbrun och svart kabel. Fläktkontrolern sitter i mittkonsolen så man får demontera diverse kåpor, fotbelysning, handskfack med medföljande sladdar och kylslangar först.. sen är man framme..

Det gick inte att komma åt koppar på vettigt sätt så det blev stoppnålar i sockerbitar :)
20190127_120309.jpg
..Sen testkörde jag och.. vad fanken.. nu fungerar allt, hela tiden ?? ..funkade igår under mycket testande, och fungerade perket på väg till jobbet idag.

Irriterande, men ändå skönt med värme :) ..får se hur länge..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av prototypen »

Lite akupunktur kan bota det mesta.....

Protte
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Inte dumt!

Vet inte hur SAAB gör, men t.ex. Volvo 850 och V70/S70/C70 känner av varvtalet hos fläkten och stänger av strömmen om motorn inte verkar vilja varva upp något sånär i förhållande till vad som matas in till den.

Kan det vara så att din motor kärvar, och när du våldskör den så släpper nån "fastkärvning" tillfälligt och sen om du kör klimatanläggningen så uppfattar den att fläkten snurrar och blir nöjd?

P.S. Beroende på hur värmepaket och fläkt sitter så kolla om du kan lämna anläggningen i ett läge där självdrag kommer från värmepaketet till fläkten när bilen är avstängd (på nyss nämnda Volvo max defrost och fläkt på off), så är det lite större chans att fläkten funkar åtminstone när det är dags att åka hem.

På andra bilar där fläkten sitter före värmepaketet och det inte finns mycket till filter så är nog istället max golv och fläkt av det läge man bör lämna ventilationen. (Exempelvis Ford Granada, som har kupéfläkten högst upp under motorhuven framför torpedväggen, i det utrymme där det mest brukar sitta vindrutetorkare på nyare bilar. Sidospår: Det tar max 10 minuter för en oerfaren mekare att byta fläkt på en sån bil. Fyra stjärnskruvar att lossa en kåpa, och så två bultar med 13-skalle att lossa själva motorn, och dra isär en kontakt. :) )
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Kan även vara fläktmotståndet som håller på att ge upp.

/// Marcus
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hsd »

Kan vara kolen som är slut, när Du var där å pillade hoppade det fram till kontakt
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

lond skrev:Kan även vara fläktmotståndet som håller på att ge upp.
Aka fläktkontrollern, brukar ju kallas fläktmotstånd men det är ju i princip aldrig motstånd numera, man kör PWM istället :)

"förr" brukade man ju kunna diagnostera detta genom att fläkten bara fungerade på fullt = motstånd förbikopplat.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Bara fungerar på fullt är också tecken på att motorn drar för mycket ström. Spänningsdelningen vid de långsammare lägena gör ju då att nästan all spänning hamnar över motståndet, och när motorn går trögt så kommer den dessutom röra sig än saktare (a.k.a. inte röra sig alls) vid de redan sänkta spänningarna.
Skriv svar