Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr.Frost
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 augusti 2010, 21:36:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Mr.Frost »

Det verkar vara exakt samma fel på min. (Precis som signaturen Danny påtalat tidigare) Jag blev dock förbryllad av att få olika mätvärden på lågspänningen till reläet, när jag mätte med multimetern på AC. 0 Volt respektive 110 volt, beroende på om jag vände poler svart/röd ?? borde väl inte variera vid AC mätning.... ? Andledningen till att jag överhuved taget mätte AC, var att Signaturen Madmodder sade att man kan felsöka på det sättet, Men jag är helt enkelt för okunnig för att förstå mätresultaten. DC mätningen visar 50 volt respektive -50 volt. Och eftersom Kondensatorn är på 50 V så tyder väl det på att det är OK nu ? Mvh John

Edit: Mätvärde med den gamla kondensatorn DC 10 volt "kortslutning" förmodar jag..
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Danny »

Hade lite tid över, så jag ritade lite snabbt upp schema över kortet.
Glättringskondingen C3 är den som ger vika.
Obelastat (icke daget relä) ligger det ca 50VDC över kondingen, så det är
inte konstigt att den ger vika tillslut. Sätt dit konding på 100V och med fördel 105graders, så
slipper man att problemet återkommer.
Bild
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av blueint »

1. Konstruera undermånligt
2. Sälj apparaten
3. Sälj reservdelar än dyrare
.
.
Pr0f1t!! :badgrin:

Tycker det verkar vara ett återkommande tema. Sist var det Electrolux köksfläktar som använde kondensator för att agera som växelspänningsmotstånd och därmed saknade transientskydd. Men reservdel kunde fås för ett antal tusen kr (5000 kr?).
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Danny »

kondensator för att agera som växelspänningsmotstånd och därmed saknade transientskydd.
Slukar inte zenerdioden de flesta transienterna?
En del använder en varistor innan kondingen.

Jag gillar den här typen av nätdelar.
Misstaget tillverkarna gör är att välja ett dåligt märke, eller dålig spänningstålighet på kondingen.
Ser man till vitvarutillverkaren Amana vars skåp kostar runt 45000:-, så använder de en konding på 400V
istället för 275V som de flesta andra tillverkare använder. De har inga problem med den här typen av nätdel.
Den är också extremt lätt att reparera :) Switchade nätdelar tycker jag går sönder oftare och är mycket jobbigare att reparera.
Ofta är det svårt att få tag i delar till de osså.

Vad tråkigt livet skulle vara om alla tillverkare gör kvalitetsapparater som aldrig går sönder :D
Mr.Frost
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 augusti 2010, 21:36:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Mr.Frost »

:tumupp: jag bugar mig för Danny och er andra som hjälpt mig. Nu snurrar dammsugaren igen. Tack vare nytt relä och ny konding. Mvh John :bravo:
magcar
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 december 2010, 10:45:46

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av magcar »

Har samma(?) fel på min. Relät smattrar....
Var får jag tag på kondensator och ev relä?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av danei »

www.elfa.se är ett bra ställe. Inte billigast med den har sakerna och levererar snabbt.
grålle
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 december 2010, 11:51:31

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av grålle »

Någon som kan hjälpa mig med artikelnummer på kondingen (på elfa eller någon annanstans)? Jag är inte så duktig på det här med kondingar och det verkar ju finnas hur många olika sorter som helst om man kollar på elfa :oops: .
Det jag kan läsa på den (den stora gula på lilla kortet enligt tidigare inlägg) är " 220µF 50V 105ºC +/-20%F VENT ALUTRON ". (Jag bor i Linköping och jag vet ingen bra affär här som säljer komponenter?)

Min centraldammsugare e-lux zcv782 slutade fungera i januari och jag liksom flera andra i den här tråden kom fram till att relät var trasigt. Efter att ha bytt relät fungerade den tills förra veckan då den fick lite spel och fungerar ibland men inte ibland samt att den hänger sig i påslaget läge ibland. Eftersom jag då misstänkte att fler fel än relät förelåg så sökte jag lite och hittade det här eminenta forumet och inlägget. Så nu hoppas jag att ny konding och nytt relä (igen) skall fungera även för mig.
rogla
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 februari 2010, 16:56:11
Ort: Ekerö

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av rogla »

Anmäler mig till klubben med smattrande e-lux zcv782....

Tusen tack till alla som bidragit till denna tråd, nu vet jag att det är ett kit med relä och konding som behövs, redan innan jag öppnat skitburken!
sorent
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 juli 2012, 16:59:02

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av sorent »

Hej,
Jättegammal tråd det här jag vet ... men jag har problem med ZCV782-elektroniken så hoppa ok att jag fortsätter tråden.
Mitt problem är att dammsugaren inte går att stänga av med knappen på slangen utan man måste dra ur stickkontakten i väggen för att stoppa eländet. Efter att ha läst ovanstående inlägg i tråden har jag undersökt och mätt och kommit fram till följande:
- Inga tyliga visuella tecken på att någon komponent gått sönder, utsidan på relä ser fin ut och kan inte se någon utbukning på glättningskondingen och ledarna i slangen och av/på-knappen fungerar. Jag hör inte någon "brum".
- När av/på-knappen är i läge AV så mäter jag:
-- 0 VDC in till relä och 33VDC över glättningskondingen och (som sagt) relä tillslaget fast det inte borde
- När av/på-knappen är i läge PÅ så mäter jag:
-- 11 VDC in till relä och 16 VDC över glättningskondingen och relä tillslaget

Min lekmannamässiga teori är förstås att reläet "hakat sig" och måste bytas.
Håller ni som kan elektronik med ?
Är det något mer som kan behöva bytas ?
Generellt verkar rekommendationen vara att även byta glättningskondingen till en som tål högre spänning.
- På elfa hittar jag en konding som verkar passa: Elektrolytkondensator 220 µF 63 VDC, 63YXA220M10X16. Rätt?
- Men jag har inte hittat reläet som beställbar på nätet: SONG CHUAN 832 Series 30 A SPST (1 Form A) 24 VDC General Purpose Heavy Duty Power Relay, Mfr Part#: 832A-1A-S-24VDC.

Tacksam för alla tips !
(Hela elektronikenheten finns på "ABC Centraldammsugare" för 2012kr.)

/Sören
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av prototypen »

Du tror inte att det är fel på knappen i handtaget?
Eller är det som på våran, sätter man i slangen vriden 90° åt sidan så kortsluter det ena blecket så dammsugaren går så länge slangen är i.

Protte
sorent
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 juli 2012, 16:59:02

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av sorent »

Inget fel på knappen! Oavsett om slangen är i eller ej så stannar inte dammsugaren om man inte drar ur stickproppen. Jag har demonterat elektronikenheten och mätt med voltmeter och det är full nätspänning ut från reläet på kontaktblecken till motorn oavsett om styrspänningen till reläet är av (0 V) eller på (11 V).
/Sören
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av prototypen »

Då låter det som om relät svetsat ihop kontakterna.

Protte
sorent
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 juli 2012, 16:59:02

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av sorent »

Nu har jag försökt följa råden ovan:
1. Bytte relä, det gamla hade bränt fast i tillslaget läge (kontakterna var svartbrända).
2. Provade och nu funkade det att slå av och på med strömbrytaren på slangen, men det var ett otrevligt smattrande bi-ljud.
3. Bytte den stora kondensatorn (enligt rådet till en som hade 100VDC som nominell spänning)
4. Provade. Success ... nu spann maskinen fint utan bi-ljud ... provade med av/på ca 3 gånger under loppet av någon minut. Sedan knäpp tyst ...
5. Den nya kondingen pajade alltså direkt (ändytan buktade utåt). Bytte konding igen och den pajade också efter ett kort test.

Varför går den nya kondensatorn sönder ??????? :humm:

Här är specen på kondensatorn jag satte dit:
Kapacitans 220 µF
Nominell spänning 100 VDC
Kapacitanstolerans ±20%
Temperaturområde -40...+105 °C
Artikelnummer ELFA 67-043-23
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av prototypen »

Har du vänt plus o minus rätt?

Protte
Skriv svar