Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Har du schemat till förstärkaren? Titta på det, där borde du se filtret. Sen är det ju bara att ta en titt i förstärkaren och leta efter dem.

Jag vet inte så mycket om transistorer, men om någon skriver att de kan ta stryk av dåliga kondensatorer. Tja, varför inte. Transistorer är väl inte så svårt att byta heller, misstänker jag. Jag skulle tippa på att du gör klokt i att välja med omsorg. Försök hitta info om hur olika transistorer låter, och hur länge de håller. Hur de kan låta om de blivit gamla - som era kanske..?
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Har kikat lite på de transistorerna som sitter i stärkaren och alla utom en har beteckningen AC125 som har beteckningen AC128. Efter lite googlande såg jag att dessa AC125 verkar vara ganska vanliga transistorer och populära om inte annat i t.ex. fuzz-pedaler. Någon som vet vart man kan få tag på dem i Sverige?

Jag tänkte att jag slänger upp lite bilder så ni kan se vad det är vi håller på med.

En överblicksbild. Det som är överst i bild antar jag är nättagget med filtret, de två stora kondensatorerna. Som ni ser så är alla små elektrolyter bytta till nya radiella.
Bild

Här är en närbild på ett av kretskorten.
Bild

Vad är detta för något? Även här sitter en stor elektrolyt. Det hela är monterat på baksidan av panelen.
Bild

Här är en närbild på elektrolyten som syntes innan.
Bild

Detta är en av många AC125 transistorer som är monterade.
Bild

Kan dessa kondensatorer också behövas bytas?
Bild

Bild

Detta är lite underligt. Det är lött i tele-uttagets ben men inga kablar är ditsatta?
Bild

Går det att byta trådens namn till något mer passande kanske?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Elektronik är vackert! Klicka på [redigera] i första inlägget. Du borde kunna ändra rubriken där då och då kommer det nog att visas som den nya. Renovering - Hagström 1700 eller liknande borde göra susen.

Om jag såg löd på tex oanvända öron skulle jag sätta mig med kretsschemat och leta efter illvilliga moddar.

Själv vet jag rätt så lite om transistorer, men mitt tips är att byta filtret först. Det kan vara så att filterkondensatorerna är dåliga och i sin tur skadliga för transistorerna. Dessutom är det ju som tidigare nämnts, väldigt gamla.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Tack för tipset überfuzz!

Anledningen till att jag väljer att diskutera transistorerna innan jag bytt filtret är att jag vill vara 100 procent säker vad jag ska beställa då frakten från ELFA är dyyyyr. Har redan lagt ett antal hundra i frakt nu så vill helst lägga en sista beställning med mer delar än vad jag behöver så att säga, så att det inte kan gå fel.

Någon här som kan något mer om transistorer?
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Att telejacken har bara ett anslutet lödöra är helt OK.De komponenter som sitter lödda där är helt enkelt för att få rätt nivå och impedans på ingången till förförstärkaren P-44003.Jord får man sedan genom att jacken är skruvade i chassiet.Det finns f ö en lödd jord alldeles intill.

"Vad är detta?"(bilden öppnar inte ibland?)Vi ser här slutsteget och de två är kylflänsar för sluttransistorerna och trådarna är 0,1 ohms emittermotstånd.4000uF är utgångskondensator.Man ser också drivtransistorn AD149.

De gula kondingarna behöver sällan bytas.

Nej,dåliga filterkondingar är knappast orsak till kassa transistorer.

Om jag fick bestämma skulle jag "dela" på förstärkaren och testa varje enhet för sig.Det kan ev vara någon transistor som brusar och sprakar.Ge-transistorer kan göra det ibland.Men först av allt skulle jag spraya samtliga potar(en i taget) och se vad som händer.Vill man byta dem senare så är det ju ganska billiga saker eftersom det är enkla monopotar.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140

Inlägg av überfuzz »

Rolf - Jag tror att han menade lödöron med tenn på, utan att vara anslutna till något.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ja,just det.Stämmer ju inte riktigt med schemat.Det borde ju gå kablar från telejacken till omkopplaren.Dessutom ser monteringen av komponenterna lite hemgjord ut.De går ju ihop till en kabel som försvinner undertill.Frågan är vart den tar vägen?
Dessutom en keramisk konding?Nja,de passar bäst i HF-sammanhang som avkoppling.
Någon har varit framme och tafsat här...
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140

Inlägg av überfuzz »

Precis!

*Nickar bekymrat*
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140

Inlägg av jacobthebluesman »

Saken är att jag inte tror att den är skruvad med. Stärkaren har varit i min väns fars ägo sedan ny och han har inte nämnt att han skruvat med den. Får väl ta och fråga honom :)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av überfuzz »

Lol - Jag känner igen det där. Sonen växer upp, pappan märker att han blivit akterseglad. Oss emellan, någon har pillat, pappan vet om det, men slå honom inte på fingrarna. ;-)
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av jacobthebluesman »

HAHA! Har nu hört med fadern och han skulle tydligen ha införskaffat stärkaren nån gång på 60-talet och inte ha mekat med den. 2 skruvar på baksidan var dock utbytta så nån har varit och pillat, skulle kunna ha varit innan han införskaffade den. Nu har detta ingen större betydelse då stärkaren har fungerat tidigare med denna modden. Så det borde inte vara den som orsakar missljudet.

Är det någon här som har några cirka 4000 uF elektrolyter på minimun 25 volt som de skulle kunna tänkas sälja? Skulle hellre köpa dessa privat för att slippa ELFAs skyhöga fraktkostnader. Brevporton finns inte i deras ordföråd.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av jacobthebluesman »

Ingen som har några lytar över? Någon som vet en sida som har elektrolyter men har vettig frakt?
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av jacobthebluesman »

I filtret sitter det 4000 uF kondningar. Bör jag köpa 4700 uF eller 3900 uF för att byta ut dem?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du frågar efter val mellan två värden skulle jag nog svara att 3900uF är inget värde du direkt springer på (jag kan ha lite fel), så kör du med 4700uF.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av jacobthebluesman »

Elfa säljer 3900 uF elektrolyter. Dock såg jag att de inte var låg-ESR vilket jag söker. De 4700 uF som de har med låg-ESR har däremot sådana "korta" ben. Det försvårar montering på kretskortet avsevärt.
Skriv svar