Laga multimeter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Laga multimeter?

Inlägg av 90kar08 »

Hej!

Jag har en sån här multimeter:
Bild

För ett tag sen skulle jag kolla om det var spänning i ett vägguttag och stoppade in pinnarna där.
Det blixtrade till lite och jag upptäckte då att jag såklart hade den röda sladden i 400mA-uttaget på multimetern :doh: :oops: .

Efter det blir värdet konstigt när man försöker använda 400mA-uttaget. Brevid hålet står det ju "FUSED", jag trodde det betydde att det skulle finnas en liten säkring nånstans inuti men jag hittar bara 15A-säkringen till 10A-uttaget. Jag försökte följa ledarna på kortet innuti men jag hittar ingen säkring och dessutom går det fortfarande att mäta men det blir helt fel värde, en trasig säkring borde ju göra att det inte går genom nån ström alls.

Nån som vet vad som kan vara fel och om det går att laga?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16720
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Laga multimeter?

Inlägg av grym »

troligtvis ett shuntmotstånd som är kasst, hittar du den så kanske du kan byta den, funkar instrumentet väl på alla andra områden?

har du ett instrument till så ohm mät mellan Ma och com och kolla att du har rimligt värde
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Laga multimeter?

Inlägg av AndersG »

Det brukar sitta säkringar inuti. Antingen är de brända, eller shuntmotstånden.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Laga multimeter?

Inlägg av 90kar08 »

Jag öppnade multimetern igen för att leta efter att shunt-motstånd.

Jag hittade ett 1ohms (hur skriver man ett omega?) i närheten av uttagen som ser skadat ut, dock skavt och inte bränt :humm: . Jag hittade även en komponent som såg ut att vara en kondensator, jag tyckte det var lite konstigt att det var det enda som sammandand 400mA-uttaget med nåt, då kan det ju inte gå nån ström genom. Jag googlade därför nummret på den och det visade sig vara en automatsäkring. Har en multimeter till så jag ska testa att mäta imorgon.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Laga multimeter?

Inlägg av 90kar08 »

Nu har jag mätt motståndet mellan Ma och Com. Med pappas billiga multimeter får jag drygt 2ohm, testade även att mäta med min egen multimeter och då får jag ungefär 0,7ohm.
Om jag mäter över 1ohmsmotståndet (gissar att det är shunten) så får jag precis 1ohm men eftersom det är skadat ska jag byta det ändå, det kostar ju inte många ören. Jag har även lagt märke till att multimetern visar rätt upp till 4,5mA och att det aldrig går över ca 7mA, kan det vara så att shunten, eftersom den är skadad, ändrar resistans när det går lite ström genom den?

Edit: Jag glömde ju fråga om värdena verkar rimliga. :oops:
Skriv svar