Keppe Motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PLU
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 juni 2008, 17:14:25
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Orebro
Kontakt:

Keppe Motor

Inlägg av PLU »

I Köpenhamn på klimatkonferensen visades i förra veckan en motor kallad Keppe-motor Du kan läsa mer på :

http://djupsnack.wordpress.com/2009/12/ ... metafysik/

Där man igen påstår sig kunna få mer energi än vad man tillför och det handlar om mycket och att vi alla hittills har blivit lurade. Jag tycker detta verkar mycket underligt men tänk om det är sant, dom skriver:

"STOPPA förstörelsen av världen. Den är lösningen som ingen vågat drömma om. Dessutom bevisar den att vi återigen har letat efter något viktigt på fel ställe – och att vi varit lurade i flera hundra år."

Har någon testat?
Vet någon mer om detta?
Finns det ritningar?

/Pelle
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Keppe Motor

Inlägg av Icecap »

Nej då, de påstår inte att den ger mer energi än de petar in i den, den kör på gud-energi!

Kan ju bli spännande att se hur många motorer gud orkar veva på samma gång, han måste ju vara jäkligt multitasking då...

Det är nog en "metafysiker" som har mätt den också...
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Keppe Motor

Inlägg av JustNeed »

Har ingen ritning, men här är en bra beskrivning.

OBS! Innan du börjar, se till att du inte har en examen inom något naturvetenskapligt eller tekniskt ämne då du i så fall är helt bortkopplad från det riktiga universum och oförmögen att frammana det okritiska sinnelag som krävs.
1. Uppfinn en egen filosofi riktad till folk som misstror teknik, vetenskap och politiker.
2. Sno en ovanlig motordesign och presentera den som din egen.
3. Hävda att motorn tar sin energi från kosmiska krafter och att den således kan producera mer energi än man tar från batteriet som den går på.
4. Sälj ritningarna.
5.??????
6. Profit!




(Skojar bara. Jag har ingen aning om hur den funkar)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Keppe Motor

Inlägg av Andy »

Oerhört tragiskt att se att man rider på möjligheten att lyfta fram denna bluff med hjälp av klimatkonferensen! Fy skäms! :tumner:
Det är naturligtvis många som ”köper” iden pga okunskap och för att det kommer rätt i tiden men kommer att vakna upp när bedrägeriet avslöjas.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Keppe Motor

Inlägg av Icecap »

Kollade lite på nätet och hittade en beskrivning och det är precis den vanligt "få gratis energi"-grej som kan ladda ett extra batteri! Sedan lade de på ett 12V 7Ah gel-ackumulator med en spänning på 11,1V och visade stolt att den redan efter kort tid hade ökat till 11,6V fastän motorn körde!

Och de skryter med en effektivitet på runt 80-90% som bäst och förväntar att heliga anden kommer att ge runt 20% extra och jag har för mig att vettiga elmotorer ligger runt 90% effektivitet om inte bättre. Men en sak är säker: guds kraft är elektrisk!

Därför kan vi konstatera att vi som sysslar med att styra elektroner är alltså över gud då vi styr guds kraft. Och sedan vill Keppe att vi ska bli mer andliga??? Går det ens?
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Keppe Motor

Inlägg av electronix »

Bara påståendet "den bortglömde Nikola Tesla" säger ju en hel del om kunskapsnivån hos dom inblandade, finns det Någon som pluggat el-lära på valfri nivå som Inte vet vem Tesla är.... :shock:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10677
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Keppe Motor

Inlägg av GeekJoan »

Fick detta mail nyss:

Hej,

Jag heter Sofie och skriver till dig eftersom du är administratör på det här forumet. Jag försökte först registrera mig, men blev förmodligen inte godkänd för teknik är inte alls mitt område (fastän min pappa som är fysiklärare alltid försökte få in mig på den här linjen).

Förra veckan fick jag helt oväntat hundratals besök från Elektronikforumet på min blogg, där jag skrev om Keppemotorn som presenterades av den brasilianska regeringen på klimatkonferensen. Jag har också fått en del e-mail med frågor som jag inte kunde svara på.

Så jag skriver egentligen för att rekommendera till de som har tekniska frågor att besöka följande forum där oberoende forskare testar och demonstrerar sina egna resultat med motorn
http://keppemotorclub.bestforumpro.com/ ... eneral-f1/
Det finns också en man i Tyskland som gjort flera små filmer om sina egna testresultat och lagt ut det på youtube. Här är två:



Jag bor i Sao Paulo, och har känt "uppfinnaren" Cesar i mer än tio år och trodde aldrig själv att han skulle lyckas göra den här motorn. Jag har det senaste året följt utvecklingen och träffat flera ingenjörer som kommit hit från både Europa och USA för att mäta och studera den.. Det enda jag själv har testat är att den inte blir varm, men resten lämnar jag åt experterna att uttala sig om.

Jag tog kontakt med representanterna för motorn och de informerade att flera företag just nu håller på att testa motorn för eventuell produktion nästa år, och att de hoppas kunna presentera namnen på företagen i januari eller februari. Om några veckor kommer de också att kunna referera till en oberoende akademisk demonstration i Mexiko och en i Italien. Det är svaren jag har om det här ämnet än så länge.

Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion, men det kanske kan vara av intresse för en del.

mvh,
Sofie
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Keppe Motor

Inlägg av mri »

Hmm... jag fattar inte uppståndelsen på den där bloggen eller här i tråden.
En vanlig elmotor av vad jag kan se...
Youtube-klippen (som Sofie länkar till ovan) visar ju en elmotor som drivs med en spänningskälla!?!
Rotor med permanentmagneter, lindningar och en spänningskälla... :)
Eller är det "magiska" det att den lilla snurrar parallellt, eller att den inte blir varm? :doh:
Att motorn inte blir varm av några hundra mW effekt är ju inte konstight (doh!), och att den lilla motorn påverkas av den stora motorns starka magneter är ju heller inte så konstigt...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Keppe Motor

Inlägg av Icecap »

Men snälla mri, det är ju "andlig kraft" som gör dom så effektiva, inte att de är vanliga elmotorer och den effektivitet de brukar ha. :roll:
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Keppe Motor

Inlägg av mri »

Aha, ok, flummet på bloggen menar du.
Men killen i youtube-klippen som byggt sin egen DIY-elmotor pratar ju inte nåt flum. Han visar ju bara upp en elmotor (vad det nu sen exakt är för en motortyp vet jag inte).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Keppe Motor

Inlägg av prototypen »

Vilka Tomtar det är ju dags för tomtar men...... VAD är det som är så fantastiskt? Motor med permanentmagnetrotor och tungelement som slår på strömmen i rätt ögonblick?? Det är ju i princip en synkronmotor som gör sin egen frekvens. En BLDC motor är väl en förfinad Keppe? En helt vanlig PM DC motor, bara det att stator och rotor bytt plats??

Sedan motorn som gick med "andlig kraft", sätt en plåt mellan så stoppar man det magnetiska (läck-) fältet mellan motorerna, den "drivande" motorn har ju så öppet magnetsystem att det läcker ju ut långt utanför motorn och det bevisades ju att det är samma frekvens på båda motorerna?? Det var väl detta Tesla försökte sig på, trådlös energiöverföring??

Jag säger bara termodynamikens första lag, det finns inga gratisluncher.

Protte

PS Jag har sett den kosmiska kraften, brukar gå att se i öster på morgonen men den är inte så stark för framåt kvällen är den slut för dagen.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Re: Keppe Motor

Inlägg av Cryptomaster »

Jag förstår inte riktigt, hur kan så tekniskt inkompetenta människor ta plats på en mässa av det slaget ?

Vad jag kan se är en egenlindad elmotor, vars magnetfält utnyttjas till att få en mindre att snurra.
Den mindre motorn nyttjas i sin tur som generator och alstrar energi, och denna energi ser "dom" som "kosmisk-energi-vinst" ? :humm:

Inom min begränsade kunskap verkar detta som en apparat med verkningsgrad i väldigt små mått.
Om inte funktionen anses vara att sysselsätta och lura människor, det klarar den galant :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10677
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Keppe Motor

Inlägg av GeekJoan »

Fick ett nytt mail idag.

Hej igen GeekJoan,

Jag skrev till dig förra året angående ett blogginlägg jag gjorde om keppemotorn, och alla besök jag plötsligt fick från Elektronikforum med tekniska frågor.

Flera av de som skrev till mig frågade efter ett oberoende test som bekräftade siffrorna.

Jag hoppas nu att följande info kan vara av intresse:

- VTT från Finland har precis publicerat sitt test som bekräftar att en fläkt gjord med keppemotorn inte följer varken AC eller DC-kurvor, har högt rpm, väldigt lågt ampere, inte blir varm och bara förbrukar en sjättedel av en konventionell fläkt i samma kategori. http://keppemotor.com/kmresearch.php

- Universitetet PUC-RS har gjort samma test och kommit fram till samma resultat. http://www.keppemotor.com/kmlabelo.php

- Ett känt testinstitut i Tyskland har redan mätt och bekräftat en annan, mycket mer överraskande tillämpning av keppemotorn som de ska göra ett slutgiltigt test på nu i oktober innan de publicerar resultaten internationellt. De håller också på att ta fram matematiska formlar på hur motorn faktiskt fungerar, som visar att motorn baserar sig på en helt revolutionerande teknik.

- En intressant tillämpning vad gäller energisparande är den nya vattenpumpen, som i handgjort (dvs inte med hög precision) skick och med billiga material sparar runt 60% energi. Ett brasilianskt företag skriver förmodligen på kontrakt den här veckan för att börja massproducera. Andra företag har redan skrivit på kontrakt på andra tillämpningar som de testat i flera månader. Vattenpumpen kan man se på en video


- Italienska De Lorenzo har haft sina tekniker i labbet här i Sao Paulo under några månader, och en av dem presenterar den panel de tagit fram som nytt skolmaterial för att studera keppemotorns effektivitet: http://keppemotor.com/videokme.php

Ok, jag tycker det är väldigt tråkigt att så många tekniker från så många länder är på besök här i labbet i Sao Paulo hela tiden, och inte en enda svensk. Är inte Sverige ett ledande land i ny, grön teknologi? Keppemotorns patent tillhör förresten en organisation som heter Stoppa förstörelsen för världen, och inte en privatperson eller företag.

mvh,
Sofie Bergqvist
sofie@millennium-linguas.com.br
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Keppe Motor

Inlägg av Paxmax »

:lol: :lol: :lol: :lol: mina Hydor fontänpumpar gör samma arbete och drar INTE 100W...

Jösses, eftersom motorn drar sin ström i pulser så får man större förluster i el-ledningarna, man ser tydligt på 'scopet att Finska VTT labbets el-ledningar säckar = högre effektutveckling/spänningsfall i ledningarna, den förlusten, i elledningarna inomhus MÄTER ENERGIMÄTRAREN hemma.
Det är ingen aggresiv stigning på propeller heller så varför skulle motorn behöva dra massa effekt? De jämför ju inte med NÅGOT!?!?
Finns inget data på luftflöde, tryck et.c... finns inget relevant.

Fasen så idiotiskt meningslöst med keppe-kämparna, tack för garvet iaf.

edit: var inne 10 sekunder på nå't keppe forum, blev tvungen att stänga fönstret för jag garvande så hårt att jag fick huvudvärk!!!
-"electromagnetic turbo system" Bara tråd-titlarna gör mig dubbelvikt :lol:

Edit2: tomtarna tar sin "information" om denna fantastiska uppfinning ifrån boken (håll i er!!):

"The New Physics Derived From A Disinverted Metaphysics"

(jag är helt slut och glädjetårarna sprutar)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Keppe Motor

Inlägg av blueint »

Finns det övh någon peer-reviewed rapport om Keppler apparaten?
Även om det är en hög med metall borde man iaf kunna fastslå det säkert.. :D
Skriv svar