Batteri backup

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Batteri backup

Inlägg av dangraf »

Hej alla glada!
Jag håller på med ett projekt med elektronik som har med vatten att göra.
Det har dock uppstått ett litet frågetecken som jag skulle vilja ha svar på.

Jag hade nämligen tänkt använda mig av 2 batterier, ett huvudbatteri och ett backup batteri. Tanken är att all ström till min elektronikenhet skall gå från huvudbatteriet. Men om batteriet tar slut eller kortsluts, skall backup batteriet kopplas in och förse enheten med ström. jag vill nämligen ha konstant 5v till min elektronikenhet.

Elektronkikenheten består av 2-3st displayer, några OP förstärkare, PIC processor och några lysdioder.

Hur gör jag detta på bästa sätt? jag hade en tanke att använda en diod, men då blir det ju ett spänningsfall. Och om man löser det med en transistor, så drar den väl ström vilket inte är så effektivt? Eller det kanske inte spelar så stor roll?

MVH/ Daniel Grafström
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Det absolut enklaste är nog med dioder. Du skulle ju även kunna använda relä och en konding som tar upp luckan som blir när det slår över. Reläet drar ju givetvis ström vilket kanske inte är önskvärt?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nackdelen med dioder är att du inte får ett huvudbatteri och ett backup-batteri, utan två batterier. Kretsen kommer att dra ström från båda, mest från det som har mest laddning (högst spänning).

En FET-transistor för att switcha in backupen kanske?
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Jag vill ju inte att den ska dra ström från båda. jag tänkte att jag skulle ha så strömsnål lösning som möjligt. men det kanske inte går att undgå? vad är effektivast av ett relä och transistor om det inte är så stora strömmar som skall styras?
Det finns en "brown out" funktion på pic kretsen som man kanske hade kunnat använda för att koppla om strömmen om spänningen sjunker under en viss nivå. Eller är det bättre att köra en helt extern lösning där man inte använder processorn?
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

En transistor är ju långt mer effektiv än ett relä.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad är det för batterier? Är de likadana? Annars kan du kanske dra nytta av eventuel potentialskillnad för att trigga en transistor som switchar över...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Hur ska back-up batteriet laddas?
Ska det laddas alls?
Vilka spänninger pratar vi om på batterierna?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag var inne på samma spår som du förut, men sen när jag fick höra att det finns dedikerade kretsar för sånt var det inte lika kul längre. Kolla med maxim/analog och alla de där om du har några kretsar. Litet, smidigt och förhoppningsvis billigt.
MarcusE
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 februari 2005, 22:25:10

Inlägg av MarcusE »

Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Ska det bli mjuk övergång, så får du ha en kondensator som håller spänningen uppe medan du byter batterier.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Det ena batteriet skall vara ett stort 12V batteri (bly acc) där jag kopplar en spänningsregulator till för att hålla 5v.
Det andra batteriet är inte klart vad det är för något. men det måste vara litet och hålla i minst 3h. hade eventuellt tänkt mig någon form av knappbatteri. Det är inte tänkt attt jag ska ladda backupbatteriet, men hittar jag en bra laddbar lösning, så går det oxå bra.

Om man skall ha en kondensator som håller spänningen, hur stor måste den vara? blir det en megastor, eller räcker det med ca 470uF eller nått?

Dedikerade kretsar? det låter väldigt intressant faktiskt, jag får kolla upp det.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Om du ska jobba med 5 volt så finns det Backup-kondensatorer som kanske räcker för din backup.
Hur mycket ström kommer du dra när du använder "backup-supply"?
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Jag vet inte riktigt hur mycket ström jag kommer dra totalt. jag hade kanske kunnat stänga ner mindre viktiga komponetner om jag går över till batteribackup. Men kondensatorerna var rätt dyra om man ville ha högre laddning, så jag tror jag skippar den lösningen..
Skriv svar