TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rayzer
Inlägg: 44
Blev medlem: 9 oktober 2003, 02:55:25

TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av Rayzer »

Hej, har en liten undrar och vet att det finns många på detta forumet som säkert kan hjälpa mig.
Undrar bara snabbt om det är möjligt att distribuera Markbunden digitaltv eller sattelit över ett CAT5 nät.
Anledningen att jag undrar är att jag håller på att bygga hus och funderar
på om man kan köra tv över nätverk, då slipper jag dra separat tv-uttag till alla rum utan jag kan köra det via cat5.
Jag vill sätta en patchpanel för ADSL/Tele/TV i tvättstugan och på det viset styra funktionen hos alla uttag.
Jag tänker mig att man ansluter Parabol/Antenn i tvättstugan och sen sätter man mottagarboxen i det uttag som befinner sig närmast TV:n

MvH
/Micke
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av Mindmapper »

Cat 7 är tänkt för sånt.
Cat 5 skulle jag aldrig dra i ett nytt hus, minst cat6.
Frod
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:52:46
Ort: Bollnäs

Re: TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av Frod »

Ta en titt här:
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2034

LexCom har vad du behöver, finns säkert alternativ oxå.

Fick jag chansen att göra om så hade jag valt 19" rack istället för skåp i väggen.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av ristomemo »

En variant är ju att köra en tvserver och sedan har PC baserade clienter vid varje tv.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av Nerre »

MythTV säger jag bara.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

hade dragit misnt cat6 kabel jag iaf.

minst två till varje rum och minst 4 till vardagsrum/tvrum. undantag är väl toalett iofs ;) jag ser iofs ingen nackdel att dra en coax till några rum. är inte så farligt dyrt bara uttagen som kostar typ. sen om man vid ett senare tillfälle får fiber och får x kanaler till X-oändlig antal tv apparater så är det ju bara mata in sig på coax'en

dra allting till ett redigt 19" skåp/stativ istället som du ställer nere i källaren någonstans. i framtiden vill du säkert ha en server eller datorerna där och köra allt över cat5 extender's
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av blueint »

Se till att ha bra kanalisation!

Cat6/7 ska visst klara "antennsignal". Annars gillar jag nog TV-över-ethernet :D
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av MiaM »

Frod skrev:Ta en titt här:
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2034

LexCom har vad du behöver, finns säkert alternativ oxå.
Har LexCom verkligen något för att köra LNB-signalen (950-2150MHz + dc/22kHz) över TP-kabel?


I mitt tycker är LexCom mest bara skitdyrt. Näe, jag lovar, jag säger inte det av avundsjuka eller nåt sånt (vilket folk lätt får det till). För LexComs priser så kan man vid nybygge lika gärna dra *både* TP-kabel och koaxialkabel.

Det verkar dessutom bara vara kompositvideo/rf-modulatorkvalité på bilden som skickas genom deras nät. För deras priser så vill man nog gärna ha lite bättre kvalité än standarden från 1960-talet (PAL-kompositvideo över RF) erbjuder...
kristoffer
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2005, 22:16:53
Kontakt:

Re: TV / Satellit -Över Cat5 kabel?

Inlägg av kristoffer »

MiaM: Har du bytt antennkabeln i samband med övergången till marksänd digitalteve? Inte?

Poängen jag försöker visa är att det inte är kabeln som sätter kraven på PAL, det är i allmänhet sänd-/mottagarutrustningen. Det LexCom gör (och de är lite dyra, kan jag hålla med om) är baluner för impedansomvandling - antennkablar har 75 ohms impedans medan nätverkskabel har 100 ohm. Att det är korrekt impedansmatchat är viktigt när det är så höga frekvenser, annars får man reflektioner och onödig dämpning. Däremot tror jag balunerna kommer spärra DC (dvs inte lämpligt för diseqc). Vad för typ av data man gömmer i signalen är helt upp till sändaren/mottagaren.

(Det borde gå fint att köra DVB-T över LexCom, om det går bra att köra analog TV/RF-modulerad PAL. Båda skickar data i samma frekvensband.)
Skriv svar