Sida 1 av 1

Felsökningsmetodik

Postat: 4 september 2009, 17:10:10
av Decamber
Som den anhängare till effektivitet och struktur jag är, försöker jag ofta formulera metoder för ändamål som är lite utöver det mest vardagliga. Till exempel vid felsökning av styrsystem, programkod eller varför inte trasiga kretskort!

Eftersom elektronik på kretskortsnivå är nytt för mig söker jag genvägar! Därför skulle jag vilja be er berätta lite om de metoder ni brukar använda, när det gäller felsökning av kretskort. Det kan vara allmänna principer om ni har några sådana, eller mer specifika som kanske endast går att tillämpa i ett specifik fall. Vad som helst, bara det är en metod. :-)

Jag är själv grön inom området och har därför en väldigt rudimentär metod, som i princip går ut på följande:

1. Titta på kortet efter uppenbara defekter: brända komponenter, kattpiss, svullna kondingar, trasiga säkringar et c. Lukta efter dito oegentligheter.
2. Inspektera noggrannare under förstoringsglas. Kolla efter kallödningar och liknande.
3. Byt samtliga eller större delen av elektrolytkondingarna, alternativt löd bort och mät.
4. Mät upp spänningar på utvalda ställen där det är känt vilken spänning som förväntas.

Ovanstående är min simpla felsökningsmetod och det är alltför sällan den faktiskt fungerar. :-) Men ibland leder den mig vidare och ju längre man kommer desto mera specifik blir felsökningen. Det jag söker är i synnerhet en effektivare metod att ringa in problemet och ta mig vidare.

För lite kontrast kan jag även i korthet exemplifiera en sämre metod: Att ta fram kortet och mäta på måfå överallt, utan att överhuvudtaget bekanta sig med kortets uppbyggnad eller funktion. Alternativt: Ta fram kortet och löda bort slumpvalt motstånd och ersätta med en liknande. Båda metoderna kan givetvis fungera och det finns inget uppenbart fel i dem, mer än att det är ytterst ineffektivt och bör av den anledning revideras.

Re: Felsökningsmetodik

Postat: 4 september 2009, 18:07:31
av steppen7
Själv brukar jag börja med att titta på kortet hur det är uppbyggt, vilka komponenter som sitter där osv. för att få lite pejl på byggblocken. Ibland ser man nåt galet med blotta ögat men jag brukar oftast inte leta utan försöker direkt gå på med oscilloskopet för att kolla matningspänningar och eventuella oscillatorer. Hittar jag inget så långt, brukar jag kolla upp pinout/datablad på de kretsar som sitter på kortet och kollar om signalerna på pinnarna verkar rimliga. Hittar jag inget då brukar jag ge upp...

Senaste felsökningen jag gjorde var på mitt ekolod, då gjorde jag som ovan, och konstaterade att det var krångel med en matningspänning. Det berodde på en PWM-krets/switchregulator som enligt databladet skulle matas via ett strömbegränsande motstånd, men det hade tillverkaren glömt rita in så kretsen gick sönder. Ny krets och in med ett motstånd så funkade det fint...tills ekolodsgivaren lossnade och åkte in i propellern, men det är en annan historia...