Driva 3-fas motor med 1-fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av danei »

TomasL:Det har ju förekommit asynkronmotorer med släpningar för mjukstart. Men det har jag inte sett med än på skroten eller museum.
De induceras på samma sätt, inte elektrisk. Då pratar du om en synkronmotor.

Decamber: Vad jag menar är att det inte finns några fasta poler på rotorn. Visst bildas det ett magnetfält i rotorn, men det roterar ju med eftersläpningen. Så om man inte har ett roterande magnetfält runt rotorn, så finns det väl inga poler. Mer än om järnet har magnetiserats, med det är ju svagt i sammanhanget. Eller hur menar du?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av säter »

danei:
Du har nog rätt i det du säger.
Om jag fattat rätt med släpringade asynkronmotorer, så är skillnaden att rotorn vid start inte är kortsluten.
Mellan släpringarna har man helt enkelt en reostat för mjukstart, där man succesivt minskar resistansen tills man får kortslutning.
När motorn är uppe i varv kortsluter man rotorn mekaniskt, och den blir att fungera som en kortsluten asynkronmotor.
Detta för att ingen ström ska behöva gå via släpringarna under drift.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av danei »

Det stämmer nog bra det. Det är en bra beskrivning av hur jag minns det.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av xxargs »

Ni skulle se hur sådana 1950-tal pådragsmotorer med taxöron startar - hur tyst och elegant dessa jobbar under uppstart och utan ett ljud utöver en mycket svag 50 Hz brum medans de varvar upp och utan minsta blink i lampor trots klen gårdsström - när jag såg en sådan start första gången på en gårdssåg så undrar jag hur mycket vi egentligen har gått frammåt (eller kanske bakåt...) i tiden avseende dessa modernare pipande motorstyrningar som svinar ned både ljudmässigt och RF-mässigt (dvs. ger elektromagniska störningar i stora mått)

Dessa gamla 1940-50 tals motorer torde inte har allt för stora besvär att klara en EMC-certifiering rakt av omodifierat när det gäller störningar i luft och på el - vilket moderna motorstyrning brukar ha väldiga problem med och inkastade ferriter både här och där och ändå massor av övertoner på elnätet och i luft ända upp till 300 MHz...
.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av 1802 »

Används PTC motstånd alt NTC, För mjukstart?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av Norpan »

Använder man en "modern" version av pådrag till en släpringad motor blir det i princip bara störningar när man drar huvudkontaktorn och kortslutningskontaktorn.
Det "moderna" pådraget i detta fall är en bytta med tre tätlindade koniska järnspiraler och en lämplig elektrolyt som pumpas in i byttan, när man kommit upp i lämplig nivå dras kortslutningskontaktorn för att pådraget inte ska bli för varmt.
De omoderna pådragen är ofta en hoper olika motstånd som kopplas om till lägre och lägre värden, med en spak eller en liten motor som stegar fram en rulle med kopparbleck på.
Har renoverat båda versionerna.

1802:
NTC isåfall, har aldrig sett det på nån motor men det borde funka, iallafall i teorin, och om man hittar NTC:er som är stora nog.
Fodrar antagligen överbygling när man är framme.
PTC används i kylkompressorer för att koppla bort startlindningen när motorn startat.
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av Volny »

Decamber skrev:Man kan koppla in en kondensator mellan två faser för att erhålla en fasförskjutning mellan två lindningar. På så vis får man ett roterande magnetfält och rotorn snurrar.

Kondingen måste tåla spänningen och strömmen och då bör man vid dimensionering räkna med startströmmen och även mot-emk:n utifall rotorn skulle "nypa" eller plötsligt gå tungt av någon anledning. En så kallad motorkondensator är ofta avpassad för dito förhållanden.

Jag vill minnas att man som tumregel brukar man välja en kapacitans av storleksordningen 80 uF per kW om den ska drivas av 1-fas 230V. Sedan beror på det lite på tillämpningsområde. Ibland startar men motorn med en konding och kopplar ur denna helt under drift, eller så startar man med en större konding och sedan kopplar in en mindre istället.

Vad tänker du använda motorn till? Tänker du starta med last?


Angående 1802:s skymningsrelä så har jag väldigt svårt att tänka mig att den är beroende av var man ansluter fas respektive nolla. Det måste vara något annat fel!
Okej. Kondningen ska tåla strömmen och späningen. Ha en fasförskjutning på 120grader. 80uF/kw, eller mer?

Tänkte skaffa 3fas från 1fas för att kunna köra en 3-fas motor där jag inte har 3-fas uttag. Tänkte testa om det går att göra en: Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av TomasL »

Att tänka på, om inte motorn är byggd speciellt för kondensatordrift får man extremt lågt vridmoment på motorn, funkar då i princip bara på mindre fläktar, typ.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av prototypen »

Lite grundläggande ellära:
Det går inte få mer än 90 graders fasförskjutning med en kondensator, det går inte. Det blir oftast mindre än 90 grader då det är en induktans inblandat,

Trefasmotorn är gjord för 120 grader.
Där tappar man lite av effekten.

Till Volny, en putsskiva går alldeles utmärkt att göra med en trefas till enfaskonverterad, låt den bara få upp varvet först och överbelasta den inte.

Protte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av danei »

Nej. Du ska inte ha minst 80µF/kW du ska ha ca 80µf/kW.

Kondensatorer har en fasförskjutning på 90°
Är det en motorkondensator så tål den strömmen. Annars skulle jag säga att den ska tåla 230V 50Hz.
Till en slip funkar det bra, men du kan inte belasta den riktigt lika hårt.


EDIT: Nu var jag visst seg. Men jag postar inlägget ändå.
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av Volny »

Hehe, sant att det är 90grader, letade efter lämplig på elfa och såg tex 105grader.. det jag missade var att det stog C efter grader tecknet :)

Mina 3 faser blir då:
1. 0 graders förskjutning (0 kondningar)
2. 90graders förskjutning (1 kondning)
3. 240graders förskjutning (3 kondningar)

Right?

För att ta reda på lämplig kapacitans ska jag alltså räkna på motorns ström och fasförskjutning?
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av 1802 »

Drar motorn märkefekt både obelastad och "hårdbelastad"?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av prototypen »

Volny, det var inte rätt
<3. 240graders förskjutning (3 kondningar)> :shock:

Men jag kan/orkar inte förklara varför det blir fel.

Protte

1802 Märkeffekt är den effekt som motorn är beräknad att kunna ge och ska hålla för under lång tid.
överlast är vad det låter som
Tomgång är den minsta effekt som man stoppar in i motorn när den är inkopplad.

Sedan kan du goggla om fasförskjutning på en obelastad/lågt belastad motor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av danei »

Seriekopplar du kondensatorer får du lägre kapacitans. Det är allt. Du bör nog läsa på lite.
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Re: Driva 3-fas motor med 1-fas

Inlägg av Volny »

treu true danei, jag borde nog öva på min huvudräkning också :)
Skriv svar