Bränd utgångstrafo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Bränd utgångstrafo?

Inlägg av lekman123 »

Hej
Har en Hammondorgel L100 som har en rörförstärkare som internt effektförstärkeri. Mono EL84 i push-pull
Det finns ett Lesliekabinett till som kopplas in efter effektförstärkaren (nivåerna fungerar faktiskt bra). Där är ett effektmotstånd, som ska se till att utgångstransformatorn inte går obelastad när Lesliet är inkopplat. De interna högtalarna är då bortkopplade.
Mitt problem är att det motståndet har varit felkopplat. Det har istället varit parallellt med högtalarna när det varit med o spelat, tagit ner impedansen till 4 ohm, och det värsta, det har inte funnits med, då när högtalarna varit urkopplade. När Lesliet varit med o spelat har utgången endast belastats med Lesliets ingångsimpedans.
Jag har läst på ett forum för Hammondorglar, att detta kan leda till överspänningar på utg. trafons primärlindningar. Risk för överslag och kortslutningar. Att lindningen istället består av betydligt färre varv. På forumet har jag fått tipset att kolla om förstärkaren kan ge full effekt. Att maxa signalen o se om jag får 12 – 13 W, vilket ska vara max för EL84 i push-pull?
Kan det inte finnas bättre sätt att kolla om lindningarna har rätt antal varv.? Rätt resistans?
/Lars
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av hcb »

Resistansen borde vara en bra mätmetod, förutsatt att du har något att jämföra med.
Ljudbrigaden och andra personer som är rörigare än jag kommer nog att kunna ge fler förslag.
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av lekman123 »

Jag fick invändningen mot att mäta resistansen rakt av; att den nog kan vara OK vid den spänning man normalt kör resistansmätning vid, men att det kan vara överslag vid driftsförhållanden. Att mäta R vid driftsförhållanden , kan det va nåt som är möjligt? Att det är push-pull, innebär väl att primärlindningen är uppdelad i två halvor. Skulle B+ verkligen bli samma på båda rören om det vore fel i lindningen?
Jag har en till förstärkare, en som inte har varit med om denna felkoppling. underlag att jämföra med.

/Lars
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av hcb »

Sant, så långt tänkte jag inte. Tyvärr har jag för litet erfarenhet för att kunna ge några bättre tips.
Iofs tycker jag att överslag i utgångstrafon borde höras rätt tydligt i ljudet, men jag vet som sagt inte.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av Icecap »

1: koppla rätt!
2: Om det verkar fungera OK lär skadan vara begränsat om det ens är någon skada.

Don't fix it if it ain't broken!
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av lekman123 »

Då kanske jag ändå tänker mej att köra Effekttestet. Bara att skaffa ett lämpligt motstånd att köra över, ha nya rör i och se till B+ uppehålls under testet, Dra på med en massa bastoner, och se om det blir 12 - 13 W, vilket ska va max för EL84 i push-pull, .... och jämföra mellan mina två slutsteg.
Varför inte bara vara nöjd ändå? Nja, om det finns möjligheter till bättre ljud, så.....
/Lars
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av MiaM »

Du lär väl kunna prova att spela med 12-13W direkt i en högtalare under något kort ögonblick.

Eftersom du har två förstärkare så är det väl bara att testa hur högt du kan skruva på volymen innan det börjar låta illa, och jämföra mellan de två förstärkarna. Visst, det tar en stund att värma upp rör och koppla om kablar o.s.v., men om du inte märker nån direkt skillnad efter att ha växlat ett par gånger fram och tillbaka så är det väl inte heller något du behöver felsöka?

Nu har jag inte jättekoll på rörmarknaden men antar att EL84 inte är några särskilt dyra rör. Hade det varit svindyra rör så hade det väl varit mer läge att kolla upp trafon innan man gör ett eventuellt rörbyte.
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av lekman123 »

Jag har mätt på båda förstärkarna, och när de är "på" utan signal så är det samma spänningsfall över båda halvorna av primärlindningen (på utgångstrafon) och stämmer med schemat för kopplingen. Lika på båda stärkarna. Borde väl innebära att jag kan glömma problemet?
Däremot så har båda stärkarna ca 10% låg B+ 310V ist för 340V. Spänningen in i likriktarröret är också i motsvarande grad låg. Drar dom för mycket ström, eller har nättrafon blivit dålig på samma sätt i båda. Nästan så jag tycker att jag bör mäta med nåt annat instrument också, ett gammalt vridspoleinstrument kanske. Då blir det ju tidstypiskt med mätningen
/Lars
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av SM7CZR »

Utgångstrafon verkar hel, åtminstone i tomgång. Om det låter normalt när du använder förstärkaren 'normalt' kan man nog utgå ifrån att allt är som det skall.

Om båda förstärkarna uppvisar samma värden vid mätningar så har du svaret.
Här ser du lite data för EL84 om du oroar dig för låg B+ i nätdelen.
http://www.drtube.com/datasheets/el84-jj2003.pdf
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av MiaM »

Om det inte brummar rejält (torra kondingar) så lär väl alla mätare ge i princip samma mätvärden om du mäter DC över glättningskondingen.

Om det är rörlikriktare så kan likriktarröret ha blivit trött. En risk med att byta ett trött likriktarrör är att man får ju mer spänning på hela kretsen varpå annat som varit påväg att ge upp lätt kan gå sönder strax efteråt (typ trötta rör eller trötta kondignar). Det kanske inte är så vanligt problem i en förstärkare men lär ha förekommit i radioapparater.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av SM7CZR »

Om man jämför med EL34 data (länken) så är inte spänningen för låg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av xxargs »

Hur ser kurvformen ut på din matade 230 Volt (mät efter nättrafon - typ på 6.3V slingan) - är nätet hårt lastad med massor av mindre switchade aggregat, energisparlampor mm. utan PFC-kretsar i fastigheten så kanske perioden på 230 V-vågen är tillplattade i topparna och sådant kan ge konsekvens att spänningen blir lite mindre än tänkt efter likriktarbrygga och glättning - och tillplattade toppar på spänningen var inget man förväntade sig att stöta på eller konstruera för innan datorer och strömförsörjning med switchade aggregat började bli vanliga.
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Bränd utgångstrafo?

Inlägg av lekman123 »

Tack. Den ska jag kolla, för det verkar som att jag har lite lågt ut ur nättrafen. Om förklaringen är kurvformen från nåtet så är det ju åtminstone en förklaring.

/Lars
Skriv svar