Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

och två brytare, men inget händer när jag tvingar de till olika lägen
Du bör få c-pumpen att stanna genom att tvinga den övre brytaren. Det är den som brukar fastna när c-pumpen går utan vatten.
Mät upp microbrytaren så den inte är kass.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Inlägg av JimBean »

Jag tackar och bugar. Jag provade innan att bryta (=ta bort kontakten) och sluta med en skruvmejsel på den övre brytaren (på 263097 ), men c-pumpen fortsatte... Jag mätte även upp kontakten, den ser ut att fungera, men inget händer. Brytare 165261 verkar starta och stoppa tömningspumpen dock.

[21:00] Jag har i alla fall gjort som du sa, och skall snart provköra.

[21:30] Det var rejält med skit där, men tyvärr fungerar den inte bättre efter rengöringen.
[22:30] i provkörningen tog den inte in vatten första gången, vid 21:30, så jag hällde i direkt i maskinen som vi gjort i en månads tid nu, men i samma körning har den tagit in vatten tvågånger efter det. Mer info i morgon.
Senast redigerad av JimBean 10 december 2008, 20:18:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Maskinen borde fungera nu! :)

Brytare 165256 är överfyllnadsskyddet. Aktiveras den ska tömningspumpen starta.

I dina testkörningar har den då tagit in vatten ngn gång?

Är den övre brytaren konstant aktiverad? Är den konstant aktiverad när maskinen är tom har du inte rengjort tillräckligt noga.
Följ staget som aktiverar brytaren, så ser du axeln från pressostaten. Den ska vara inne. Om inte har den fastnat pga skit.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Inlägg av JimBean »

Det har fungerat i 2.5 kompletta diskningar sedan dess.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Det var roligt att jag kunde vara till hjälp. Människor som inte ger sig förrän
det funkar, är alltid roligt att hjälpa.

Det var bra jobbat av dig att klara av ingreppet.

Nu vet du exakt hur du ska göra om 5år när det börjar strula igen... :D
Användarvisningsbild
IllvilJa
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 februari 2010, 11:21:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av IllvilJa »

Tack för denna tråden! (och den här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=31767)

Vår kära drygt två år gamla Siemens diskmaskin betedde sig efter ett litet, litet vattenläckage via luckan ungefär som beskrivits ovan: avloppspumpen gick konstant (även tills den började gå torr och väsnas väldigt) och detta oavsett om luckan var öppen, program nollställdes m.m. Maskinen vägrade starta en ny disk, den stod bara och väsnades (och efter ca 10 minuter tändes lampan för "Kontrollera vattentillförseln").

Trådarna antydde att den kan bli sådan av att vatten läcker ut till fel ställe och någon liten översvämningssensor triggas, så efter att jag letat verktyg (mina torx-nycklar har ben, f.ö), googlat på internet, rensat filter samt kollat att avloppspumpen inte varit igensatt (vilket den inte var, fyllde man på vatten tog maskinen och tömde ut allt mha den maniska avloppspumpen och man hörde i avloppet hur vattnet rann) bestämde jag mig för att låta maskinen stå en natt med en fläkt som blåste på och torkade ur eventuell fukt på fel ställen.

I morse, när jag sovit på saken och plockat fram garantipapprena för att ringa till affären vi köpt maskinen av (för att bolla alternativ om hur man fixar detta bäst), körde jag en rövare: jag gick till maskinen, slog på den (fläkten hade ju stått hela natten och torkat den undertill)...

OCH DEN VAR TYST! Pumpen gick inte igång bara för att jag slog på strömmen! Ännu bättre, maskinen (och dess avloppspump) funkade fint vid nästföljande disk!

Så jag slapp anlita reparatör alternativt, dra ut maskinen + ta bort vänster plåt och börja demontera komponenter för rengöring...

Nu är det iofs så att vi om ett par år kan åka på att diverse nivåregulatorer faktiskt sätts igen av gammalt gojs och att vi därmed får nytta av de andra tipsen här, inklusive diverse bilder på komponenter att lossa på/rengöra m.m.... vilket leder till följande fråga: kan bilderna i dessa två trådar "återskapas" på något vis? Imagechack där de låg innan hade tydligen någon synpunkt på dem för alla utom en av dem har bytts ut mot en bild med ett meddelande om Imagechacks användarpolicy eller något liknande.

Än en gång, tack för bra råd!

PS. Jodå, vi kommer vara petiga med hur vi stänger igen luckan i fortsättningen. Det händer väldigt sällan att något vatten någonsin kommer ut, men den har vid något enstaka tillfälle faktiskt skett att en liten mängd "smitit", pga att något inne i disken varit lite dumt i satt och aningens "spjärnat emot" den stängda luckan.
bejoj
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 januari 2011, 11:59:13

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av bejoj »

Hej
Har en Bosch SHUS 5902SK som börjat ta in för lite vatten. Efter massiv rengöring med tillv eget samt med ättika så har jag fått maskinen att ta in vatten när den börjar pgrm men när det är dags för sköljning så tar den in för lite vatten.
Smuts någonstans? var börja?
Det pratas om olika ventiler. Hur hittar jag dom?
MVH
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av JimBean »

nu har jag problem med samma maskin igen. den tömmer inte ut vattnet. om man tvångskör den genom att lura den att det finns vatten i den med flottören, så verkar det som om tömningspumpen går baklänges, det sprutar IN vatten i maskinen på samma ställe som det bubblar om jag blåser i avloppsröret. något tips :) ? i alla fall verkar det ju inte vara något fel på den motorn.

Tänkte lite att det kanske finns en kondensator på den motorn som är kass, men då brukar man väl kunna få dem att gå åt vilket håll som helst genom att bara sätta snurr på dem åt rätt håll, men det går inte den kämpar på åt fel hål (i alla fall sprutar det IN vatten, eller snarare den plaskar vattnet som finns innåt).

sista gången det fungerade, eller snarare första som det inte fungerade, så lät maskinen som en kulspruta i miniatyr, och sedan slutade den låta och där är vi nu. Kan ha varit elektriskt smatter, eller mekaniskt, det var mitt i natten så jag var inte helt vaken när jag stänge av den. :D
chrimprider
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 februari 2011, 22:42:54

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av chrimprider »

JimBeam...

kolla att du inte har en tät avloppslang eller att det inte är tätt i / stopp i vattenlåset där du ansluter slangen under diskbänken

alternativt har du kanske fått in något skit i avloppspumpen vanligt e ju tandpetare ,glas mm.

personligen hade jag börjat att kolla avlopslangens anslutning i vasken.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av svanted »

hmmm...tömingspumpen brukar ju vara en enfas asynkronmotor?
en sån kan väl inte gå baklänges?
ab_seaman
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 januari 2011, 18:24:54

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av ab_seaman »

Skälet till att det ser ut som att avloppspumpen går baklänges är att den spolar ut en primerstråle från toppen av pumplocket. Detta för att inte pumpen ska gå varm. Lite vatten kommer alltid att vara kvar i botten av sumpen. Kontrollera av anslutningen och slangen för eventuella stopp., pumpen är troligtvis inte blockerad iom att det spolar vatten från den
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av JimBean »

Hej,

Har inte haft tid att titta på det, eller läsa tråden. Det går bra att blåsa i slangen så att det bubblar i sumpen. Det är inte så att lite blir kvar i sumpen, utan inget tappas ut.
JimBean
Inlägg: 43
Blev medlem: 5 mars 2006, 20:00:53

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av JimBean »

det var som ni sa, stopp i slangen. lite konstigt för det gick bra att blåsa i slangen.

blås och sug i slangen medan pumpen gick gjorde att det lossnade en klump, sedan har det fungerat bra. när klumpen försvann bubblade det inte så mycket baklänges heller..
ovjose
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 oktober 2011, 13:11:07

Re: Siemens diskmaskin tar inte in vatten

Inlägg av ovjose »

Hej!
Jag har liknande problem med min Siemens (SE 35M251SK/35). När jag väljer ett program ex Auto så börjar den med att tömma ut vatten och sen hör jag att den tar in vatten men sen slutar den ta in vatten och programmet går inte igång ordentligt, verkar som den avbryter att ta in vatten av någon anledning och kör igång tömningspumpen tror jag. När jag gör Reset på programmet så fastnar den i tömningsläget. Tömningspumpen står och "tuggar" och blir aldrig klar, maskinen kommer aldrig till programstopp.

Jag har kontrollerat att filtret som sitter i slangen vid diskhon där vattnet kommer in är rent, även kontrollerat att kopplingen för avloppsvattnet i diskhon som kommer från diskmaskinen inte är igensatt. Har även dragit ut diskmaskinen och monterat bort plåten på vänstra sidan och har gjort ren givarhuset (där överfyllnadsskyddet sitter) och slangen som leder från den. Det var en del skit i slangen, vilket jag trodde var problemet, men efter monterat ihop maskinen igen så bestod problemet :(

Någon som har några bra tips på vad det kan vara för fel och vad jag kan testa att göra så vore jag tacksam
Mvh
Boilerplate4U
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 januari 2014, 15:45:07

Sprängskisser...

Inlägg av Boilerplate4U »

Sprängskisser finns gratis att hämta på http://www.siemens-home.se/store. Ange modellnr tex "SE34A260SK/42" i sökrutan "Sökterm..." längst upp till höger och klicka på "sök". På resultatsidan, bredvid "Populära reservdelar, klicka på "Flera reservdelar och sprängskisser".
Skriv svar