Foscamsverige.se Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.55 2014-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ladda NiMH batterier
InläggPostat: 16.59 2007-10-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
Godagens!

Har setat i några dagar och funderat på hur man skulle kunna bygga en laddare för NiMH batterier.
Fann mycket nyttig info på den här sidan om flera sätt att ladda batterier och hur man övervakar det. (Tack LaRdA!)

Jag hade då i min design tänkt ha:
    1. Mäta spänningen på batteriet för att se om de är färdigladdat.
    2. Kunna ändra laddströmmen (Iladdström = 1 - 3A men vet inte hur än).
    3. Ha mjukstart och sedan kunna öka laddstyrkan (via PWM).
    4. Ha urladdare.
    5. Display (grafisk som jag har liggandes här hemma).
    6. Tänkte köra med en AVR Mega168.
    7. Kunna mata den från ett vägguttag och ciggaretuttaget i bilen (om möjligt).
Och då så kommer det ju självklart lite frågor som jag inte kunnat hitta info'n jag vill ha. :)

När jag vill kunna ändra laddströmmen, hur kan man göra det enklast?
Idé: Ska man ha några olika fasta inställningar och har några FETar med varsit motstånd som man kan bestämma laddströmmen med, eller finns det något enklare/bättre sätt?

Vid själva laddningen så tänkte jag PWMa laddningen för mjukstart.
Då lär jag väll använda en konding över batteriet för att få jämnare signal eller behövs det inte?
Och när man laddar står det att man kan ladda från underhållsladda (5% av C) till snabbladdning (100% av C).
Men kan man ge på mer ström vid snabbladdning? Kanske 200% av C, och hur mår batteriet av de?

Som en sista grej, när jag läser så står det ett laddspänningen över batteriet ska vara 1.5 - 1.6V "Under full charge they require about 1.5V to 1.6V.", jag tycker det är något fel här.
Eller är det korrekt? Då på den gammla goda tiden när jag ladda RC bil batteriet använde jag billaddaren och den är på 12V.
Men dessa nya batterier kanske man gör så med.

Mycket frågor vart det, hoppas någon har lust att svara.
Och om jag har gjort någon tankevurpa i mitt resonemang så säg till! ;)
Samt, bara att fråga om ni undrar något.

Tack ska ni ha!

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19.27 2007-10-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.03 2004-09-04
Inlägg: 501
Ort: GBG
Jag var i liknande tankar själv för ett tag sedan, men kom inte längre än till planeringsstadiet.

Jag kan emellertid rekommendera dig att läsa:

http://www.panasonic.com/industrial/bat ... ethods.pdf

Där står det mesta man behöver veta.

_________________
Förförstärkaren och hörlursförstärkaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19.49 2007-10-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
Tack så mycket för den sidan!
Men det som förundrar mig är att där står det att laddspänningen ska vara max 1.8V/cell.
Betyder det alltså max 1.8 * <ant celler>?

Om det är så, så had den jag länkade till gjort väldigt fel då han kör med 1.25V totalt. (Han har 1 Ohm och en ström på 1.25A)
Eller läser jag han schema fel?
Länk: Schema

Då jag inte riktigt förstår vad motståndet menar. 1R0?

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19.20 2007-10-10 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 6145
Ort: Södertälje
1R0 bruka betyda 1.0 Ohm, precis som 4R7 kan betyda 4.7 Ohm.

man har helt enkelt 'R' istället för punkten i få-Ohm motsånd


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.08 2007-10-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
Okej, men då har jag tänkt rätt.
Han laddar alltså med 1.25V, då vet jag det.

Då var ett problem borta. :)

Men jag funderar nu på hur jag ska få olika strömstyrkor.
Ingen som har en smart idé för det?

Ända ja kan tänka på är FETar och olika motstånd.

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.28 2007-10-10 
EF Sponsor

Blev medlem: 20.02 2005-11-30
Inlägg: 1242
Ort: Borås
Hmmm... Hur ser du att han laddar med 1.25V?
Han har 1.25A genom ett 1 ohm motstånd men det ger ju bara att han har 1.25V över det motståndet och inte över cellerna?

LM317 är väl kopplad för att ge en konstant ström ner genom accarna?
Och BC548 stänger av den strömmen genom att minska spänningen så den blir max 1.25v (VREF i LM317) och då lär väl dioden stänga?

Eller är jag bara mer förvirrad än vanligt?

//B1N4RY


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.29 2007-10-10 

Blev medlem: 02.23 2005-12-17
Inlägg: 593
Ort: Nyköping
En go krets är annars:

LM3647

:wink:

_________________
Personer på forumet som jag gjort affärer med. Skicka PM om jag glömt någon:
Gorgus, Sodjan (Jescab), Jim_the_one, squiz3r, Anton A, Kimmen, JimmyAndersson, Gurgalof, ashsama, Meduza, Henke_83, Porto, Mark, POS, mrfrenzy, maverick4door, Pheer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.49 2007-10-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
B1n4ry:
Genom 1k motståndet till LM317an. Gör man så så går den på sin lägsta spänning (enligt uträkningen iaf) som är 1.25V.
Länk till uträknare: http://www.cpemma.co.uk/317calc.html
Sätt R1 till 1000 Ohm och R2 till 0 Ohm och då får du 1.25V.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Cryptomaster:
Den är trevlig men räcker tuvärr inte för mina behov.

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.02 2007-10-11 

Blev medlem: 15.59 2004-03-10
Inlägg: 308
Ort: Katrineholm
Har funderingar på samma sak med Mikrokontroller, Jag har en redan byggd en fast PC-styrd. Jag snabbladdar mina NIMH med 0.5-1 C och bryter laddning vid 10 mV/cell DeltaV.Testar dito med belastning 0.3 C och bryter mätningen vid 1 volt/cell.

Citera:
Som en sista grej, när jag läser så står det ett laddspänningen över batteriet ska vara 1.5 - 1.6V


Spänningen över varje cell är vid start av laddning (om cellen är urladdad) ca 1.2 volt/cell och är ca 1.5-1.6 volt/cell när den är fullladdad.
DeltaV sker alltså vid cellspänning ca 1.5-1.6 volt/cell.

Sedan kan jag också rekommendera att läsa:
http://www.steatite.co.uk/batteries/pdf/NiMH_technical.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15.51 2007-10-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
Tack ska du ha för länken och infon!
Det är alltså 1.2V över batteriet när man laddar den, tackar! :D

Fast, hittar ingen smart lösning för att styra laddströmmen. Redigt iriterande.
Får väll bli 3st FETar för den grejen.

När min är klar så kan du få schemat, så du kan bygga en egen. :)

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.43 2007-10-11 
EF Sponsor

Blev medlem: 20.02 2005-11-30
Inlägg: 1242
Ort: Borås
Jag tror ändå inte den där laddaren lämnar 1.25v ut...

Om transistorn leder så stämmer det att regulatorn ger 1.25v ut. Men det är "underhållsladdning"... eller laddning avstängd.

Själva laddningen sker när transistorn inte leder! Då är regulatorn kopplad som en konstant strömkälla på 1.25A. Allt enligt databladet sid 20.
Tar man bort trissan (=den leder inte) så får regulatorn referensspänningen = spänningen över motståndet på 1ohm. Regulatorns utspänning sätts av strömmen som flyter ner genom accen. "drar" accen mer ström ökar referensspänningen och regulatorn kompenserar genom att minska spänningen så att strömmen minskar igen. = konstant ström. 1.25A (1.25V referensspänning över ett motstånd på 1ohm.

Det är ju dessutom 6 celler i packet på bilden och det kan du inte ladda med 1.25v...

//B1N4RY


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.12 2007-10-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
Okej, nu är jag förvirrad.

Transistorn är till för att man ska kunna PWMa laddningen och när den leder så stänger man av regulatorn.
När tranisitorn är stängd, alltså när strömmen/spänningen går in i LM317 så får man 1.25V (enligt uträknaren iaf).

Men det som oroar mig är att du säger att man inte kan ladda på 1.25V när han som byggt den gör så och får det att funka. :?
Eller, vad är det du menar?
Det kan väll inte vara så himmlans svårt att ladda batterier.

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19.35 2007-10-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
Nåväl.
Funkar hanns laddare så kommer min också att fungera, då jag gjorde den delen likadan som hanns. :)
Jag tog bort urladdaren då jag efter lite forskning såg att det bara är en myt att batterierna har ett "minne".

Jag har displayen, LM317, AVR ATMega168 och sedan lite kring utrustning.
De här är då första schemat, ska forska lite mer innan jag bestämmer mig för hur allt ska vara, men komentarer är alltid välkomna.
Schema: Länk

Jag vet att jag har överanvänt Junction punkterna men jag har varit med om några gånger det har buggat då jag inte använt de.
Så denna gång tar jag inga risker. :roll:

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14.28 2007-10-18 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
Nu vet jag vaför min uträkningar har blivit fel allihopa!
Det är så att kretsen INTE äre styrda av spänningen, den är styrd av strömmen!

Haha, så enkelt det kan vara ibland. :D

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.54 2007-11-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.19 2006-02-03
Inlägg: 2053
Ort: Luleå, Porsön
Okej, är nästan klar nu.
Ska snart börja testa laddykeln men har ett informations hål.
När jag ska mäta deltaV, när ska jag då mäta?
är det under laddningen och typ 5sec efter laddningen har slutat eller hur är det?

//Emil

_________________
Läs om KFly, mitt projekt inom styrkort för Multikoptrar här: Länk.
Projekt blogg med enbart uppdateringarna finns här: http://kflyproject.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010