Trappkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Inlägg av Ulf »

Tyvärr har jag inget ritprogram installerat,
Nollan ska aldrig (inte i normalfall) brytas.

Däremot i koppling 1 så har du som du säger konstant fas (240V) vid brytare 1 via en svart kabel, strömmen här kan välja grön eller orange kabel mha brytaren,
orange kabel och grön kabel går till nästa brytare och ytterligare en kabel som är vit går från denna kabel till din lampa som har ytterligare en kabel som är blå och är nolla. Trappbrytare är omkopplare!
Svart kabel ska alltid vara fas utan brytare, blå ska alltid vara nolla, grön/gul (förr röd) jord. övriga är manöver i någon form.

Koppling nr 2 skulle då bli följande:
en blå och en svart till resp trappbrytare och en vit från resp brytare ut till lampan.

Men som sagt MÄT!!! Jord har du i element, kranar, chassit på elcentralen, mm. Jord och nolla har samma potential.

Är du osäker LÅT BLI!
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

MenMenMen är det inte så att efter centralen/proppskåpet så är det inget som säger vad som är vad i kablarna? Menar fas och nolla. Därför är det bättre mäta än illa gissa :)
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Låter kanon. Ska filura och mäta väldigt noggrant innan jag gör något. Om jag nu kommer fram till att det går. Just nu så känns det som att jag löser problemet på annat sätt. Känns smidigare att dra fram en extra kabel till kontakten faktiskt. Då får jag ju en färdig jordledning också... Gamla hus är dumma...
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

ritade ett vansinnigt billigt schema!


Bild

viktigt är ju att i version 2 använda samma fas , annars får man ju kortis!
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

De gamla färgerna:
Svart: Nolla
Vit: Fas
Röd: Skyddsjord eller påslag
(Vid 3-fas: Svart, Blå och Grön är faser.)

Altså: INTE EN ENDA FÄRG STÄMMER mellan det gamla och dagens system även fast några färger finns i båda.

Förr var det inte bara tillåtet, utan även mycket vanligt att man bröt på nollan.
Med 5 trådar (byt kabel eller dra i nya trådar i rören) får du både trapp och uttag med jord.

Edit: det funkar ju..
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Inlägg av Ulf »

Tack Soap, den andra du ritade är ytterligare en koppling som iofs verkar ok elmässigt.

Den jag hittade blir det om man flyttar lampan till mellantråden och kortsluter där lampan är inritad. Då måste det vara samma fas annars är det 400V på lampan...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Sen får man inte låna t,ex. nolla från en annan krets (annan säkring).
400V till lampan är minsta anledningen...
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Men perfekt, då kan man ju använda en lampa för 400V och kan på så sätt fixa en variabel ljuskälla typ i 2 steg, mörkt, mellan och ljust ^^
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Så om jag mäter mellan den kabel jag tror är fas och en jord. Så borde jag få ett värde? Inte sant? Och om den inte är fas utan nolla (vilket den verkligen inte borde vara) så kommer jag inte få något värde.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Inlägg av Ulf »

Hmm, Tony, det visste jag inte. Föräldrarnas hus (byggt runt 63) har röd jord blå nolla och svart fas...
Jo och enda gången du ska bryta nollan i dag är om du har en allbrytare.

Ska man vara helt korrekt vid trefas skall man INTE använda blå till fas, tittar du på en trefaskabel så ska du helst ha 3xsvart (faser) blå (nolla) och gul/grön jord.
De svarta kan vara märkta med 1, 2, 3 för fasföljden.

Den kabeln du beskrev brukar dock användas till tex tvättmaskiner (2 faser + nolla)

Men Tony, hur många tjuvlånade nollor finns det inte i vårt avlånga land...
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

johan: sant
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Stämmer, du ska få 230V resp 0V.

>>ULf:

Det är den GAMLA standarden.

Sen finns det moderniserad std. dvs. om du återanvänder en gammal kabel kör du rätt så långt det är möjligt dvs. Blå nolla & Röd Jord.

Jag litar inte för 5öre på färger längre...
Senast redigerad av Tony 20 januari 2007, 06:16:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Inlägg av Ulf »

Mät båda, i alla brytarkominationer!
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Om jag minns rätt finns den nån helt idiotisk koppling för tre st vanliga SPDT brytare, det var 4 st trådar mellan brytarna. Sedan borde det också gå med 4 st brytare, men det blir en helvetes massa sladdar, om jag minns rätt så blir det dubbelt flera kablar mellan brytarna med varje brytare man adderar... :D
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Tony skrev:Sen finns det moderniserad std. dvs. om du återanvänder en gammal kabel kör du rätt så långt det är möjligt dvs. Blå nolla & Röd Jord.
(Har några sådana).
Man återanvänder inte kabel som har röd skyddsjord!
Så enda sättet att göra rätt där är att byta!
Skriv svar