Jordplan analog/digital

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Jordplan analog/digital

Inlägg av björn »

Tjena hej,
hur brukar ni göra med uppdelning av jordplan mellan analog och digital del och hur viktigt är det?
Jag har sett olika bud på andra forum där vissa tycker det är extremt viktigt medan andra tycker att det är onödigt och inte värt extra jobbet.

Vad är den stora fördelen med uppdelat? är det att man slipper jordloopar som går över hela planet och stör eller (det borde det väl inte bli iofs om kretsrna är "rätt" avstörda?)?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Av egen erfarenhet så är delade jordplan helt värdelöst. Man ska däremot skilja på analoga och digitala delar på kortet. Sedan ska man inte låta en digital ledare gå över jordplanet där analoga kretsar sitter. Returströmmen i en ledare går rakt under själva ledaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vet inte riktigt vad tråden gör i "Mikroprocessor"-delen, men jag håller med rehnmaak.

Jag föredrar att ha *en* ordentlig jord (eller rättare sagt GND). Använder man separat GND för analoga och digitala signaler så är det mycket värre att ordna upp eventuella fel, jämfört med om man har en GND. Tycker att det är lättare att göra "fusklösningar" med separata GND'er som kan resultera i oändliga felsökningar. Men som med allt annat så finns det undantag, svårt att spika en generell regel. Alla GND sitter oftast ihop i slutändan ändå, så man kan lika gärna göra en väldesignad konstruktion och köra med en GND. ..tycker jag. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag tänkte framförallt på kort med mikrokontroller och analog elektronik när jag lade tråden här, men Jimmy har helt rätt i att det blev i fel forumdel då det är en allmän fråga. Någon som kan får gärna flytta tråden till ett lämpligare kategori.

Jag tackar för era svar och synpunker änsålänge, så får vi se om det finns fler åsikter/tankar om detta.
Skriv svar