Matningsspänning på IR2136

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Matningsspänning på IR2136

Inlägg av Beffo »

har kollat på Elfas 73-437-26. En Driverkrets till trefas bryggkopplingar. Man skall altså ge den insignaler som är TTL/CMOS compatibla, Den klarar upp till 600V Matning till bryggan. Men det verkar som utsignalerna från kretsen (som ska kopplas till mosfet'arnas gate)kommer ligga mellan 10-20 V....

Korrekt???

har lite svårt att avgöra vad som är vad..... ;)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är alts en drivkrets för 3st halvbryggor.
Utan att ha läst databladet så gissar jag att det är 10-20V över VS på höga sidan och över GND på låga sidan.
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

vad menar du med vs??

Jag vill driva fetar med max 5 v på gaten
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför bara 5V? Det finns väl inga fetar som jobbar bäst vid så låg spänng? Har du kollar i databladet alls? VS finns med redan på elfas bilder. Ben 18, 22 och 26

BildBild
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

du har rätt, den har en minimum spänning på 10v, kanske 12v, med max på 20v, du får den inte att fungera om du kör lägre:-/ (Själv försökt med andra drivare:-) )

Gå in på denna tråden och fråga Pheer han har i slutet kopplat up just den kretsen i ett test, tända släcka nån ljusdiod, han kommer använda den och styra en 3-fas motor
Du kan även använda denna kretsen om du vill styra en borstlös dc-motor:-)
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Jo därför att jag har en hel hög med RFP12N10L som är gjorda för att drivas med logik-nivå...

Kollar på "vanliga" mosfetar på elfa nu... svårt att vet var man ska börja... vill ju ha billiga som klarar 16-20kHz Vds på 100V 10 A och har låg Rdson... och kan drivas av 73-437-26..

Några tips ?? :?


har läst databladet... var mest bara korkad när jag frågade :D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

PeotryD skrev:Du kan även använda denna kretsen om du vill styra en borstlös dc-motor:-)
Det är ju en trefas motor! Ev. kan man kallad det borstlös DC-motor om den, som en fläkt har inbyggd drivelektronik. Så att den uppför sig som en DC-motor för användaren. Annars är det en 3-fas motor!
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

PeotryD: Jo du har rätt passar till BLDC-motorer... just vad jag ska ha den till.
danei skrev:
PeotryD skrev:Du kan även använda denna kretsen om du vill styra en borstlös dc-motor:-)
Det är ju en trefas motor! Ev. kan man kallad det borstlös DC-motor om den, som en fläkt har inbyggd drivelektronik. Så att den uppför sig som en DC-motor för användaren. Annars är det en 3-fas motor!
Bortslösa DC motorer (BLDC) måste styras, dvs du låter en styrkrets detektera när rotorn kommit till ett läge där det är dags att flytta magnetfältet, alltså växla ledande trasistorer i bryggan. Styrkretsen använder PWM för att lägga ut en spänning på lindningarna. PWM'n går med konstant frekvens och istället är det spänningen på faserna, och styrkretsen som ger ett varvtal.

I en traditionell trefasmotor är de tre faserna lika men 120grader fasförskjutna och frekvensen tillsammans med antal polpar avgör varvtalet. Vill du justera varvtalet varierar du frekvensen.

Ok att en BLDC drivs av tre faser och kanske liknar en trefasmotor men de skiljer sig ålltså en hel del.
Skriv svar