Tänkte göra min NES-kontroll till en PC-joystick

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
filigran

Tänkte göra min NES-kontroll till en PC-joystick

Inlägg av filigran »

Tjena!

Tänkte att jag skulle göra om min gamla NES-kontroll så att jag kan koppla den till datorn via USB, så jag kan köra spelen via datorn med äkta retrofeeling. :)

Har dock lite funderingar.
Har hittat den här sidan, och där står följande:
Here is the wiring diagram RetroZone sent along wit the kit. At the core of the kit is a microcontroller- PIC16C74, this little chip is well known in the USB engineering circles for creating USB based hardware.

Also included in the kit:
2 resistors
2 capacitors
"The wiring diagram" är detta:
Bild
som ser ut såhär i verkligheten:
Bild

Den här kommentaren säger att resistorerna är 1.5kOhm-resistorer, kondensatorerna är 0.33uF (330nF) (den markerad 334 på bild 1) och den andra (markerad 104) är 0.1uF (100nF), "den blå komponenten", den keramiska resonatorn(?), är på 6.0MHz. Allt det är är väl ganska glasklart. Dock står det även såhär:
The article also states you need a PIC16C74; but that is for a 40 pin microcontroller. The correct Microship part number is PIC16C72 (28 pin).
Men, i den här kommentaren står det att:
Also, the two chip numbers above are wrong. It's a 28 pin but the number on the chip is "PIC16C745-I/SP" so it's a PIC16C745.
Vem har egentligen rätt? :P

Jag har kollat på Elfa.se och hittat några delar som jag tror är rätt, men tänkte att jag skulle kolla med er först. :)
Resistorer:
  • #: 60-034-2
  • 1.5kOhm
Dock ligger den på 3W, men i en annan kommentar står det:
both resistors are 1/4 watt, 1.5k ohm.
Är det "en fjärdedels" watt, eller hur ska man läsa det?

Resonator:
  • #: 74-622-29
  • 6.0MHz
Kondensator #1 (märkt 334):
  • #: 65-184-27
  • 0.33uF (330nF)
Kondensator #2 (märkt 104):
  • #: 65-183-69
  • 0.1uF (100nF)
Microchip/kontroller (PIC16C745-I/SP uC DIL28):
  • #: 73-347-41
Är detta rätt chip? Enligt den andra kommentaren så är det ju en "I/SP", men "uC DIL28"-delen är inget att bry sig om eller?
Det är den jag hittar på elfa som verkar stämma.

Verkar det som om de övriga delarna är rätt? Alla tips och förslag är välkomna!
Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Tänkte göra min NES-kontroll till en PC-joystick

Inlägg av vfr »

745:an är den enda av de uppräknade PIC:arna som har USB så det är nog den som är korrekt! Det är visserligen en gammal PIC utan flashminne, d.v.s ej raderbar i plastkapsel, men det spelar nog mindre roll om du bara ska programmera en eller flera med färdig kod. Vid utveckling vill man inte ha dessa idag utan använder de mycket smidigare flashvarianterna istället.

Tyvärr finns inte precis denna 745:a i flashvariant utan skall man ha flash och USB så måste man använda en PIC18 som inte är kompatibel med PIC16.
Senast redigerad av vfr 21 januari 2009, 22:09:54, redigerad totalt 1 gång.
filigran

Inlägg av filigran »

Ah, ok. Men då är de desto dyrare antar jag? :) Tycker 59,50:- är lagom. :P

De andra komponenterna verkar stämma? Bara att beställa och börja leka? :)
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Lägg till en pic-programmerare på din lista. (om du inte har en redan.)
Och lite tid att lära dig pic-programmering. (om du inte redan kan.)

Hmmm, nu blev man lite retrosugen ju... :D

Mvh
Wombat
filigran

Inlägg av filigran »

Hm, ok. Jo, jag läste något om att man var tvungen att programmera PIC-en, glömde visst av att fråga om det. :)

PIC-programmering ska nog gå att lära sig. Verkar som man kan koda det i C++, så det ska nog gå bra. Annars får man väl lära sig assembler. Det kan ju alltid vara roligt. :)

Men, vad för programmerare behöver jag? Googlat runt lite, hittade nåt på Kjell, ... är det en sån du menar? Behöver jag ett experimentkort oxo?

Finns det månne billigare såna någonstans?

Typiskt att det skulle behövas mer grejer. :P Jag som tänkte jag skulle klara mig under hundralappen. :)
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Om du inte har färdig programkod/hexfil till PICen, så kommer det nog ta ett bra tag för dig att få till en fungerande adapter.

Jag noterade att någon gjort ett motsvarande projekt med en modern PIC, och dessutom tillhandahåller hexfilen, färdig för programmering. --> http://www.zero-soft.com/HW/USB_NES

Någon på forumet kanske kan programmera PICen åt dig om du vill slippa köpa en programmerare.
filigran

Inlägg av filigran »

Ja, den där sidan har jag också hittat när jag kikat runt, men den första verkade enklare för en som har grundläggande elkunskap och minns minimalt av digitaltekniken i skolan. :P

Men det verkar som han ytmonterar allting på ett kretskort, och då måste jag beställa ett sådant, samt hitta utrustning för att montera det.

Har ju inte tillgång till några grejer hemma. Jag har ju lödkolv och sådär, men inget avancerat. :) Visst, det finns på mitt gamla gymnasium, men vi fick aldrig köra igenom mikroprocessortekniken, de hann inte med. Det hade ju kommit väl till pass nu annars. :)

Hur ska jag gå tillväga? Kan jag använda hans HEX-fil, och följa den första guiden? Byta ut den PIC:en mot en nyare flashvariant (hittar inte den han använder på elfa, finns väl något motsvarande?) och få det att funka? Programmerare lär ju finnas på skolan, och det kan väl säkert lärarna hjälpa till med. Nån fördel ska man väl ha för att man stod ut tre år med dem. :P
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Då har du nog missuppfattat. Den "moderna" designen är ju i princip helt identisk, förutom att den har faktiskt har färre komponenter och är lite smartare designad.
Han använder ytmonterade komponenter, men samma komponenter finns givetvis att köpa i vanligt hålmonterat utförande. (Kjell&Co har PIC18F2550)

Du kan inte använda hans HEX-fil till PIC16C745, du måste skriva din egen i så fall.

Det finns, vad jag kan se, egentligen ingenting som talar för att bygga den första varianten. Om man inte vill lära sig PIC-programmering på en smått antik modell förstås. Det måste givetvis bli rätt på första försöket också, eftersom PIC16C745 bara kan programmeras en enda gång :roll:
filigran

Inlägg av filigran »

Aha, smidigt. Då gäller det bara att hitta komponenterna jag behöver då. :)

Vad är det för skillnad på de olika resonatorerna?
Det finns ju några olika, som ser ganska lika ut, på 4MHz:
  1. 74-622-11 - 4,00 MHz resonator CSTLS - typbenämning CSTLS4M00G53-A0
  2. 74-624-52 - 4,00 MHz resonator CSTLS - typbenämning CSTLS4M00G56-B0
  3. 74-701-31 - 4,00 MHz resonator - typbenämning KR4.00MLW5B
  4. 74-701-80 - 4,00 MHz resonator - typbenämning KR4.00MLB5B
Priset är ju inget egentligen, men är det något annat som skiljer?
Det som verkar skilja dessa åt enligt infon på elfa är ju storleken, priset, tillverkare och sen att #3 har två ben ...
#1: Storlek: 30x7x2 - Pris: 6,76 - Tillverkare: Murata - Varför så stor? Iofs med förpackning ..
#2: Storlek: 15x10x4 - Pris: 4,95 - Tillverkare: Murata
#3: Storlek: 12x10x3 - Pris: 4,76 - Tillverkare: Keyseg Technology (Kingstate) - Den här har bara två ben ...
#4: Storlek: 12x10x3 - Pris: 4,76 - Tillverkare: Keyseg Technology (Kingstate)

Behöver jag två eller tre ben? Två gissar jag? Isåfall är det bara #3 som är intressant?

Jag har svårt att hitta kondensatorer med rätt kapacitans som ligger på 16V på elfa.. funkar det med något annat, antingen med högre spänning eller högre kapacitans?

Tack för alla snabba och bra svar! Verkar vara ett trevligt forum det här. :)
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

I ditt wiring diagram är det ju en trebent 6MHz resonator, det kanske är en sådan du ska använda.

Ang kondensatorn, så är spänningen MAX vad kondensatorn tål, du kan därför utan problem välja en med högre max spänning.
filigran

Inlägg av filigran »

gurgalof skrev:I ditt wiring diagram är det ju en trebent 6MHz resonator, det kanske är en sådan du ska använda.

Ang kondensatorn, så är spänningen MAX vad kondensatorn tål, du kan därför utan problem välja en med högre max spänning.
Ja, fast den första posten gäller inte längre. :) Nu kör jag på följande, enligt http://www.zero-soft.com/HW/USB_NES :

Kod: Markera allt

Microchip  	               PIC18F2455  	                  PIC18F2455-I/SO-ND
Murata Electronics 	       4MHz Ceramic Resonator 	       490-1200-1-ND
Panasonic 	                100nf (16V) Ceramic Capacitor 	PCC1870CT-ND
Panasonic 	                220nF (16V) Ceramic Capacitor 	PCC1874CT-ND
Panasonic 	                1uF (16V) Ceramic Capacitor      PCC1896CT-ND
Dock kan jag inte ytmontera, så jag får välja liknande komponenter fast hålmonterade.

Chippet hittar jag på Kjell, men resten är lite problem med. Se min förra post. :)
Men om jag kan använda en med högre spänning, så är det ju lite lättare. Vet dock inte exakt vilken sorts kondensator jag behöver? Finns ju många 0,1uF (100nF), som i mina ögon ser likadana ut förutom benämningen på dem. Funkar det med vilken som, så länge kapacitansen stämmer?

Två exempel:
65-716-73 - Keramisk kondensator 0,1uF/50V X7R 1m
65-716-81 - Keramisk kondensator 0,1uF/50V X7R 2m

För mig är det en 0,1uF-kondensator, 50V maxspänning ... Men .. 1m? 2m?

Som ni förstår så har jag inte mycket koll på det här. :)
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Jag tittade på schemat, du ska ha en trebent eftersom ett ben går till OSC1 ett till OSC2 och ett till GND.

Det där med 1m eller 2m har jag ingen aning om vad det är... kanske fysisk storlek?
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Du ska ha en trebent resonator (den har inbyggda lastkondensatorer, så slipper du tänka på det).
CSTLS 74-624-52 ser bra ut. Det som verkar skilja mot 74-622-11 är förpackningstypen (bulk/tejp) samt parametern "initial frequency tolerance and load capacity". Men vad jag kan se så funkar båda bra.

Skillnaden mellan dessa två är avståndet mellan benen, 1m = 2,54mm. 2m = 5,08mm. m står nog för modul.
65-716-73 - Keramisk kondensator 0,1uF/50V X7R 1m
65-716-81 - Keramisk kondensator 0,1uF/50V X7R 2m
Det spelar ingen roll vilken av dom du tar.

Bra val till de andra:
65-727-21 Keramisk kondensator 0,22uF/50V Z5U 2m
65-728-12 Keramisk kondensator 1,0uF/50V Z5U 2m
filigran

Inlägg av filigran »

Perfekt!

Då var delarna klara. Steg 1. :)

Steg 2: Läsa schemat och koppla.
Här är det lite klurigt, tycker jag, då jag själv har mycket lite erfarenhet av att läsa scheman.
Bild

Kablarna i kontrollern motsvarar följande i hans schema:
NES_DATA = gul
NES_CLK = röd
NES_LATCH = orange
VCC = vit
GND = brun

I USB:n är det:
VCC = röd
D- = vit
D+ = grön
GND = svart

Vart NES_DATA, NES_CLK, NES_LATCH ska in, det förstår jag. Likadant D+ och D-.

Men resten?
VCC finns det ju två av .. ska båda kopplas på pin 20?

Vad är OSC1, OSC2, VPP, PGD och PGC?

Och GND, hur funkar den? Ska alla GND kopplas på den svarta kabeln till USB:n? Det finns ju tre ut från PIC:en ...

Ingen som kan kladda ihop ett fint litet "wiring diagram" precis som från den första siten? Ett sånt kan jag nog förstå, hoppas jag. :P

Fan vad jag stör mig på att vi inte fick lära oss det här ordentligt i skolan. :sad:
Som vanligt går man in med inställningen att "det här ser ju lätt ut .. det kan man nog lösa" .. tji får man, varje gång. :)

Finns det förresten nån bra onlineresurs där man kan lära sig att läsa såna här scheman?
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Schemat är inte så krångligt. I stället för att dra ledningar mellan alla pinnar har man istället döpt ledningarna. Alla ledningar med samma namn sitter ihop. Alla GND sitter ihop, alla VCC sitter ihop, alla (två) OSC1 sitter ihop osv.

Kladdade ihop en bild:
Bild

Jag har inte kollat jättenoga på pin-nummer och färger, så granska det kritiskt. Färgerna på NES_DATA osv tog jag bara som du skrivit, vet inte om det stämmer.
Skriv svar