Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 11.06 2014-10-23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.50 2012-04-25 

Blev medlem: 20.24 2007-11-19
Inlägg: 166
Ort: Tranås
Hejsan!

Jag och ett par glada polare delar garage och håller på att installera värmesystem där nu. Systemet består av en olja/vedpanna, oljebrännare, cirkulationspump och "aerotemper" som ska kunna startas samtidigt.
Tanken är att förvärma lokalen på olja någon timma innan ankomst och sen gå över på vedeldning.

Behöver bygga något snitsigt nu som slår på strömmen till värmesystemet och helst slår av efter någon timme eller 2. Start av oljebrännaren styr pannan automatiskt så fort den vippströmbrytaren är påslagen. Timer fungerar inte då vi inte är där regelbundna tider. "Tidrelät" måste kunna bryggas över så man kan köra pannan så länge som man nu är där.

Antar att jag behöver ett 230V tidrelä (stod massor om invertering, m+c tillslag osv så förklaring på detta behövs), men kopplingen mellan telefon och relät är ännu mer problematiskt. Är budgetbygge så några färdiga paketlösningar blir nog lite dyrt.

Känns meningslöst att gissa mer utan låter proffsen förklara för mig hur det ska lösas! :)

MVH Hampus


Senast redigerad av Bumpe 08.36 2012-04-26, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.33 2012-04-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.43 2010-10-18
Inlägg: 440
Ort: Kalmar
Om du har tillgång till fast internet kan detta vara ett förslag:
http://www.telldus.se/products/tellstick_net
Som med lite tillbehör och extra fix med ett relä borde kunna fungera


Eller via gsm och ett relä:
http://www.clasohlson.com/se/GSM-larm-med-fjärrstyrning-Ontech-GSM-9030/Pr362405000


      / Petter

_________________
Keep it simple, Stupid!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.36 2012-04-25 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 16913
Ort: Östergötland
Du bör inte köra pannan kallare än 60°C så sätt en termostat på fläkten.

_________________
Det finns 10 sorters människor. De som förstår binära tal, och de som inte gör det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.45 2012-04-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.43 2010-10-18
Inlägg: 440
Ort: Kalmar
Självklart går det ju även att göra ett "fulhack" med en gammal mobil.
Men eftersom folk ringer fel och operatörerna då och då skickar sms med info och
nya priset så måste man på något sätt filtrera trafiken som kommer till mobilen.

Ett sätt kan vara att via olika profiler bara låta vissa nummer komma igenom
men det är ju lite telefon och medel specifikt.



    / Petter 

_________________
Keep it simple, Stupid!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.52 2012-04-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.52 2007-08-15
Inlägg: 9789
Ort: I ditt oscilloskop! (kalmar)
Om man vill fulhacka mobiler så kan man använda Siemens bla. I dom så kan man tex. lägga in nummer i oilika grupper, ställa in om vibratorn ska starta isv.. Så om man lägger till rätt nummer i en speciell grupp som inte är default så kan man ställa in så att vibratorn bara startar när ett nummer till den gruppen tas emot. (Om man nu vill använda vibratorn för att triga nåt externt)

_________________
I behov av FTP server? Kasta iväg ett PM..
Youtube: http://www.youtube.com/user/sk7ca Web: http://web.flashserv.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.00 2012-04-25 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 4643
Dum fråga men tänker ni köra glykolblandning för att inte behöva värma över plusgrader när lokalen inte används, eller kommer ni köra +5* grundvärme?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.30 2012-04-25 

Blev medlem: 20.24 2007-11-19
Inlägg: 166
Ort: Tranås
Mediespecialist skrev:
Om du har tillgång till fast internet....
Eller via gsm och ett relä:
http://www.clasohlson.com/se/GSM-larm-med-fjärrstyrning-Ontech-GSM-9030/Pr362405000
/ Petter

Fast internet kommer ej finnas, den andra modellen verkade dock ganska smidig :) Frågan är bara hur man kopplar över till "normaldrift" utan att göra något dumt? Borde nog jaga rätt på en manual och läsa på lite :)

danei skrev:
Du bör inte köra pannan kallare än 60°C så sätt en termostat på fläkten.

Hur noga är detta egentligen? Systemet kommer starta från iskallt så vänta tills 60C uppnåtts känns sådär.

Electricguy skrev:
Om man vill fulhacka mobiler så kan man använda Siemens bla.

Det verkade ju lämpligt att kunna styra att man bara har vibrator från vissa nummer! Hur gamla lurar gäller detta för? :)

MiaM skrev:
Dum fråga men tänker ni köra glykolblandning...

Finns inga dumma frågor men ja, det blir glykolblandat vatten och så får de bli så kallt det blir :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.40 2012-04-26 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 16913
Ort: Östergötland
Eldar du i en kall panna kommer du att få kondens.

_________________
Det finns 10 sorters människor. De som förstår binära tal, och de som inte gör det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.22 2012-04-26 

Blev medlem: 21.20 2007-11-17
Inlägg: 456
Ort: LUND
Kondens är nog inget du behöver oroa dig över, ställ termostaten på framledningen på 60-70grader. Även om du får en returtemperatur på 30-40grader från aerotempern så kommer dina rökgaser förmodligen hålla mer än 100grader(kondenserande oljepannor är sällsynta). Startar du pannan med en iskall värmebärare(glykollösning) så är ditt största bekymmer troligen problem med sprickbildningar på grund av värmespänningar. Den lilla kondens du bygger upp under tiden kommer försvinna ut med rökgaserna så fort pannan är uppe i temperatur.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.08 2012-04-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.52 2007-08-15
Inlägg: 9789
Ort: I ditt oscilloskop! (kalmar)
om siemens lurar jag har haft var en M65 och en C65. Dom är rätt så gamla nu dock.

_________________
I behov av FTP server? Kasta iväg ett PM..
Youtube: http://www.youtube.com/user/sk7ca Web: http://web.flashserv.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.17 2012-04-26 

Blev medlem: 14.59 2006-02-27
Inlägg: 2543
Ort: Asby (Österbymo, Östergötland)
Köp detta av mig: Larm med GSM för 500kr. (finns i tranås)
Då får ni ett larm om ni vill ha, men främst en låda som man kan ringa till och dra utgångar på.

Sen kompletteras det med ett tidrelä, känner ni folk på OEM här i stan så är den saken löst. Koppla en vanlig brytare paralllellt med tidrelät för kontinuerlig drift när ni är på plats.

Behövs hjälp med inkoppling så finns jag. :wink:

Edit: Länkade till fel..

_________________
6år efter mina första PC såg jag internet för första gången!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.04 2012-04-26 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 16913
Ort: Östergötland
Ranstam: Nu pratar vi om olika saker. Det är unjefär som du föreslår som jag tycker han ska göra. Kör inte fläkten om pannan är kallare än 60°C. Om han kör en areotemper få fullt ös i en kall lokal så kommer pannan aldrig upp i temperatur.

Har du shunt på pannan eller ansluter du rakt på?

_________________
Det finns 10 sorters människor. De som förstår binära tal, och de som inte gör det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.57 2012-04-26 

Blev medlem: 21.20 2007-11-17
Inlägg: 456
Ort: LUND
Det kan ju behövas någon styrning på fläkten beroende på hur systemet ser ut. Beroende på vilket flöde cirkpumpen ger och vilken effekt brännaren är på, ett annat alternativ är en fast strypning på aerotempern.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.04 2012-04-26 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 4643
Vad gäller omställbara telefoner så kan man välja olika ringsignaler för olika nummer på vissa telefoner, t.ex. gamla Ericsson A2618. Jag minns inte om man kan skapa en "signal" som bara består av tystnader. Om man kan skapa en "tystnad-signal" så kan man ju lägga den som default, stänga av alla SMS-ljud å sånt, och välja en ljudlig signal för de nummer som ska kunna starta värmen, och trigga på signalen till summern/buzzern.

Just ja, samma A2618 kan också säga namnet på den som ringer, om man har handsfree inkopplad! Om man lär in "röstaktiverad uppringning" (används i normalfallet så att man trycker på ring och säger namnet på den man vill ringa till) så kommer telefonen ihåg ljudet från de namn man lärt in och spelar upp ljudet för de numren. Lär in ett namn för alla de nummer som ska trigga värmen, och starta värmen vid ljud från handsfreeutgången.

OBS att man bör ha rätt bra koll på hur man bygger så att värmen inte falsktriggas av GSM-störningar.


Vad gäller kondens o.s.v. så måste man ju givetvis få upp värmen på nåt sätt och det verkar bara dyrt och långsamt att börja med en elpatron. En oljepanna som funkar för ved men inte är speciellt anpassad för ved är väl dessutom inte värd så mycket pengar, om man är beredd på att panna och skorsten slits snabbare så kan man kanske leva med kondensen. Dessutom så är målet såklart att pannan blir varm vid varje värmning och då lär den torka bort kondensen, d.v.s. kondensen lär bara finnas där en kortare stund (vet inte hur lång tid det tar att värma upp pannan men gissar på klart under en timma). Jag skulle nog mer oroas för kondens när hela systemet är kallt, men det är ju inte mycket att göra åt mer än att kanske ha visst självdrag och en avfuktare (som tål och helst funkar vid minusgrader).

Jag håller med övriga, ställ oljebrännarens termostat på tillräckligt hög temperatur (80 grader är vad jag förstått vad som rekomenderas) och kör inte cirkulationspump+aerotemperns fläkt förrän pannan blivit varm. Om du inte vill krångla med att montera fler termostater på pannan så kan en reläkoppling med lämpliga hållkretsar o.s.v. vara kopplad så att aerotemper och cirkpump startar när brännarens termostat slagit av brännaren, men sen fortsätter gå ända till hela anläggningen stängs av. (Givetvis får aerotemperns fläktmotor också styras av termostat så att den inte går ifall det redan är +27 i lokalen, typ). Om du har riktig tur så har brännartermostaten en normalt öppen och en normalt sluten utgång, då är det bara att använda ena utgången till brännaren och andra till att trigga hållkretsen för aerotemper-fläkt+cirkpump. (Ja, om du vill så är det kanske bra att köra cirkpumpen konstant direkt när anläggningen startar och bara styra aerotempern så att den startar när brännaren stannat första gången). På så sätt kommer pannan upp i värme så snabbt som möjligt och kondensen minskar.

Å andra sidan, om man är rädd för värmespänningar så kanske (eller kanske inte?) det faktiskt är bra att köra cirkpump + aerotempern på max direkt när systemet startar, för då kommer det ta längre tid att värma upp pannan. Välj själv :wink:


OBS, det här är bara en spekulation från min sida baserat på rykten och antaganden:
Vad gäller glykolblandning så har den vad jag förstått mycket lägre ytspänning än vanligt vatten, så kraven på tätning är högre. Jag vet inte om vanliga "rörmokarmetoder" fungerar med glykolblandning. Eftersom du pratar om garage så antar jag att åtminstone nån av er kan hårdlöda och/eller svetsa, då kan det nog vara bättre att försöka hårdlöda/svetsa alla rörkopplingar (möjligtvis förutom på aerotempern, det är väl den enda del som faktiskt har ett andrahandsvärde att tala om skulle jag tro). Slutet system är nog också en bra idé, jag vet inte vad som händer när/om glykol avdunstar, dels hur nyttigt/onyttgt det är att andas in ångorna och dels vad som händer med förhållandet glykol-vatten (typ ena beståndsdelen kanske dunstar tidigare än den andra). Kolla också upp vad kokpunkten blir med glykol i vattnet, jag vet inte själv men misstänker att det inte självklart är samma som för vanligt vatten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.21 2012-04-27 

Blev medlem: 20.24 2007-11-19
Inlägg: 166
Ort: Tranås
Jag har 2st strypningar på framledningen till mina 2 aerotemper (hemmabygd modell med kylare från saab från början) för att kunna justera in effekten sinsemellan och vattenhastigheten.

Hur ska man göra nu då, kan vi enas om ett beslut. Snabbt uppvärmd panna med avstängd "värmeslinga" ger mindre kondens medan att köra igång hela systemet på en gång ger mindre värmespänning och troligtvis värme snabbare.

Systemet är draget med "rorkokarkopplingar" på pannan och med PEM+Gummislang inomhus. Tycker inte glykol är speciellt mycket svårare än rent vatten att stänga in, iaf inte i ett fordon.

Har abra hittat ett uttag till brännaren, termostaten till den sitter nog långt inne i pannan som är en CTC regent för övrigt.

Var hittar man billiga "230V relä", de har säkert ett mer korrekt namn. Antar att jag behöver:
1. Ett relä för att avlasta pumputtgången så fläktarna går på relät.
2. Ett håll/tidsrelä lär behövas gärna med 12V spolspänning.
3. Ett relä med 12v spolspänning och tål 230V kontaktorspänning om man inte hittar något hållrelä som gör det.

Miam: Kan du förklara lite mer ingående hur denna hållkrets funkar, ska byggas och kopplas in?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enkan, Fortran, thebolt och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010