Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt?

Inlägg av Teknikern »

Min induktionshäll gav upp så jag tänkte göra nåt användbart av resterna, en platta funkar, den stora funkar inte (det är en sån med 2 induktion och 2 infraplattor). Nu smälter jag aluminium med gasol/spilloljebrännare men tänkte övergå till induktion istället så tankarna har redan funnits.

Kanske det också funkar att värma fastrostade bultar och annat med om man använder samma drivsystem? Jag kan nada om detta så innan jag kastar resterna tänkte jag höra om nån har kunskapen om vad som ev. är möjligt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Henry »

En stor del av hela plattytan måste ha metall över sig för att systemet skall gå igång, en mutter är inte i närheten. Smälta aluminium? Jag vet inte hur varm en kastrull blir i botten om man sätter dit den tom och drar på fullt flås på plattan men för att smälta aluminium kräver minst 660 grader så botten måste komma upp i dryga detta. Tvivlar på att det kan bli så varmt av en eller annan anledning som tex att kanske elektroniken känner av detta och drar ned effekten bra tidigare eller så pga att överföringen av energin till kastrullens botten minskar radikalt vid sådan temperatur.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Teknikern »

Min tanke var snarare att slakta elektroniken och bygga en oreglerad driver av delarna utan nån form av säkerhets och styrarrangemang mer än en strömbrytare för av och på. Vanliga plattor av gamla stuket som blir glödröda när dom glöms på är potenta att smälta aluminium men jag tror som dig, använda den som den är funkar inte.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av helmut »

Har besökt tre företag som smälter ner skrot och tillverkar nya metallprofiler av stål. Det ena företaget hade en helt sluten ugn som smälte mer stålskrotet med el.
Det andra bruket som smälte ner mindre mängd stål på ca 300 kilo körde med en spole runt degeln som man sedan kunde lyfta upp för att hälla ner den smälta stålen i gjutformarna. Även här smältes stålet med någon typ an induktionsspole.
Det tredje bruket behövde lite högre temperatur men även här körde man med induktionsugn för att smälta stålet.
Funderar på om det skulle gå att använda elektroniken. i spisen men skrota plattan och linda en spole av kantaltråd "samma typ av tråd som finns i värmefläktar" runt en degel.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Teknikern »

Spolen blir ju inte varm, man kör ju med grov koppartråd eller kopparrör så kanthaltråd behövs inte och frågan är om det ens skulle funka som spole?

Du är inne på mitt tänk, skrota plattan men köra med elektroniken.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av danei »

Du ska ha en ledning med låg resistans inte hög.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Janson1 »

Jag har på prov köpt en sån direkt:
https://www.banggood.com/20A-ZVS-Induct ... rehouse=CN
Den har ett kopparrör som ledare och skall enligt uppgift värma det mesta i metallväg, bara det får plats inne i spolen. Det är väl nåt liknande du skall bygga Teknikern? Bromsrör i koppar borde gå utmärkt att bygga en egen spole i.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Gizmo »

Nu vet jag inte exakt hur en induktionshäll fungerar, men för induktion där man smälter saker med induktionsspole så brukar spolen vara gjord av kopparrör, och för att inte röret ska glöda av någonstans på mitten så kyler man röret genom att pumpa vatten genom det.
Det behövs en del effekt, hur mycket är en spisplatta på? 1400 W? Skulle gissa att man vill ha mer effekt än så för att smälta saker (å andra sidan beror det kanske på hur välisolerad degeln är eller om det försvinner värme från det man hettar upp?).
Den där du länkade till på banggood är mer leksak än användbar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Teknikern »

Kopparrör med kylning är det jag ska ha, en gång för över 30 år sen var jag på ett metallsmälteri där dom gjorde "pellets" av gamla vägskyltar, motordelar och allsköns aluminiumskrot med just induktion men jag har helt glömt bort hur dom fick aluminiumet att smälta då den inte är magnetisk. Ugnen var typ "en grop i golvet" bara och sen skopades smältan upp på ett roterande stålbord med koniska hål i för att svalna innan pelletsen hamnade i gamla tomfat för vidare transport ut ur landet.

Arbetsmiljön och rökgasreningen var verkligen "sådär" minst sagt så dom fick sedermera slå igen, sista spiken i kistan var när dom smälte gamla transformatorer en dag det var "lågt i tak" och röken drev in över ett dagis. :eek2:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Henry »

Det här ZVS grejerna är väldigt lätta att bygga och funkar att värma upp allt som en magnet fäster mot och således inte väldigt mycket annat än järn. Även om annat ändock blir allt från inte varmt alls till rätt så varmt så blir det inte i närheten så varmt som tex järn och jag skulle starkt gissa på att induktionshällar fungerar efter denna princip. Det är därför som tex inte rena rostfria kastruller fungerar på de utan bara de som har järn i botten på ett eller annat sätt.

De hembyggda varianterna eller liknande som går att köpa på nätet värmer bara upp järn till dess curie temperatur som är väl runt en 600 grader eller så då det inte är magnetiskt längre och således inte kan gå högre i temp med den princip de arbetar efter.

Det går dock att komma förbi detta men då krävs det hyfsat komplicerad elektronik, om än fullt möjligt att slänga ihop själv, men då kan man smälta alla metaller till i princip vilka temperaturer som helst och det enda som begränsar är effekten. Det är denna sista princip som raffinaderier använda sig av om de smälter järn och dylikt med induktion.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av E Kafeman »

induktionsplatta som värmer järnkastruller fungerar teknisk exakt på samma sätt som induktiva smältugnar för andra metaller.
Alstrade värmen är ett resultat av att metallen försöker motverka förändringar i dess magnetfält (Lentz lag).

Att magneter fäster bättre på järn har inte med saken att göra.
Skillnaden mellan spisplatta och seriös induktions-smältugn är vilken högfrekvent impedans man har i lindningarna och var det högfrekventa magnetfältet koncentreras.
Att man väljer högfrekvent ström beror på skinn-effekten och att därmed induktiva förlusterna får mer rimliga impedanser än vid t.ex. 50Hz men rent teoretiskt fungerar det även vid låga frekvenser.

Tänk det hela som en transformator med sekundär lindning kortsluten. Plattan är primär lindning och metallen man vill värma är sekundär lindning.
Största värmen avsätts på den lindning som har högst impedans.
Järn är sämre induktionsledare än aluminium -> järn har högre impedans som sekundärlindning än aluminium och därmed kan högre impedans på primärlindning tolereras och ändå avsätta huvudsakliga värmen i järnet, när det gäller vanlig induktions-spis.

För att smälta aluminium effektivt behövs betydligt lägre impedans i primär lindning än för att värma järn-kastrull, och aluminiumet ska befinna sej där magnetfältet är som störst. En vanlig induktions-platta duger inte.

Drivsteget i en induktions-spis är anpassat för en högre impedans och drivsteget brinner förmodligen upp om man lastar den med för låg impedans, så den är nog bara att glömma.
Det är höga strömmar som är mer intressanta än hög spänning om man ska smälta aluminium.
Drivsteg finns att köpa i alla storlekar. Mindre steg kan köpas på Ebay elller typ enligt länk ovan..
Om primärlindningen är en flervarvig spole är det högsta magnetfältet i mitten av denna spole, vilket då är lämplig plats för en smält-degel(sekundär lindning).

Ett enklare alternativ att smälta aluminium i mindre skala är i sk ljusbågs-ugn.
Två grafit-stavar i en isolerad degel där man mha ljusbågens värme smälter aluminiumet. Populärt är att plocka grafitstavarna från vanliga zink/kol-batterier, D-celler eller större.
Drivströmmen tas ofta från ombyggda transformatorer från mikrovågs-ugnar men det går utvärdera konceptet mha trafo från vanlig pinn-svets fast det kan bli lite svårare att hålla igång el-bågen på max effekt.

Aluminium smälter vid låg temperatur så det är ingen match för en ljusbåge som kan hålla uppåt 5000C.
Lite svårare, här smälter man Volfram, smältpunkt 3400C:
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Janson1 »

En ljusbågeugn som youtubeklippet visade verkar vara svår att kontrollera? Det är väl här en induktionsspole med tillhörande elektronik kommer in i bilden? Jag har ju köpt den induktionsvärmaren som jag länkade till så jag får väl starta upp den och se vad som händer... Mitt tänkta användningsområde var att kunna punktvärma en fastrotad mutter.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Teknikern »

Klippet med ljusbågsugnen var intressant men är inte användbar då jag smälter i ståldegel pga. att grafitdeglar dels är dyra, inte håller länge och är spröda. Min "degel" är botten på en avkapad gasflaska med 3 påsvetsade ben som står i ett Isokaern-skorstensblock matad med en blandning av spillolja och gasol. Konventionella äldre ugnar vet jag matas med diesel och har en vanlig dieselbrännare eller så kör dom med gasol men induktion och ståldegel borde ju vara modellen i en mindre verksamhet som inte används dagligen så jag slipper det kladd som ofrånkomligen blir av oljan.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av E Kafeman »

Större ljusbågsugnar har vanligen toppmatade grafit-elektroder och det fungerar även med stål-botten. Ljusbågen väljer enklaste vägen, vilken kan vara genom skrot eller med elektroderna nedkörda direkt i smältan .
Ljusbågs-ugn är vanlig industriellt, särskilt vid aluminium-smältning, men har aldrig hört talas om större induktions-smältverk.
Exempel på ljusbågs-ugn med trefas topp-matning från: https://www.researchgate.net/publicatio ... gures?lo=1
Cross-section-trough-an-EAF.png
Induktionsväme av stål -behållare fylld med aluminium-skrot kommer i första hand värma stålet eftersom det är störst förluster i stålet. Du kan lika gärna värma med vanlig spiskok-platta baserad på volfram-tråd eller linda själv en platta av volfram för större effekter och värmetålighet.
Det fungera då aluminiumet så småningom indirekt smälter av strålvärme från stålbehållarens väggar, precis som när du eldar utvändigt om behållaren, men blir mindre effektivt. Man får värma långsammare under längre tid om inte järnet ska smälta. Värmeisolering kan hjälpa en del. Värmeförlusterna i olje-eldad ugn relativt elbågs-ugn kan vara en faktor 10 då mesta värmen blåses bort om man inte har mer avancerad brännare där rest-värmen från förbränningen kan tillvaratas.

Denna länk ger rätt bra beskrivning av vanliga typer av industriella elektriska smältugnar: http://www.wikiwand.com/en/Electric_arc_furnace
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Smältugn för aluminium av gammal induktionsspis, möjligt

Inlägg av Henry »

Har inte sett någon som värmt upp annan metall än järn eller annan metall som är magnetiskt till glödande med de ZVS grejerna som går att få tag på och det som de fungerar bäst till dessa är just metaller som är magnetiska från början. Det var alltså dessa ZVS jag menade med metaller och magnetiska, om någon nu ev trodde något annat.


Angående ljusbågsugn så hade jag kul en gång i tiden med att smälta både sten och koka järn med två kolstavar och ett AC svetsagg på 200A, blir en satans värme.
Skriv svar