Stängelaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Jag tänkte inte nämna det men jag kortslöt faktiskt med en sladd och det small till rejält kan jag säga. Det var väl en variant av skruvmejselmetoden :) Men tom på ström blev den i alla fall.

Tyvärr har ja redan skruvat ihop aggregatet och det sitter dessutom redan ute och håller hästarna på plats. Men det är ju inte så svårt att ta in igen och det är ganska lätt att skruva isär. Nu har jag ju dessutom lite tips på hur jag tömmer kondensatorn på ström. Jag får väl mäta hur hög spänning det är på den. Jag tänkte faktiskt på en glödlampa men läste i en annan tråd att det kunde vara uppåt 700 v i den. Jag tvivlar dock på att det är så mycket.

/Mats
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stängelaggregat

Inlägg av Magnus_K »

Gjorde det samma för ett tag sen. Tyvärr var det med fingret och tillfälligt kaos var ett faktum :)
Har lite svårt att se, men eventuellt ligger det gröna stora ensamma motståndet (bredvid kondingen) parallellt med kondingen, och kommer agera "bleeder". Dvs kortsluta kondingen. På så sätt dräneras den automagiskt efter en stund. Men som sagt, kan eventuellt se fel och om du låter agget vara ifred en stund och sedan spänningsmäter mellan polerna så ser du om det stämmer eller inte.

Meningen med mitt inlägg var bara att informera dig vad du ska titta efter nästa gång. Det kommer säkert fungera bra ett bra tag framöver och det är inte ens säkert att det var en sprucken lödning, utan bara att det såg ut så på bilden.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Stängelaggregat

Inlägg av senmathal »

Det är nog möjligt att den laddar ur efter en stund och det vore ju i så fall en bra säkerhetsgrej. När jag kortslöt den hade jag precis tagit ut sladden ur väggen. Hur länge kan en kondensator hålla laddningen om den är helt opåverkad?

Jag misstänker att du har rätt när det gäller lödningen. Den ser i åtminstone i ena kanten ut lite som den dåliga lödningen på TRIACen. Vad är det som får en lödning att spricka och bli dålig?

Än en gång har man i alla fall blivit påmind om att det lönar sig att göra ett försök att laga innan man skickar iväg något på soptippen. Inte minst med alla fantastiska forum som finns nu för tiden. Tack än en gång för hjälpen.

/Mats
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Stängelaggregat

Inlägg av SM7CZR »

Vad är det som får en lödning att spricka och bli dålig?
Min erfarenhet:
Det vanligaste är när komponentbenen omväxlande blir varma/kalla.
Sedan kommer de lödningar som varit dåligt (slarvigt) gjorda från början.
Skriv svar