Häftig klocka! (kedjeroterande motor)
Häftig klocka! (kedjeroterande motor)
klocka på nätet,svindyr såklart. Tänker att det kan ju inte vara så svårt att bygga en egen? Vad behövs,snäckväxel med lämplig utväxling? Tänker på en mekanisk timer men den pallar ju så klart inte att driva en typ cykel/mc kedja. Ide´n är ju iallafall häftig! Förslag på lämpligt (UR)?
Vad det rör sig om //blueint
Hittade denna Vad det rör sig om //blueint
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Häftig klocka!
Hur mycket kraft krävs det egentligen för att snurra på den där?
Tänkte om inte helt enkelt timvisaren i ett vanligt urverk skulle kunna fixa det..
Edit: Minutvisaren är ju givetvis en bättre utgångspunkt i så fall..
Tänkte om inte helt enkelt timvisaren i ett vanligt urverk skulle kunna fixa det..

Edit: Minutvisaren är ju givetvis en bättre utgångspunkt i så fall..
Det borde inte vara så mycket kraft som krävs för att rotera kedjan då det är i stort sett jämn vikt? Det är väl utgående axel som ska klara att bära upp vikten och samtidigt orka rotera.
- Klas-Kenny
Borde det inte kunna fungera med lämplig lagring?
Annars kanske en liten stegmotor som styrs av en µC kunde vara något?
Annars kanske en liten stegmotor som styrs av en µC kunde vara något?

-
En motor som går på 50Hz från väggen är ju perfekt, via trafo eller inte, då får man ju bra nogrannhet och allt färdigt med en komponent.
Tror inte att ett vanligt urverk utvecklar tillräcklig kraft som behövs för att få kedjan att gå runt. Stegmotor är nog melodin om man ska få det att fungera men där tog det stopp för min del,har ingen kunskap om vare sig stegmotor eller µC
. Min tanke var om det gick att lösa rent mekaniskt på nått sett. Denna klocka visar ju inte tiden direkt exakt men hade ju varit rolig att ha på väggen.

Är inte det där ett ganska bra andra eller tredje projekt?
Efter blink a led och RGB-lampa så bör det vara lagom med stegmotor.
Efter blink a led och RGB-lampa så bör det vara lagom med stegmotor.
- Klas-Kenny
Egentligen skulle man kunna göra kretsen väldigt enkelt med bara logikkretsar.
En oscillator av lämpligt slag, med god precision, som stegar en räknare framåt. Sedan bara stegmotorn till det. Att justera tiden görs ju enkelt med att flytta kedjan rätt
Edit: Men µC är ju roligare, dessutom är det ett guldläge att lära sig..
Så kan man bygga in funktioner för att känna av om ström finns tillkopplad, om ej så går man över på backuppbatteri och sparar hur länge klockan varit strömlös. När den får ström igen så kan den automatiskt köra fram till rätt tid.
Men det är bara sånt man gör "för att man kan", med µC
En oscillator av lämpligt slag, med god precision, som stegar en räknare framåt. Sedan bara stegmotorn till det. Att justera tiden görs ju enkelt med att flytta kedjan rätt

Edit: Men µC är ju roligare, dessutom är det ett guldläge att lära sig..

Så kan man bygga in funktioner för att känna av om ström finns tillkopplad, om ej så går man över på backuppbatteri och sparar hur länge klockan varit strömlös. När den får ström igen så kan den automatiskt köra fram till rätt tid.
Men det är bara sånt man gör "för att man kan", med µC

Jag är normalt en väldig anhängare av uC och kan tänka mig att ersätta den enklaste koppling med en uC för att jag hanterar den miljön bättre. Men i det här fallet vete fasen om jag inte skulle ta en liknande motor man kan hitta i tex programverk och liknande (synkronmotor) med lämplig utväxling och sen anpassa kedjelängd/sifferavstånd och kugg för rätt hastighet.
Jag har löst funderat på att bygga något liknande. När jag såg första inlägget insåg jag direkt att det är en stegmotor man ska använda, jag har stirrar mig blind på en synkronmotorlösnimg. Jag har en motor som gör 5rpm, med en snygg utväxling skulle den funka. Jag tror att den vill hå 115V, du kan få den om du tror att den kan vara till hjälp.
- prototypen
Bara för att göra det än galnare, (elektro)dragmagnet och ett spärrhjul.
Protte
Protte
Använder man minutvisaren så är det ju relativt enkelt, ett varv motsvarar en timme.
Jag tror att ett urverk klarar det, kedjan hänger ju i princip i balans, och motorn i ett urverk brukar ju driva sekundvisaren, sen är det en växellåda på 1:60 till minutvisaren.
Jag tror att ett urverk klarar det, kedjan hänger ju i princip i balans, och motorn i ett urverk brukar ju driva sekundvisaren, sen är det en växellåda på 1:60 till minutvisaren.
Det finns annars färdiga 230V synkronmotorer (tror jag det var) att köpa med utväxling där axeln roterar två varv per dygn. Borde vara absolut enklaste lösningen för dig?
- prototypen
Det här är ett ELEKTRONIK forum
Här BYGGER man saker.
Typ
Protte
Synkronmotor, för enkelt
Här BYGGER man saker.
Typ
Protte
Synkronmotor, för enkelt