Frysskåp startar om sig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
harrborg
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2009, 17:23:24
Ort: Vaxholm

Frysskåp startar om sig?

Inlägg av harrborg »

God fortsättning!

Idag skulle den årliga frysavfrostningen ske. Kallt ute, blir perfekt tänkte jag. Stängde av skåpet och när jag några timmar senare skulle starta det igen så händer det som bara inte får hända...

Trycker på skåpet, tempvarnaren börjar pipa och sedan efter ca 4 sekunder så försöker den dra igång kompressorn (det typiska kompressorljudet hörs) och efter några hundra millisekunder stängs allt av, displayen blir svart och allt tyst, för att sedan "reboota" och så loopas allt igen från början, om och om igen :(

Är inte så elektronikkunnig själv men det finns ju inte så många saker i den som kan gå sönder, startrelä och kompressor verkar ju misstänkta.

Märket är Siemens GS34E422 och är lite drygt 3 år gammalt. Kompressorn heter Danfoss NLX8.8KK, finns avbildat här tillsammans med startrelä:

http://rc.danfoss.com/TechnicalInfo/lit ... 20n202.pdf

Några tips eller ideer om vad som kan vara fel eller vad man kan kolla själv?

Tacksam för svar.

Mvh Richard
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 3237
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Du har fel i elektronikstyrningen som sitter bakom panelen.
Troligtvis är det kondensatorn i nätdelen som börjar svikta i kapacitans.
Har du möjlighet att ta ett foto av elektroniken kan jag visa dig vilken det är du ska byta.
Kondensatorn brukar ligga på 1uF 275V

Välkommen till elektronikforumet!

EDIT:

Hittade ett kort:

Bild
Troligtvis ser ditt kort ut så här

Bild
Denna kondningen ska du byta. Hadde samma symtom på detta kortet. Kondningen höll bara 0,39uF
Hittar du en kondning som klarar högre spänning så är det bara ett plus
harrborg
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2009, 17:23:24
Ort: Vaxholm

Inlägg av harrborg »

tackar Danny!

Skall kolla upp det imorgon, det skulle ju nästan vara för bra för att vara sant om det skulle vara så enkelt =)
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Kondingar är alltid trubbliga efter några år - fungerar inte dom så är det väldigt lite annat som fungerar samt felsymtomen kan vara väldigt långsökta.

I ditt fall så tålde den förmodligen inte spänningssänkningen när kompressorn startar och det rebootar - en kompressor vill ha mellan 7- 15 ampere just under startmomentet, drog dessutom båda igång samtidigt så kan det suga 20 -30 ampere i några perioder. Till det så har fryskompressorn högre tryck på gasen mot normal driftfall när det är avfrostat och kanske varvade upp något långsammare - ligger kondingen precis på gränsen sedan innan så...

---

Kan också vara ide att titta över dina sladdanslutningar och stickpropp så att du inte har något dåligt åtdraget eller glappar/oxiderat - glöm inte uttaget eller säkringen/säkringbotten i proppskåpet, det är som sagt höga startströmmar...
harrborg
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2009, 17:23:24
Ort: Vaxholm

Inlägg av harrborg »

kunde inte hålla mig utan plockade isär skiten...

Bild

Bild

Är bara frysskået (kylen är separat) som jag har problem med så det borde inte vara något problem med strömförsörjningen, huset är dessutom "bara" 3 år gammalt.

Danny, har du haft precis samma problem? Går det att mäta upp kondingen, isf, hur gör jag det enklast?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 3237
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Med ett mätinstrument som kan mäta kapacitans.

Din strömförsörjning från elcentralen är det nog inga problem med i detta fallet.

Kondningen fungerar som en reaktiv spänningdelare:
Bild

EDIT:
Problemet råkar jag ut för lite då och då :D
harrborg
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2009, 17:23:24
Ort: Vaxholm

Inlägg av harrborg »

Kan 65-236-66 eller 65-517-33 från ELFA fungera???
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

mätbryggan har du redan ;-)


mät över R2

vid korrekt funktion med 1 uF och 230V matat så borde du ha:

Xc = 1/(2PICf) = 1/ 2*PI*1E-6*50 = 3183 Ohm

vi anta spänningsfallet är 220 för enkelheten skull , vilket ger

I = U/R = 220V/3183 Ohm = 0.0691 ampere , 69 mA

spänningen över 10 Ohms motståndet vid 69 mA är då:

U = R*I = 0.069 * 10 = 0.69 Volt. (mät i AC-läge)

slutsats om allt är OK så borde du ha 0.69V över 10 Ohms motståndet då det hela är nästan att betrakta som konstatnströmsmatat

kontrollera att du har ca 9.5V på utgången/C2

är spänningen betydligt mindre än 0.69 Volt över R2 så har din konding C1 tappat stor del av sin kapacitet och därmed mycket mindre med ström tillgänglig för elektroniken och inga marginaler för tillfällig spänningssänkning pga. stora startströmmar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lite OT ang Reaktiv spänningdelare. Är dom pålitliga (transienter etc) ?, duger en sådan att driva relä (40 mA) + AVR-8 (2 mA) eller liknande?

Iofs verkar 3 års MTBF lite tight.. ;)
Kanske rent resisitiv delare är bättre?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Resistiv spänningsdelning från elnätet kommer bränna alldeles för mycket effekt bara för att få ut några milliampere. En reaktiv spänningsdelning är att rekommendera av dessa två. Visst är den känslig för spikar och övertoner, därför är zenerdioden Z1 i Dannys schema väldigt viktig.

@ Danny
Är dioden brevid zenern verkligen rättvänd i ditt schema? :humm:
harrborg
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2009, 17:23:24
Ort: Vaxholm

Inlägg av harrborg »

som jag skrev i första inlägget är inte mina elektronikkunskaper så stora...

För det första är jag inte riktigt säker på vart R1 sitter i praktiken på kortet. Gissar utifrån schemat att det är de 3 seriekopplade resistorerna (små rackare) som sitter på undersidan (ej synliga på bilden ovan).

R2 hittar jag inte.

Om jag bränner iväg till Elfa på vinst och förlust för att testa att byta ut C1, är det 65-236-66 eller 65-517-33 som jag skall köpa?

Mvh Richard
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

En sån lösning med reaktiv "transformator" fanns det i elelementen i mitt hus, gick sönder en efter en.
Efter en vända där alla 11 styrningarna byttes höll dom ett tag, sen var det
dags igen för byte.
Till slut tog tillverkaren LVI fram en riktig lösning med trafo 400/5 VAC sen har det hållt.

Att få med sig nätspänningen in i elektroniken gör styrningen väldigt känslig för variationer i nätet, att göra sådana här snållösningar utan riktig trafo borde vara förbjudet.

Kjelle
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Håller med Kjelle om att det är en riktigt fullösning, inget jag egentligen rekommenderar.
Det ska till en speciell typ av applikationer (väl elektriskt isolerad från sin omgivning) som inte medför direkt fara med en nätdelslösning av denna typ.
Mindmapper
Inlägg: 7053
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Med kondingen ouppladdad och påslag av 230V under en topp (ca325V). Då släpper kondingen igenom hela toppspänningen till 10ohm och zenerdioden. Det vill till att de kan svälja den strömstöten.

Därför, slå alltid till reaktiva spänningsdelare under en nollspänningsgenomgång! :?

Det vill alltså till att det som sitter i strömvägen tål strömstötarna som blir ibland.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 3237
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Det är en X2-kondning du ska skaffa.
Art.nr är 65-601-22
Bild
Toleransen ligger dock på usla ±20% men det ska troligtvis inte vara några problem.
Skriv svar