T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

enlarsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 juni 2014, 23:53:43

T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av enlarsson »

Godkväll EF,

Nu när mörkret börjar falla och när senaste Formula 1 spelet kom nyligen så tänkte jag och min bror ta vårat spelande till nästa nivå.

Detta är en display med varvtals LED's likt det som sitter i dagens F1 bilar.

Det vi vill med denna tråd är se vad det skulle kunna tänkas kosta att fräsa ut dessa delar, om vi tycker det är värt att fortsätta helt enkelt. CAD modellen är inte helt klar, men det är inga stora ändringar som skulle hända, utan är mer hur allt ska fästas och skruvas ihop.

Antal: 2 av varje bit, 2 fram+2 bak
Material: Aluminium, någon legering som går att anodisera (min kunskap här är typ 0)

Bifogar länk till step av varje bit i trådan så det är enkelt att ladda ner och titta för er.

https://www.dropbox.com/s/i9wtt94eoqkea ... e.stp?dl=0
https://www.dropbox.com/s/lbje4h77s33zc ... e.stp?dl=0

Igen detta är en priskoll vad det skulle kosta. :D

EDIT: Bilder tillagda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av enlarsson 2 oktober 2018, 23:00:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av tecno »

Kan du skapa PDF:er eller JPG / PNG så kan man ju se vad det rör sig om.

Lägg gärna in bilderna direkt här på forumet.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av hummel »

Vad har du för budget för detta?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av Glattnos »

Detta låter som nått jag kan ge pris på, men jag har inte möjlighet att kolla på det förrän möjligen till helgen och sen kan jag nog inte fräsa förrän om ca 2 veckor då jag är bortrest för tillfället.

Återkommer i helgen om inte någon annan hunnit före då :)
enlarsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 juni 2014, 23:53:43

Re: T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av enlarsson »

tecno skrev:Kan du skapa PDF:er eller JPG / PNG så kan man ju se vad det rör sig om.

Lägg gärna in bilderna direkt här på forumet.
Har lagt till bilder nu.
hummel skrev:Vad har du för budget för detta?
Oj, det vet jag faktiskt inte om jag ska vara ärlig, "så billigt som möjligt", som sagt så vill jag se vad folk kan tänkas göra det för, om jag och min bror tycker det blir alltför dyrt väljer vi nog 3D-utskrift även om det inte känns alls lika lockande.
Glattnos skrev:Detta låter som nått jag kan ge pris på, men jag har inte möjlighet att kolla på det förrän möjligen till helgen och sen kan jag nog inte fräsa förrän om ca 2 veckor då jag är bortrest för tillfället.

Återkommer i helgen om inte någon annan hunnit före då :)
Perfekt!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av Glattnos »

Ganska slimmade detaljer så det blir ganska dyrt med tanke på att dom är så tunna och behöver fixturering. Det blir ungefär såhär:
ca 1500:- per detalj CAM/fixturering (2st = 3000:-)
ca 600:-/st för fräsningen (4st = 2400:-)
ca 60:-/st för material (4st = 240:-) EN 6082-T2

Totalt 5 640:- + moms

Om man kan göra om bitarna så dom blir lite kraftigare(minst 3mm eller helst lite mer i alla "väggar") samt raka på två motstående sidor så att det går att spänna dom i vanliga raka backar, så tror jag man kan dra av ca 900:- per bit i fixturering. Så då skulle det bli 3 840:- + moms

Det kan nog diffa lite i pris, kanske lite billigare, kanske lite dyrare. Men jag hoppas att det ger en indikation i alla fall :)
Det finns säkert någon som kan göra det billigare men i så fall så bjuder dom nog på mycket jobb(medvetet eller omedvetet) vilket jag inte har möjlighet att göra för tillfället.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av ViktorSigg »

Det priset är nog ganska riktigt, men jsg tfor att 6061 är mer lämplig för dekorativ anodisering än 6082.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av Glattnos »

Det är mycket möjligt at 6061 är lämpligare. Dock är det 6082 som jag kör med och det brukar bli fint när man anodiserar.
Jag kan nog ta hem 6061 istället men då kan det nog bli lite dyrare eftersom jag måste få tag på det också :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: T: Priskoll, fräsning av hölje i aluminium

Inlägg av Glattnos »

Jag har märkt att den tunna kanten på ena biten inte följer den tunna kanten på den andra kanten när man lägger ihop dom, det kanske är medvetet men värt att notera om det är ett tankefel :)
Det finns ett par förändringar man kan göra för att underlätta fräsning men det är upp till enlarsson om det ska gås vidare.

Om jag inte haft en fräs själv så hade jag nog beställt från någon som har DLP 3D-skrivare, om det inte SKA vara aluminium bara för att det ska :)
Skriv svar