T: Flygfotografering med drönare, Tierp-området [LÖST]

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

T: Flygfotografering med drönare, Tierp-området [LÖST]

Inlägg av Magnus_K »

Hej!
Då alla satellitbilder på nätet är väldigt dåliga över där jag bor så skulle jag vilja kolla om det är någon här som sitter med en drönare med 4K-kamera och kan tänkas hjälpa mig?

Bor utanför Tierp, mellan Gävle och Uppsala.

Vill köpa lite högupplösta kort över gården/marken.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Magnus_K 13 augusti 2018, 20:29:02, redigerad totalt 2 gånger.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: T: Flygfotografering med drönare

Inlägg av Zkronk »

Jag har ingen lämplig flygmaskin, men det kanske är intressant för andra att veta hur det ser ut med den vanliga flygtrafiken ovanför där du bor?
Misstänker att man måste upp lite i höjd för att få till vettiga bilder, så man inte riskerar att inkräkta på luftrummet för flyget :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Flygfotografering med drönare

Inlägg av Magnus_K »

Man behöver nog inte upp så högt. Det är inte någon stor mark. Kan man få in 300m inom ramen så räcker det gott för mitt ändamål.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: T: Flygfotografering med drönare

Inlägg av LeCanard »

Magnus har G-luft upp till FL95, så det är högt i tak. Dock kanske det inte skadar att höra med Norra Upplands Fygklubb (070-7688865) eller Stockholms fallskärmsklubb (070-5768471) om det förekommer någon aktivitet när det är dax.

/LeCanard
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: T: Flygfotografering med drönare

Inlägg av limpan4all »

Till 120m så behöver man inte fråga någon alls.
Och man skall ha rätt stor mark för att inte en DJI3 Pro inte skall få plats med allt på en enda ruta från 120m. När jag provade sist så vart det betydligt mer än 40 000m2 på en ruta så...
Tydligen 94 grader FOV på en DJI 3 Pro så från 120m så skulle det bli om jag räknar rätt ungefär 256*192m på 4000*3000 pixlar eller 64mm per pixel i X och Y led.
Sedan så kan man ju stiga lite till om bilderna bara skall användas internt, eller ta flera bilder med överlapp och klistra ihop dom i datorn...

Jag har inget planerat ärende till ditt område annars så hade jag kunnat hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Flygfotografering med drönare

Inlägg av Magnus_K »

Tackar för all info LeCanard och limpan4all.

Då känns det ju genomförbart i alla fall. Fallskärmsklubben har jag bra kontakt med. Kan för övrigt tipsa om att dra dit med lite fika och filt en fin dag. Jättetrevligt folk och mysigt att bevittna hela aktiviteten.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: T: Flygfotografering med drönare

Inlägg av Skogen »

Kolla med någon lokal mäklare. Fotograferna dom anlitar brukar ju ha en del grejor.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Flygfotografering med drönare

Inlägg av Henry »

Och tyvärr med priser därefter, har flygetöj som kunnat ordna det men tyvärr lite lång tur till Uppsalatrakten.

Vet nu inte exakt var du bor men kollar jag Tierp med omnejd på google maps så går det att se enskilda bilar i alla fall och hos lantmäteriet än lite bättre?

Specifikt just satellitkartor är inte så värst bra, flygkartor är mycket bättre.

Se om din gård ev syns bättre med denna tjänst:

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: T: Flygfotografering med drönare

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har en Phantom 4 och bor "drägligt" nära.

Skulle dock behöva gå igenom den först och göra en provflygning, för den har stått still i ett år, så den vill väl ha massa uppdateringar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Flygfotografering med drönare, Tierp-området

Inlägg av Magnus_K »

Tack för länken Henry. Men tyvärr blev det inte så mycket bättre.

Nedan är en bild på så nära jag kan komma. Det är inte gott nog för mitt ändamål, därav annonsen.
Någon mäklarkontakt blir det inte tal om. Detta är en EF-annons med förhoppning om att sponsra någon drönar-åkare i närheten.

@ToPNoTCH:
Förstår läget men svårt att uppskatta priset. Återkom här eller via PM om vad det kan tänkas kosta. Om det är mycket arbete att få igång maskinen så kanske det inte är värt det.
Gården.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: T: Flygfotografering med drönare, Tierp-området

Inlägg av snigelen »

Blev lite nyfiken och kollade vad min "budget-drönare", DJI Spark, kunde åstadkomma på 120m höjd.

Orginalbilden är på 12MP (3928x2976) vilket motsvarar ungefär 200x150 meter från den höjden.
Tyvärr kan kameran inte vinklas ner mer än 85 grader, så drönaren befinner sig ungefär rakt ovanför nedre delen av bilden.

Edit: Jag trodde jag vinklat ner kameran maximalt, men enligt EXIF-informationen var den bara 65 grader nedvinklad, vilket stämmer ganska bra med de uppskattade måtten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av snigelen 9 augusti 2018, 20:27:19, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: T: Flygfotografering med drönare, Tierp-området

Inlägg av Glattnos »

Jag har en Mavic som jag förra veckan letade rymda får med i två dagar. Det blev ca 25 flygningar innan dom dök upp på skärmen 3,4km från fäbodvallen där dom skulle vara.

Är det brottom eller skulle det gå om ett par veckor när jag har vägarna förbi om inte du redan fått hjälp då?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Flygfotografering med drönare, Tierp-området

Inlägg av sodjan »

> Nedan är en bild på så nära jag kan komma.

Nedan en bild från Google Earth Pro. Något bättre kan jag tycka.
Och förvånansvärt bra för att vara en tjänst som täcker hela jorden...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jumbo555
Inlägg: 44
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:03:05
Ort: Easthammar

Re: T: Flygfotografering med drönare, Tierp-området

Inlägg av jumbo555 »

Hej
Jag har en Mavic air om det duger?
Ska till Tierp i början av nästa vecka (och lite då och då framöver), intressant?

/Peter
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Flygfotografering med drönare, Tierp-området

Inlägg av Magnus_K »

snigelen:
Kul att få lite referenser i alla fall. Hoppas dock inte att det är ett problem att få bilder helt vertikalt?

Glattnos:
Om ett par veckor går jättebra. Det jag saknar är lite priser. Har inte en aning om vad sånt här kan kosta.

sodjan:
Imponerande. Det där är ifrån i fjol. Det har jag faktiskt inte sett innan. Man kan skymta hinderbanan jag och barnen byggde på tomten :wink:

jumbo555:
Det passar jättebra men du får återkomma med pris. Här eller PM.
Googlade precis Magic Air och den verkar ju ha 4K-kamera, så antar att det duger :)
Skriv svar