Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Fräsning av ett kylblock för vattenkylning
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=90254

Författare:  solvindvatten [ 10.22 2018-02-08 ]
Inläggsrubrik:  Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Jag skulle vilja ha en prototyp fräst.

Författare:  wiklis [ 23.26 2018-02-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Om du nu är ute efter metall med god värmeledningsförmåga så är RF det sämsta valet.
Dessutom oftast ett elände att fräsa i.
Har du sökt på webben, tex https://www.ebay.com/p/Ideal-Esprit-2-E ... 0005.m1851

Författare:  solvindvatten [ 12.40 2018-02-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

........

Författare:  säter [ 11.58 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Koppar avger väl inga farliga ämnen?
Det används ju till dricksvatten.

Även koppar är ett helvete att fräsa. :)

Författare:  grym [ 12.07 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

fundering, om det bör vara rostfritt, så kanske man kunde ha rostfria rör som går i alumimiumblock

men en bättre förklaring på vad man ska göra underlättar

Författare:  TomasL [ 12.10 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

säter skrev:
Koppar avger väl inga farliga ämnen?
Det används ju till dricksvatten.

Även koppar är ett helvete att fräsa. :)

Njo, Tappvarmvatten kan innehålla förhöjda halter av koppar, därför bör man inte använda tappvarmvatten till matlagning eller dricka det.

Författare:  solvindvatten [ 13.55 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

.....

Författare:  ToPNoTCH [ 15.47 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

TomasL skrev:
säter skrev:
Koppar avger väl inga farliga ämnen?
Det används ju till dricksvatten.

Även koppar är ett helvete att fräsa. :)

Njo, Tappvarmvatten kan innehålla förhöjda halter av koppar, därför bör man inte använda tappvarmvatten till matlagning eller dricka det.


Du menar bara varmvatten då.
Kallvatten är ok ?

Författare:  säter [ 16.12 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

solvindvatten skrev:
Problemet är som sagt att metallen inte får avge något farligt som tex både koppar och aluminium gör.
Du kanske kan berätta vad det ska användas till, om det är så extremt noga?

Författare:  Nerre [ 16.22 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Det kanske ska vara till nån akvarie-grej eller nåt?

Låta serverns överskottsvärme hålla akvariet varmt?

Fast det räcker väl egentligen inte att välja rostfritt/syrafast i ett sånt läge, även rostfritt kan väl innehålla ämnen som inte är helt nyttiga?

Författare:  solvindvatten [ 16.24 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

....

Författare:  tecno [ 16.28 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Vadan denna gissningslek?

Författare:  säter [ 16.37 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

solvindvatten skrev:
Nerre du är ganska nära nu :)
Kläck ur dig vad du ska ha grejerna till.
Annars kan man lika gärna låsa tråden.

Författare:  solvindvatten [ 16.58 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Säter Med vilken rätt kan du uttrycka dig på detta sätt ?

"Kläck ur dig vad du ska ha grejerna till.
Annars kan man lika gärna låsa tråden."

Är det pga att du har så stort kunnande (ingen ironi det har nog de flesta märkt) och >12000 inlägg?

Jag har väl varken tvingat dig att läsa eller svara på den förfråga jag ställt?

Är det inte jag som trådskapare som väljer vad jag skriver i min tråd? och sen är det upp till övriga medlemmar på forumet att svara om dom vill?

Dessutom skrev jag att jag vill ha en tjänst gjord mot betalning och det handlade om fräsning i RF med mått och att jag gärna diskuterade vidare via PM om någon va intresserad.

Författare:  Icecap [ 17.17 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

solvindvatten: vid att radera dina tidiga inlägg har du brutit mot reglerna.

Jag fräser inget men jag har jobbat lite i RF och det var inget kul. Jag kan tänka mig att maskinen som klarar jobbet ska vara ganska bastant, alltså är det inte många hobbyister som klarar detta på ett bra sätt.

Sedan är RF inget bra på att leda värmen - men du kan såklart ha en applikation där RF är ett måste vilket nog var vad några försökte lirka ur dig.

Sedan är det inte "din tråd", alla trådar tillhör forumet!

Författare:  solvindvatten [ 17.45 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Icecap: Tack och det visste jag inte att man inte fick, jag förutsatte att man fick det eftersom funktionen fanns där ber om ursäkt.

Jag förstår att det inte är min tråd på samma sätt som att bilderna på FB på "mitt " konto inte är mina men det är en helt annan sak. Jag antar ändå att man förstår vad jag menar med " min tråd"

Jag har inget emot frågor, men det är väl ändå upp till mig vad jag vill berätta? (vidare frågor PM) kan ju finnas många anledningar till att man inte vill berätta vissa saker. Men nu vet jag att det antagligen krävs en riktig mekanisk verkstad. Och jag antar att de även kan svara på materialfrågor.

Jag såg en annan applikation där de kromat eller pläterat aluminium. jag får forska vidare i det.

Tack

Författare:  ViktorSigg [ 22.00 2018-02-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Då kan väl jag som första faktiska intressent erbjuda mig att köra jobbet, jag förutsätter att du som konstruktör har koll på vad du vill.

Skulle gärna få mer info via PM dock.

Författare:  solvindvatten [ 13.14 2018-02-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

ViktorSigg: Tack du har PM

Författare:  JOLO725M [ 17.42 2018-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Du har säkert redan koll på detta, men dom flesta värmeväxlare som florerar på marknaden är tillverkade av aluminium eller kopplar.
Det är förmodligen ingen lätt uppgift att hitta ett cellpaket tillverkat i rostfritt.

Författare:  Nerre [ 19.52 2018-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Det kan ju vara så att det ska vara för att få kylvattenslingor mot en yta? Då är ju inte blockets material det som är relevant för värmeöverföringen utan ytan det monteras mot.

Men t.ex. plattvärmeväxlare för ölbryggning eller liknande lär ju varken vara i koppar eller aluminium. Borde gäller även plattvärmeväxlare för kylning av mjöl efter pastörisering och liknande.

Författare:  TomasL [ 20.10 2018-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Plattvärmeväxlare tillverkas i princip enligt två metoder
Hellödda växlare:
RF plattor och rent koppar som lodmaterial
RF plattor och RF som lodmaterial

Demonterbara packningsväxlare
RF plattor
Titanplattor
GUmmipackningar används ellan plattorna.

Författare:  grym [ 21.01 2018-02-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

nästan alla plattvärmeväxlare är i rostfritt, special kan ju vara annat

Författare:  solvindvatten [ 16.49 2018-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Av någon anledning så kan jag inte skicka PM de ligger kvar i utkorgen.

Författare:  grym [ 16.52 2018-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

det är ok, dom ligger där tills mottagaren öppnat dom och då är dom skickade, man kan ändra i dom tills dess med

Författare:  solvindvatten [ 17.03 2018-02-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fräsning av ett kylblock för vattenkylning

Tack Grym

Då vet jag.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/