Kretskort spabad

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kretskort spabad

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur mycket har du mätt upp? Det borde vara elementärt att se att du har kontakt med knapparna. Jag har säkert några väldigt lika, om inte samma, liggandes. Så hör av dig och kom över med dosan om du vill.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kretskort spabad

Inlägg av limpan4all »

Baroon: Vad du möjligen inte förstår är att TS behöver hjälp med att förstå begränsningarna som är relaterat till och orsaken till varför inte någon ännu har erbjudit sig att hjälpa honom.
Denna typ av knapp kanske för många ser ut som en standarddetalj men är oftast inte det, och iochmed att det antagligen sitter en plastfolie med domer framför (vanligt och bra/billigt sätt att göra något vattentätt) så är längden väldigt kritiskt för funktionen. Så att bara byta ut dom mot en katalogprodukt riskerar att inte vara möjligt alls utan att drabbas av en massa ny problematik. Sedan så är det ett enkelt jobb att byta elektrolyterna, transistorerna, samt LED'arna. Det som då kvarstår är reparation av ledningsmönstret, LCD'n och CPU'n som innehåller programmet, dessa är fullcustom. Så TS behöver förstå VARFÖR ingen räcker upp handen för att hjälpa till, för det finns massor av rena hobbyister här på forumet som är väl nog kvalificerade.
JAG förstår problematiken, och har jobbat heltid som elektronikkonstruktör av embeddedelektronik i drygt 33 år.
Men jag jobbar inte normalt sett mot privatpersoner för dom anser att mina tjänster är för dyra (vilket jag håller med om (att notera dock min bilmekaniker är ännu dyrare per timme)).

Så då blir min slutfråga till dig, varför har inte du erbjudit din hjälp TS?

Edit: Fixat ett meningsbyggnadsfel.
Senast redigerad av limpan4all 1 november 2017, 21:44:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kretskort spabad

Inlägg av TomasL »

Baroon skrev: Snacka om att göra en höna av en fjäder. Killen kommer in och behöver hjälp och får detta som svar. Har man inget vettigt att tillägga är det bättre att vara tyst! Detta om nått skrämmer folk att fråga om liknande problem! Väldigt låg nivå! skärpning!
Detta kan tas bort då det inte tillför nått det heller om mod så önskar.
tobbe_nilsson skrev:några knappar har lagt av, displayen visar inte helt hundra bild,
Tolkar det som att problemen är avsevärt större än några trasiga knappar. == DYRT
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kretskort spabad

Inlägg av Magnus_K »

Hej tobbe_nilsson!

Om du vill så kan jag ta en kik på kortet. Som någon skrev tidigare så är nog LCDn det största problemet då det antagligen kommit in fukt. I bästa fall går det att identifiera displayen och köpa en ny.
Att köpa knappar för tusentals kronor finns det ingen anledning till.

Hör av dig via PM/e-mail om du är intresserad av att skicka upp kortet för en genomgång. Dock utan garantier...
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: Kretskort spabad

Inlägg av Baroon »

Detta blir helt off topic och trådförstörande.

limpan4all: en person kommer in med ett problem och letar efter någon som kan slå en kik på ett skadat kretskort.
Dvs någon som kan ge lite input om det troligen går att laga eller om det bara är att kasta.
Du börjar surra om att köpa in tusentals knappar, timarvoden och erfarenhet hit och dit. Totalt orelevant för trådskaparen.
Det som möjligen sker är att folk blir avskräckt och inte ens (vågar) testa. Rent krasst är det i princip tyvärr aldrig kostnadseffektivt att laga elektronik annat än på hobbynivå. Men vi gör det för att det är kul! Och betalningen är oftast en påse bullar eller något alkoholhaltigt. :)

Jag kommer inte kommentera mer i denna tråden. Jag tyckte bara var en tråkig inställning på ett entusiastforum.

Mods, rensa gärna om behovet finns.
Skriv svar