Bygga om samt laga Ping batteri

Seneca
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 juni 2012, 16:22:21

Bygga om samt laga Ping batteri

Inlägg av Seneca »

Hej

Hade en elcykel med en 1000w DD-motor förut. Med ett Ping v2.5 15Ah 48Ah batteri.
Tyvärr så glömde jag koppla ur BMS'et en vinter då jag inte körde, och jag misstänker att 2 celler är kassa (de som drev BMS'et).
Synd, då det här var det bästa batteriet jag haft. Fantastisk prestanda, knappt att den spänningsdippade under max belastning.

Sedan dess så är elcykeln skrotad pga korrosion och jag har ingen användning av ett 48v-batteri.

Jag skulle vilja ha hjälp av någon att byta ut de trasiga cellerna, bygga om packet till 24v istället, och om möjligt, återanvända BMS'et. Den borde klara 1000w kontinuerligt, 1500w peak, urladdning direkt från packet, och ej via BMS.

Bonus, om även 12v output går att ordna så vore det trevligt, cont 300w, peak 600w.

Framtida användning är till en Lyfco NRS-86X. Eller en biltema elutombordare.

Jag vet inte vilka celler som finns i packet, men jag har en kontakt på Ping som jag kan vidarebefordra. Jag tror inte de är svetsade, men det är bara en gissning.

Om det är någon som vill tjäna en hacka på att hjälpa med mig får gärna PM'a mig. Jag har haft det här på min att-göra-lista i minst 2år, så det är ingen tidspress på utförande.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga om samt laga Ping batteri

Inlägg av danielr112 »

Jag gissar att du fått fel på dina enheter. 48V kanske och inte 48Ah?

Oavsett vilket så är det förmodligen några celler som har gått under en viss spänning. Du kan prova att sakta ladda dessa manuellt och se om du kan få upp dem till en nivå där systemet vaknar till liv igen.

Gissar på att det är 3.7V nom celler i. Isåfall bör du få upp dem till ivf 3V. Gör detta sakta så brukar det gå bra.

Tyvär är det vanligt att många batterier skrotas pga av att dom sjunkit för lågt. Och även om detta skadar cellerna så brukar man få igång dem igen.
Seneca
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 juni 2012, 16:22:21

Re: Bygga om samt laga Ping batteri

Inlägg av Seneca »

Tack för tipset. Kan pröva med mitt laddagg. Och ja, ska vara 48v. Men batteriet har varit dött i minst 3år nu. Jag håller inte andan för att det kommer funka.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga om samt laga Ping batteri

Inlägg av danielr112 »

Mät upp varje cell innuti. Borde vara 13 eller 14s.
Skriv svar