SKAPA-Priset 2017

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

SKAPA-Priset 2017

Inlägg av TomasL »

Lägger tråden här, då jag inte riktigt vet var den skall läggas för att bli helt offentlig.

Nåväl, nu är det dags att söka SKAPA-priset.
Mer lättläst:
Uppfinningar som kan utvecklas till innovationer är nyckeln till Sveriges välstånd.
Vi bär på en stolt uppfinnartradition alltsedan Alfred Nobels dagar. Stiftelsen SKAPA vill
uppmuntra idérika människor genom att dela ut Sveriges största innovationspris – SKAPA-priset.
Du tävlar om SKAPA-priset på 550 000 kr och SKAPA-priset för unga innovatörer på 250 000 kr.
Citerar pressrealesen:
Pressmeddelande, den 2 mars 2017
SKAPA söker 2017 års bästa uppfinnare och innovatör
Ansökningstiden för att söka Sveriges största utvecklingspris går ut 10 april 2017. Över en miljon kronor delas ut.
– Sverige har genom åren hållit sig i framkant när det gäller innovation. Genom att premiera, lyfta fram och belöna nya uppfinningar och innovationer vill SKAPA verka för att Sverige fortsätter med att ligga i framkant och är ett av de mest innovativa länderna i världen säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.
Stiftelsen SKAPA uppmanar idérika människor att tävla om SKAPA-priset. Unga, födda mellan 1987 och 1998, tävlar också om SKAPA-priset för unga innovatörer. Ansökan fylls i direkt på stiftelsens hemsida.
I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA-priset. Förra årets vinnare blev Tongyun Shen från Skåne län. Hon har utvecklat en metod för hållbar livsmedelsproduktion med förbättrade fröer. En metod som rätt utvecklad kan bidra positivt till världens behov av matförsörjning.
Enkelt att söka
Intresset för SKAPA priserna ökar för varje år och i år hoppas SKAPA på fler tävlande än någonsin. Det är enkelt att delta när allt sker digitalt. Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, http://www.stiftelsenskapa.se. Man kan söka själv eller nominera någon annan.
Unga lovande uppfinnare
Alla födda mellan 1987 och 1998 tävlar också om SKAPA-priset för unga innovatörer. Förra året vann Philip Olsson från Hallands län med sin anordning för att öva och spela in sång utan att störa grannar.
– Vi vill nå unga innovatörer som representerar båda könen, vilket innebär att vi gärna ser fler kvinnliga sökande, säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.
Pristagare på länsnivå
Det första steget i urvalsprocessen sker på regional nivå, där en regional jury bestående av representanter från Almi Företagspartner, lokala uppfinnarföreningar och andra regionala aktörer utser samt delar ut priser på 15 000 kronor till de regionala pristagarna. En länsvinnare för SKAPA-priset och en länsvinnare för SKAPA-priset för unga innovatörer. De regionala pristagarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på den nationella nivån som utser årets nationella pristagare.


Nationell bedömning och prisutdelning
Den 9 november 2017 presenteras länsvinnarna i en ärofylld prisutdelning av en celeber prisutdelare på mässan ”Eget Företag” i Stockholm. 550 000 kronor delas ut till årets vinnare av SKAPA-priset och 250 000 till SKAPA-priset för unga innovatörer. Där får också länsvinnarna chansen att göra en kort, publik, presentation (pitch) av sitt projekt som då bedöms av en kvalificerad panel.

Årets nationella vinnare 2017 tar emot priset på SKAPA Innovationsgala den 9 november i Stockholm.
Mer information bland annat om tidigare års länsvinnare finns på stiftelsens hemsida, http://www.stiftelsenskapa.se.
För mer info, se http://www.stiftelsenskapa.se
Eller kontakta mig

Tomas Larsson
Ordförande i UI7, Uppfinnare i 7-Häradsbygden.
http://www.ui7.se
ordf@ui7.se
Senast redigerad av TomasL 9 mars 2017, 23:03:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SKAPA 2017

Inlägg av TomasL »

De som har intresse av detta kan antingen ta det här i tråden, dvs offentligt eller med mig privat (Tystnadsplikt) via e-post/telefon.
Jag sitter med i den regionala juryn för VG
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SKAPA 2017

Inlägg av TomasL »

Kan tillägga följande, om man vill ta på sig den stora hatten, vilket vi naturligtvis vill göra.
Det finns "Nobelpris" och det finns pris till "Alfred Nobels åminnelse"
De första känner alla till.
Men vad många inte känner till är det sista, dvs priset till "Alfred Nobels åminnelse"

I denna kategori finns det faktiskt bara två priser, nämligen:
Priset i Ekonomi (ja det är faktiskt inget Nobelpris, även om det delas ut samtidigt)
Och just SKAPA-priset.
Inga andra priser får använda Alfred Nobel i sin marknadsföring

Så de som blir nominerade och dessutom vinner kan känna sig extra stolta, eftersom de är på samma nivå som "Nobels Ekonomipris"
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: SKAPA-Priset 2017

Inlägg av newbadboy »

Kollade lite gamla priser fr föregående år då jag ville kolla nivån på bidragen. Det var ju rätt varierqnde grejer mellan teknik och allt annat.

Slutade iaf med att jag skickade in min crowdfunding kampanj som bidrag :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SKAPA-Priset 2017

Inlägg av TomasL »

Jo, det är rätt varierande, allt från appar till medecinsk högteknologi.
Vilken landsända?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: SKAPA-Priset 2017

Inlägg av newbadboy »

Nu hänger jag inte med, vad menar du med landsända?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SKAPA-Priset 2017

Inlägg av TomasL »

Jag sitter i juryn för Västra Götaland, undrar om jag får se din ansökan.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: SKAPA-Priset 2017

Inlägg av newbadboy »

Aha nu kopplar jag. För mycket påskmust.

Jag bor i Landskrona /skåne...så du lär inte se den tror jag.
Senast redigerad av newbadboy 15 april 2017, 13:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SKAPA-Priset 2017

Inlägg av TomasL »

Då är det region Skåne, jag lär inte se den. Lycka till.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: SKAPA-Priset 2017

Inlägg av newbadboy »

Hah du hann före. Tack.
Skriv svar