"vildsvin"

rsobject
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 februari 2017, 15:17:19

"vildsvin"

Inlägg av rsobject »

Hej allihopa,
hustrun önskade & fick sin vildsvinsfigur - för trädgården - till sin 70:årsdag.
Grejen är nu att svinet också vid oönskat "intrång" skall ge ifrån sig motsvarande hotande grymtningar.
Vad som uppenbarligen behövs är: rörelsedetektor kopplad till soundcard (för in- & uppspelning) som in sin tur är kopplat till en högtalare.
Om någon har en annan bättre lösning välkommen!!
Så, nu är dock huvudfrågan om "någon" kan bygga ihop motsvarande???
Emotser gärna kvalificerade förslag.

Mvh/Rolf

"kollega" Grym kom med följande förslag:

https://www.aliexpress.com/item/TF-card ... 363f565774

minneskort eller usb med ljud, en högtalare och spänningsmatning + en pirdetektor så funkar det

modulen börjar spela första låten när spänningen läggs på

därefter frågande jag honom om han - eftersom jag själv är total novis på området - kunde tänka sig bygga ihop detta - naturligtvis INTE gratis. Tyvärr meddelade han att hans tid inte räcker till men rekommenderade mej att försöka här.
Alltså, finns det här "NÅGON" som kan tänka sig ta sig an detta "projekt" d.v.s. bygga ihop vad som behövs?
Om i så fall, bara meddela mej exakt vilka komponenter som behövs - såvida du/ni inte själva kan införskaffa - och jag beställer för leverans till dej.
Hoppas o motser kvalificerat förslag.

Mvh/Rolf
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: "vildsvin"

Inlägg av PeterH »

Hej Rolf, det fungerar utmärkt att fortsätta i den första tråden du gjort så att all information rörande dina "grisar" hålls ihop :tumupp:

Admin: kan det vara lämpligt att slå ihop dessa trådar?
rsobject
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 februari 2017, 15:17:19

Re: "vildsvin"

Inlägg av rsobject »

Hej, det var "kollega" Grym som rekommenderade att använda "Jobb/Tjänster" eftersom det rör sig om en förfrågan om ifall någon kan göra bygget.

> Admin; om bättre/nödvändigt gärna sammanslagning o fortsättning här.

/Rolf
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: "vildsvin"

Inlägg av PeterH »

Hur ser förutsättningarna ut för övrigt, är det ett grindhål man passerar eller är det en öppen trädgård? Vill du att grisen skall reagera vid en viss position eller bara något rör sig i närheten? Vilken budget har du avsatt för detta? Ska det vara väderskyddat (IP-klassat) och klara även kyla?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: "vildsvin"

Inlägg av grym »

japp, jag gav rådet att starta tråden här, under rätt rubrik är det fler som förstår att det är något som behöver göras

en länk till första tråden löser problemen

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=86138
rsobject
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 februari 2017, 15:17:19

Re: "vildsvin"

Inlägg av rsobject »

PeterH skrev:Hur ser förutsättningarna ut för övrigt, är det ett grindhål man passerar eller är det en öppen trädgård? Vill du att grisen skall reagera vid en viss position eller bara något rör sig i närheten? Vilken budget har du avsatt för detta? Ska det vara väderskyddat (IP-klassat) och klara även kyla?
PeterH: är en trädgård - tänker på t.ex. en rörselsedetektor (PIR) med en vinkel på ca. 150 grader och att svinet grymtar när någon dyker upp i denna vinkel. Denna detektor - som ju monteras separat - bör kunna klara vinterväder. Övriga komponenter att placeras inuti svinet som är en ihålig plastpjäs 100x30x60 cm (LBH). Ingen kostnadslimit satt - emotser först gärna förslag.

/Rolf
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: "vildsvin"

Inlägg av Xyzzy »

Jag fixar en lösning för 1000:- på villkoret att inga nya krav uppkommer och du fixar tätning mot en "standard" PIRdetektor (typ denna: http://www.ebay.com/itm/HC-SR501-Human- ... Sw5cNYIDln ) och högtalare, fixa kraft, och ger mig en ljudfil < 1min som ska spelas upp.
Kortet kommer då spela upp ljudfilen en gång för varje PIRutslag på en medföljande högtalare utan låda.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: "vildsvin"

Inlägg av PeterH »

Min erfarenhet av dessa billiga PIR sensorer är att dom "falsklarmar" hejvilt bara det blåser eller är skitväder som regn och snö. Skulle hellre satsa på en sensor av ett mer känt fabrikat med färdig kapsling som klarar lite regn...

Edit: exempelvis denna
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: "vildsvin"

Inlägg av Xyzzy »

Ja det är möjligt. Är väl reläutgång med 230V på dessa och nätspänning tänker jag inte blanda in.
Men fungerar inte den typen så går ju min idé helt bort.
Ljuddelen kan jag dock fortfarande fixa.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: "vildsvin"

Inlägg av PeterH »

Jag tänker att man helt enkelt låter PIR detektorn spänningsätta lådan som driver övrig utrustning. Borde inte vara omöjligt att få ljudkretsen att starta när den får spänning? Det innebär ju också att grisen inte drar någon ström i viloläge (förutom av PIR detektorn), nu är väl detta försumbart men ändå :wink:

Om man monterar en lämplig transformator i närheten av PIR-detektorn och från denna matar lågspänning (typ 12VDC) via kabel till grisen där ljudelektroniken finns får man dessutom en något säkrare lösning ur användarperspektiv, mindre risk att få elstötar av grisen :tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: "vildsvin"

Inlägg av PeterH »

Hur gick det? Grymtar grisen som tänkt eller rann det ut i sanden?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: "vildsvin"

Inlägg av Xyzzy »

Jag har inte hört något av honom och det var ett tag sedan han var inloggad så det rann nog ut i sanden.
Jag har ändå mönsterkort som kommer beställas i dagarna som kommer passa detta perfekt, som (förhoppningsvis) kommer användas på fad2017 (geocachingevent) i höst.
Skriv svar