T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av Henry »

Har ett runt kvartsfönster som är 100 mm brett och 10 mm tjockt. Jag behöver få detta ner till en optimal diameter på 89 mm, +2 -0 mm men helst så nära 89 mm som möjligt.

Tänkte först diamant håltagarborrar men dessa är ju till för ytterdiametrar och då jag ej vet innerdiametern på dessa så går de bort som det ser ut nu. Att slipa ner den med tex sandpapper, tja denna bit är ju av kvarts och med andra ord väldigt hårt så det kommer nog att ta en satans tid och många slippapper gå åt vet inte heller något bra sätt att sätta fast den på en axel eller dylikt.

Det jag då tänkte på var vattenskärning. Det borde funkat men problemet är att jag väl tvivlar på att att någon kunnat skära ut detta från denna bit utan att det skulle kosta en arm och ett ben, eller?

Någon som ev har tips?

Perfekt hade varit om man kunnat skicka in den, de gjort jobbet och man fått den skickad tillbaka.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av Henry »

Jo alltså det går tex att fixa diamantbelagda slipstift av större storlek, eller trummor, sätta en i en dremel, sätta upp fönstret i svarven på något vis, sätta fast dremeln på ännu ett vis och sedan långsamt mata in och hoppas på det bästa. Det hade gått det med i hög brist på annat men orken för något sådant tryter lite grand just nu, men som sagt i brist på så får jag väl.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg en grej i en rysk hobbytidning. Jag tror man strödde ut sand i en ring på glaset, vätte den med sprit eller fotogen eller något liknande brännbart och satte eld på sanden. Sedan skulle den runda grejen i mitt bara rassla ur.
Minnet är lite lätt dimmigt, många båtar har passerat under Nevas broar sedan dess.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av Norpan »

Finns det nån lokal firma med vattenskärmaskin så gå dit och fråga, jag fick en hoper synglas-glas utskurna i fönsterglas för en påse bullar, behövde bara slipas lite vid in och utgången
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av Henry »

Finns inget lokalt alls, det närmaste stället med vattenskärmaskin tror jag ev finns i Malmö trakten. Har dock skickat en förfrågan till den vanliga lokala glasfirman här om de kunnat slipa ner den, men tvivlar.

soundbrigade: det kan funka med vanligt tunnare glas men detta är hård kvarts och 10 mm tjockt och har lägre utvidgningskoefficient så tror inte det hade fungerat. Denna bit kostade sedan en hyfsad slant så jag vill helst vara säker på att det blir bra.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av datajompa »

Fästa på en axel: smältlim?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av Henry »

Allt går så att säga men jag måste veta att det sitter ordentligt så ingenting alls rör sig när jag sedan slipar och hade nog inte helt litat på smältlim för det såvida jag inte använt kopiösa mängder vilket jag inte vill. Ytorna är sedan helt perfekt plana då de är slipade för bäst optiskt klarhet så inte mycket för grejer att fästa på så att säga, men det är sista alternativet om allt annat fallerar. Jag har annars lite olika idéer att fästa det på annars tror jag.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av swapper »

Kanske du kan CNC skära den med diamant? Men kvartsglas vet jag inte mycket om så...




CNC milling glass plates and mirrors
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av Henry »

Visst hade det gått, om jag haft en CNC. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av SeniorLemuren »

Henry skrev:Finns inget lokalt alls, det närmaste stället med vattenskärmaskin tror jag ev finns i Malmö trakten.
Hur svårt kan det vara att sända glaset till ett företag vart som helst i Sverige med posten för att få det skuret i rätt mått?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: slipa, skära ut eller vad som från ett kvartsfönster?

Inlägg av Henry »

Visst, jag har inte sagt något annat. Men det är bara det att hitta något som accepterar privatpersoner, kan göra jobbet, ställa upp maskinen osv för en liten grej och ändå inte tar en arm och ben i betalning. Finns borde det väl kanske göra någonstans i Sverige som uppfyller kriterierna men jag har inte haft tid att söka och fråga varenda en som det är just nu då andra grejer blev mer prioriterade.
Skriv svar