Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Trigger
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 september 2011, 09:51:26

Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Trigger »

Hej.

Jag har precis avslutat mitt första projekt med arduino,lcd,senor,
Detta kunde jag göra tack vare detta forum och hjälp jag fått här!!

Efter att ha testat detta projekt i "verkligheten" så insåg jag att jag behöver ta det ett steg längre för att det ska bli så bra som möjligt.
För mig blir nu detta bortom all min kunskap som är lika med -1:) eftersom jag endast gjort lättare saker med kodning med arduino.

Det jag har nu, är en kod där jag kan slå in ett mått med hjälp av keypad, steppmotorn går sedan till det måttet och stannar,
och visar detta på lcd "nokia 5110".
Koden är tagen från nätet, och jag har inte kunskapen till att kunna ändra denna kod så jag kan lägga till en till steppmotor
och få den att fungera på samma sätt som den andra.

Målet är följande:

Jag vill kunna slå in ett mått i detta fall (Bredd) på keypaden för motor "1"
Trycka på tex knapp "B" på keypaden, och då komma till (Längd) och den styr då motor "2"
När måtten är inslagna så trycker jag (enter) och motorerna ställer sig på respektive plats.

Menysystemet behöver inte vara exakt så här men det ska gå att slå in bredd,längd på olika ställen sen få motorerna att ställa sig där.
Det fungerar nu med EN motor, men behöver ha en motor till på samma vis i koden.

Är det någon som kan tänka sig att ta sig an detta och hjälpa mig?

ps: detta är bara en snabb beskrivning.

/David
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Icecap »

Lite grejer först:
* För att säkerställa positionering måste det finnas någon referens. Detta betyder oftast en brytare som fysisk påverkas av positionerna. Finns detta? Alltså för båda X och Y.
* Ska steghastigheten kunde justeras?
* Hur styrs stegningen? Direktdrivning av stegmotorerna (via krafttransistorer) eller med ett drivsteg som tar pulser?
* Varför Nokia 5110 display? Bara i brist på bättre eller annan orsak? Jag kan fint donera ett begagnad 20x2 LCD.

Ovanstående betyder inte att jag är intresserat men att det är frågor som kommer (ska komma!) upp.
Jag avskyr Arduino av princip så jag rör inte dom.
Trigger
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 september 2011, 09:51:26

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Trigger »

Det ska fungera på detta sätt:

https://www.youtube.com/watch?v=b_bA5Ha ... e=youtu.be

Förutom (en motor till) och jag har axlen på motorerna direkt på en drivaxlar.

* Ska steghastigheten kunde justeras?
Nej

Varför Nokia 5110 display? Bara i brist på bättre eller annan orsak? Jag kan fint donera ett begagnad 20x2 LCD.

För att ha större yta till meny, har ingen efarenhet av dessa.Är dom dåliga menar du? har själv 20x2, 20x4 16x2
som kan användas istället.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Icecap »

OK, där hoppar jag av. Om du inte ens kan specificera drivsteg osv. lär du inte komma långt och att sitta och glo på en YT-video ids jag inte, jag har saker att göra.

Jag misstog nog det för att vara ett seriöst projekt, mitt fel.

Man vad jag omedelbart kan se finns det ingen hemläge eller liknande, alltså är det knappast ens en leksak.

I vilken form ämnar du att få hjälpen?
* Någon som gör jobbat åt dig?
* I så fall: hur mycket betalar du?

Självklart kan det lösas men om du avser att hjälpen ska vara en inlärning i hur man programmerar vill jag föreslå ett mycket enklare projekt till att börja med, tröskeln till detta är rimligt hög.
Trigger
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 september 2011, 09:51:26

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Trigger »

""Ovanstående betyder inte att jag är intresserat men att det är frågor som kommer (ska komma!) upp.
Jag avskyr Arduino av princip så jag rör inte dom.""

Rubriken lyder "Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer"

"OK, där hoppar jag av. Om du inte ens kan specificera drivsteg osv. lär du inte komma långt och att sitta och glo på en YT-video ids jag inte, jag har saker att göra."

Jag har ingen kunskap om detta därför söker jag hjälp här.

"I vilken form ämnar du att få hjälpen?
* Någon som gör jobbat åt dig?
* I så fall: hur mycket betalar du?"

Någon som gör detta åt mig mot betalning eftersom jag skrev det här.
Jag betalar vad han/hon tycker är rimligt för att lösa detta.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av FormerMazda »

Jag är själv på gång med ett projekt rätt likt detta. Vad jag egentligen ska åstadkomma är en kopia av Mathias Wandels "screw advance miter .. nånting", fast en styrd sådan, för att göra fingerskarvar på bordssåg.

Min kommer dock bygga på stegmotor och gängstång, inte ett band som här.
Kommer inte ha återkoppling på positionen, men väl en hemlägesswitch för att hitta noll igen.
För display och inmatning så vetetusan just nu, det blir vad det blir

För att förenkla för dig så föreslår jag att du beskriver vad du vill åstadkomma, och om du har nåt krav på hårdvara.
Annars får det vara lite upp till utföraren, det kommer också hålla nere kostnaden lite. Jag skulle behöva mer tid för att klura ut hur jag gör en grafisk meny på en grafisk LCD jämfört med en enkel textmeny på en typ 4x20 LCD.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Jan Almqvist »

FormerMazda skrev: För display och inmatning så vetetusan just nu, det blir vad det blir
Varför inte HMI app + Modbus? Det finns färdiga Modbus server bibliotek till Arduino. Jag har provat att köra Bluetooth med HC-06. Andra har provat tcp/ip.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av FormerMazda »

Därför att då ska du ha ett modbus-bibliotek, en möjlighet till anslutning via BT eller WiFi, och en HMI-app som sagt, och då en smartfån.
Visst, snajsigt, men kostar onödigt och funkar minst lika bra med en enkel display.

Sen vet jag ju att du har HMI-app som du säkert gärna tipsar om.. :wink:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Swech »

ICECAP
Nu har du i två separata trådar proklamerat ditt evinnerliga hat till Arduino
och även proklamerat att du inte är interesserad av trådarna i sig.
Skriv inte i dem isåfall

Swech
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av hubben »

Icecap:
Dina inlägg in den här tråden var nog det pinsammaste och mest korkade jag läst på detta forum på länge. Snacka om att bara sprida dålig stämning och motarbeta!

Trigger:
Ska motorerna gå samtidigt till sina respektive positioner, eller fungerar det att X går först och sedan Y? Om de ska gå samtidigt, måste rörelsen vara i en linje, eller är det OK att motorerna kommer fram till sin position i olika tid om avståndet de ska färdas är olika?

Kan man köra motorerna var för sig så bör det gå väldigt enkelt att modifiera den kod du har idag till att göra detta.
Trigger
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 september 2011, 09:51:26

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Trigger »

FormerMazda skrev:Jag är själv på gång med ett projekt rätt likt detta. Vad jag egentligen ska åstadkomma är en kopia av Mathias Wandels "screw advance miter .. nånting", fast en styrd sådan, för att göra fingerskarvar på bordssåg.

Min kommer dock bygga på stegmotor och gängstång, inte ett band som här.
Kommer inte ha återkoppling på positionen, men väl en hemlägesswitch för att hitta noll igen.
För display och inmatning så vetetusan just nu, det blir vad det blir

För att förenkla för dig så föreslår jag att du beskriver vad du vill åstadkomma, och om du har nåt krav på hårdvara.
Annars får det vara lite upp till utföraren, det kommer också hålla nere kostnaden lite. Jag skulle behöva mer tid för att klura ut hur jag gör en grafisk meny på en grafisk LCD jämfört med en enkel textmeny på en typ 4x20 LCD.

Mitt projekt är relativt enkelt i sig, jag har en motor som sitter direkt på en gängstång så som du skall ha de.
Denna skall sitta fast på en maskindel, och på gångstången sitter ett fäste med fotoceller "2st" som skall gå att ställa
in mellen 600mm och 1400mm.
Så det "enda" jag behöver är attatt motorn snurrar till rätt mått som jag slår in så som i videon (fast med axel) istället för band.
Detta kan jag göra nu med hjälp av koden som finns, lite justeringar behövs bara.
Det som jag inte kan är att lägga till en motor till i koden eftersom jag skall ha 2st på varsin sida av maskinen.

Jag kan använda mig av dubbla uppsättningar av allt så är det löst, men för funktionen och utrymmet så vill jag se om det går att lägga till en motor till i koden.
Vad det gäller lcd´n så är den nu helt ok för en motor, kan man lägga till en rad för inslagning av mått som styr den andra motor så räcker det för att detta ska fungera.

Det ända jag kan tänka mig att jag behöver mer är ett max/min mått, så om någon slår in fel att motorn inte går förbi max eller min.
Detta går ju också att lösa med ett gränsläge, men kanske kan man ha det i koden också i form av max/min.

En annan sak som jag sitter med just nu är att i denna koden så kan man bara använda 3st siffror att slå in, kollar man i koden så ser man tydligt hur detta fungerar (tror jag):) har försökt att lägga till en siffra men änsålänge är jag fast där med:), men det ska nog lösa sig:)
Trigger
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 september 2011, 09:51:26

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Trigger »

hubben skrev:Icecap:
Dina inlägg in den här tråden var nog det pinsammaste och mest korkade jag läst på detta forum på länge. Snacka om att bara sprida dålig stämning och motarbeta!

Trigger:
Ska motorerna gå samtidigt till sina respektive positioner, eller fungerar det att X går först och sedan Y? Om de ska gå samtidigt, måste rörelsen vara i en linje, eller är det OK att motorerna kommer fram till sin position i olika tid om avståndet de ska färdas är olika?

Kan man köra motorerna var för sig så bör det gå väldigt enkelt att modifiera den kod du har idag till att göra detta.
Om det är möljigt att slå in 2st mått dvs i detta fall (längd/bredd) och trycka (enter) så spelar det ingen roll om dom kommer fram i olika tider, om dom kan gå samtidigt.
Blir detta mycket mer kompliserat så kan det vara ett alternativ att x går först sen y. Detta har ju endast med "inställningentiden att göra" vilket jag inte ser som ett stor problem.
Det som vore bäst är att man slår in båda måtten en gång, sen hur motorena går spelar inte så stor roll.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av hubben »

Ska iväg på ett bröllop i helgen, men har du inte löst det på Tisdag så hör av dig så kikar vi på't, ok?
Trigger
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 september 2011, 09:51:26

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Trigger »

Absolut, tack så mycket!
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Jan Almqvist »

Exempel på hur HMI på smartphone kan se ut. Man bygger faktiskt detta på några få minuter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar