Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Trigger
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 september 2011, 09:51:26

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Trigger »

Det där ser ju ut att vara riktigt bra som, att ha "aktuell position" skulle göra det ännu bättre.

Eftersom detta skall sitta på en maskin där flera kommer ställa in så är app inte ett alternativ, fast det kanske går att få med aktuell position med i koden ändå?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av hubben »

En stegmotor ger ju ingen feedback om aktuell position, men man "vet" ju hela tiden var den är iom att man styr den.. så visst går det att visa..
Bryter du strömmen till systemet måste du dock indexera om den.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Icecap »

Hubben: du får tycka precis vad du vill, det har ingen betydelse för mig.

Det intressanta är ju att det fortfarande inte ges svar på hur pulserna ska ges och till och med du anser att en nollpunkt ville vara bra.

Så skit i eget hus först innan du klankar ner på andra, mina inlägg är bara en beskrivning av vad jag vet kommer att behövas svar på för att någon stabil funktion kan erhållas.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av ToPNoTCH »

Det intressanta är varför du fortsätter att envist posta i en tråd som du med all önskvärd tydlighet proklamerat att du inte vill ha med att göra.

Svaren på frågorna som du egentligen "inte vill veta" finns i YT filmen som "du inte orkar se", så släpp sargen.
Trigger
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 september 2011, 09:51:26

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Trigger »

Har nu kommit en bit på vägen själv,har bytt från nokia till en "vanlig" 20x4 lcd, lagt in så jag kan använda 4 siffror och så jag kommer till olika menyer, men jag behöver fortfarande hjälp av någon med mer erfarenhet som kan lägga in en till stepper i koden.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Icecap »

Tänk följande:
1: Du har en variabel (per axel) med vilken position den axel ska befinna sig i.
2: Du har en variabel (per axel) med vilken position den axel rent faktisk befinner sig i.
3: Du har en timer-interrupt som tar hand om detta. Är det en skillnad ges det pulser åt rätt håll till skillnaden är noll. Hastigheten på pulserna är den som timer-interrupten är, alltså bara ett steg per interrupt.

På det vis kan du lägga in önskat position vid att ändra "ska vara"-variabeln och motorn (en eller fler) kör det den/de ska.

Detta sätt är skalbart från 1 motor till många.

Visningen på display av aktuell position (om du önskar det) kan du uppdatera 3 gg per sekund, det är ung. vad man kan "läsa" utan att det bara blir en soppa/suddigt.

Resultatet är alltså att stegningen kör oberoende av resten och att den kör stabilt.

Ska du har accelerering och inbromsning med blir det en del svårare, då hade jag gjort en styrning till varje motor med egen µC och en styrning via kommunikation - och det är nog en del överkurs i detta projekt.

Vill du ha en "home"-sensor på är det i grunden bara att ha någon feedback (t.ex. att en brytare blir aktiverat i/nära ett ytterläge) på en position och sedan ställa "position just nu" till ett specifikt värde, sedan är den sak biff.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av hawkan »

Trigger, om du vill kan jag ta en titt i koden under söndagen. Jag tänker att det är en cut&paste-övning och borde inte vara så komplex.
PM i så fall.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det vore väl positivt för alla parter om detta sker öppet.
Dvs TS visar vilken Arduino, vilket keybord och Lcd som skall användas
Därefter kanske lite om kringgrejor såsom Stegmotorer uppkoppling drivning osv.
Så kan det vara tillgängligt och nyttigt för fler.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Programering Arudino + Keypad + Lcd + 2st SteppMotorer

Inlägg av SeniorLemuren »

Icecap skrev:
Ska du har accelerering och inbromsning med blir det en del svårare, då hade jag gjort en styrning till varje motor med egen µC och en styrning via kommunikation - och det är nog en del överkurs i detta projekt.
Den länk han hänvisar till visar exakt hur en stegmotor styrs. Där används ett bibliotek för styrning av stegmotorer som hanterar accelerering, inbromsning, varvtal m.m. Det enda som behöver göras är att kopiera hela styrningen av motor nr 1 och ändra variabelnamnen som används samt välja lämpliga pin-nummer till motor nr 2.
Skriv svar