Lödhjälp inom Göteborg

Puff
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 augusti 2016, 18:40:51
Ort: Göteborg

Lödhjälp inom Göteborg

Inlägg av Puff »

Hej allihopa!

Skulle behöva lite hjälp med att löda tillbaka en induktor,

Har öppnat min iMac 27" för att byta hårddisk. När jag startade upp den så hörde jag ett litet "poppande". Nu visar den ingen bild, men startar.
När jag öppnade upp den igen kunde jag se en induktor som smällt, nära själva strömkabeln till skärmen.
bild.png
Har nog varit klumpig och satt strömkabeln åt fel håll när jag anslöt den (kontaktdonet är nämligen aningen tuktad, så strömkabeln passar åt olika håll).

Efter lite googlande verkar det som att "That is reference designator L9000 which is a 250 oHm inductor used as a filter. "
schema.png
schema2.png
"Order those caps too C9020, C9001 in case they are bad, make sure you order 2 or 3 of each including inductor in in case they fly of the board while your working, then you'll have to wait for more shipping these parts will be relatively inexpensive. "

Har hittat denna del som kanske kan fungera:
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/1948397

Det kanske är jätteenkelt, men som novis vill jag inte gärna ge mig på lödningen om det finns tillgänglig expertis/resurser här på forumet. :)

Dels, vart får man tag på delarna? Finns det någon på forumet med fin lödteknik som kan hjälpa en inom Göteborg? Dels anförskaffa rätt delar (helst skulle kontaktdonet till strömkabeln behöva bytas ut också) samt löda dit det?

Ersättning enligt ök : -)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.