E: Konsthantverkare vill att möbel ska göra ljud (Arduino)

nooglle
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 augusti 2016, 13:19:05

E: Konsthantverkare vill att möbel ska göra ljud (Arduino)

Inlägg av nooglle »

Hej,

Jag studerar Konsthantverk i Stockholm och håller på med ett projekt som ska resultera i mitt gesällprov i Möbelsnickeri. Det jag letar efter är någon som är kunnig i Arduino-världen. Budgeten är inte fastställd då jag i sanningens namn inte vet hur mycket arbete som krävs. Jag har ytterst lite kunskap på ämnet. Ett alternativ till betalningen är ett klassiskt byte. Jag har studerat möbelsnickeri i snart fem år och tillverkar gärna en möbel eller dylikt som betalning. Detta är något som kan diskuteras ifall det låter intressant.

Rent krasst så vill jag att en möbel/artefakt ska spela ett ljud när man närmar sig den. Ljudet ska vara högt nog att kunna fylla ett halv-stort rum. Tänk en mindre gallerilokal.

Det jag behöver är helt enkelt råd och hjälp med konfigurering av komponenterna, sätta ihop dem, samt programmera dem.

Tekniska specifikationer:
Arduino (vilken typ ni anser funkar bäst)
Fyra mindre högtalare
Sensor (Mikrovåg, den ska vara gömmas bakom trä)
Drivas av batterier

Ljud ska vara lätt att lägga in, SD-kort, .wav eller dylikt. Ljudet spelas upp när sensorn är "utlöst" och sedan ha en fördröjning med någon minut. Viktigt att ljudet inte upprepas snabbt och blir outhärdligt...

Hela apparaturen ska byggas in i en möbel så högtalarnas storlek kommer bestämmas i skedet då jag vet exakt hur möbeln ska se ut. I nuläget så är högtalarnas storlek ungefär 6x6cm. Jag kommer själv bygga in datorn och högtalarna i möbeln.

Skicka gärna kostnadsförslag via PM i forumet.

Tack på förhand!

Theo